Vastattu

LUE TÄMÄ, jos OmaElisaan kirjautuminen ei onnistu

  • 12 December 2014
  • 27 kommenttia
  • 20113 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Entinen elisalainen
  • 7782 kommenttia
OmaElisa löytyy osoitteesta verkkoasiointi.elisa.fi, vanhat oma.elisa.fi ja oma.saunalahti.fi -osoitteet ohjautuvat sinne automaattisesti.

OmaElisaan kirjautumista varten tarvitset Elisa-tunnuksen (= sähköpostiosoite). Vanhoilla OmaSaunalahti-tunnuksilla voi kirjautua yhteensä 3 kertaa, jonka jälkeen Elisa-tunnus on otettava käyttöön. Tämä siksi, että emme saa siirtää toisen palvelun (OmaSaunalahti) tunnuksia toiseen palveluun (OmaElisa) vaikka teknisesti se olisikin mahdollista, vaan käyttäjän pitää tehdä se harmillisesti itse.

Verkkopankkitunnistus tarvitsee tehdä vain kerran (uuden Elisa-tunnuksen käyttöönotossa), jonka jälkeen luotu Elisa-tunnus (sähköpostiosoite) ja salasana riittävät kirjautumiseen jatkossa, eikä pankkitunnistusta tarvita enää tulevissa kirjautumisissa (pl. salasanan uusiminen, jos se unohtuu).

Luo uusi Elisa-tunnus

Luo uusi tunnus klikkaamalla OmaElisan kirjautumissivulta Luo Elisa-tunnus -linkkiä.

Salasana unohtunut?

Elisa-tunnuksen salasanan voi uusia kahdella tapaa: Joko verkkopankkitunnuksilla tai tilaamalla kertakäyttösalasanan tekstiviestillä.

Tilaa kertakäyttösalasana tekstiviestillä:

  1. Siirry OmaElisan kirjautumissivulta kohtaan "Salasana hukassa?"
  2. Anna sähköpostiosoitteesi ja klikkaa "Lähetä"-painiketta
  3. Tarkista puhelimesi ja syötä tekstiviestillä saamasi kertakäyttösalasana sille varattuun kenttään ***
  4. Vastaa turvakysymykseesi (jos et ole määrittänyt kysymystä, pääset määrittämään sen)
  5. Määritä uusi (pysyvä) salasana sivulle ilmestyvässä "Anna salasana" -kohdassa ja klikkaa "Tallenna ja kirjaudu" -painiketta, jonka jälkeen olet sisällä OmaElisassa.
Tämän jälkeen voit kirjautua OmaElisaan äsken määrittelemälläsi tunnuksella (sähköpostiosoite) ja salasanalla jatkossa. Verkkopankkitunnuksia ei enää tarvita.

*** Jos syöttämääsi sähköpostiosoitetta ei ole rekisteröity Elisa-tunnukseksi TAI siihen ei ole yhdistetty puhelinnumeroa, kertakäyttösalasanaa ei voida lähettää. Jos et saa tekstiviestiä, tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.

Verkkopankkitunnuksilla:

  1. Klikkaa verkkopankkitunnistautuminen-linkkiä (joko OmaElisan etusivulta "Luo Elisa-tunnus" -kohdasta tai yllä ohjeistetun kertakäyttösalasanan tilaamisen kohdassa 3, jossa pankkitunnistus tulee tarjolle jos kertakäyttösalasanan tilaaminen ei onnistu)
  2. Siirryt pankin valintaan: Valitse pankkisi
  3. Ohjaudut pankkisi sivuille: Kirjaudu verkkopankkiisi
  4. Palaudut OmaElisaan sivulle, josta voit: - Vaihtaa Elisa-tunnuksenasi käytettävää sähköpostiosoitetta (jos sinulla ei vielä ole Elisa-tunnusta, pääset ottamaan sen käyttöön tässä) - Vaihtaa Elisa-tunnukseesi yhdistetyn puhelinnumeron - Vaihtaa salasanasi uuteen - Muuttaa turvakysymystäsi
  5. Kun olet määrittänyt kaikki tiedot, klikkaa sivun lopusta "Tallenna ja siirry OmaElisaan" -painiketta, jonka jälkeen olet sisällä OmaElisassa
Tämän jälkeen voit kirjautua OmaElisaan äsken määrittelemälläsi (pysyvällä) salasanalla jatkossa (huomaa, että se on eri salasana kuin saamasi kertakäyttösalasana). Verkkopankkitunnuksia ei enää tarvita.

*** Jos syöttämääsi sähköpostiosoitetta ei ole rekisteröity Elisa-tunnukseksi TAI siihen ei ole yhdistetty puhelinnumeroa, kertakäyttösalasanaa ei voida lähettää. Jos et saa tekstiviestiä, tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi.

Lisää ohjeita kirjautumiseen löydät asiakastukisivujemme Tunnus ja salasana OmaElisaan -ohjeesta.

Edit: Päivitetty ohje ajantasalle (salasanan palautusta parannettu selkeämmäksi vanhasta tavasta).
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi groner 16 December 2014, 15:55

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

27 kommenttia

Hei.

Kirjautuminen ei siltikään onnistu. Verkkopankkitunnistautumisen jälkeen selain heittää sivulle jossa voi vain luoda uuden Elisa tunnuksen. En tarvitse uutta tunnusta koska minulle on sellainen ilmeisesti luotu kun ei hyväksy sähköpostiosoitettani. Väittää, että sähköpostiosoitteella on jo Elisa tunnus.

Myöskään kertakäyttösalana ei koskaan tule perille. Liitin mobiilivarmenteenkin, mutta ei edes sen kanssa pääse kirjautumaan.

Olen käyttänyt jo ihan liian monta avainlukua vain tämän yhden ongelman ratkaisuyrityksiin. Laskukin jo varmaan erääntynyt, mutta en vaivaa tällä enää päätäni ennen joulua. Katsotaan joulun jälkeen uudelleen.

Edit: Saunalahden asiakas kyseessä siis.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
@Sydeemi: Ennen yhteistä uutta OmaElisaa vanhaan OmaSaunalahteen on päässyt kirjautumaan myös tuolla uudella Elisa-tunnuksella, eli vaikkei sinulla Saunalahti-liittymiä olisikaan, niin pääset silti sisälle. Pakkaa voi sekottaa myös se, jos kirjaudut sisään vanhan OmaSaunalahden puolelle jollakin kikkavitosella kuten annat ymmärtää, sillä normaali kirjautuminen OmaElisan kirjautumissivulta vie OmaElisaan. :)

@Laiskiainen83: Koska tunnistautuminen pohjautuu hetuun, voisiko olla niin, että yrittämäsi sähköpostiosoite on liitetty Elisa-tunnukseksi esim. toisen perheenjäsenen hetuun / sopimuksiin? Jos ei ole tästä kyse, niin laitatko sähköpostiosoitteesi yksityisviestillä niin selvitetään lisää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Juu nuo OmaSaunalahden vanhat suorat osoitteet toimivat vielä tarkoituksella niin, että ohjaavat vanhaan OmaSaunalahden kirjautumiseen. Vanha OmaSaunalahti käytössä edelleen mm. Saunalahden yritysasiakkailla. 🙂
Kaikki manööverit olen tehnyt ja toki pääsen etusivulle saakka,ja jopa kirjautuneena sisään,mutta siihen se jääkin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Mikä tuollainen kikkakolmonen on?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ei mitään enää, onnistui täälläkin 😃 Olipa helppoa! Pääsi vanhalla Oma SL -tunnarilla sisään...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
peekoo5 kirjoitti:
Kaikki manööverit olen tehnyt ja toki pääsen etusivulle saakka,ja jopa kirjautuneena sisään,mutta siihen se jääkin.

Mikä jää? 🙂 Eikö OmaElisasta löydy jotain asiaa mitä sieltä etsit vai mistä on kyse?

@hpguru: Älä innostu liikaa! 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ei pääse kirjautumaan toiselle asiakastilille katsomaan puheluerittelyä. Luodut tunnukset eivät kelpaa enää, lähetti jonkun kertakäyttösalasanan ja sitten kysyy vielä kirjautumisessa kysymyksiä, joihin ei tiedä/muista vastausta. Kysymys taisi olla Lapsuutesi paras kaveri? Ei näihin enää vastausta muista! Toki voisi tunnistautua pankin kautta, mutta noin kikkakolmosella on helpompaa. Eikä se käyttäjä ole varmasti kirjautunut, koska ei osaa seurata puhelukertymiä, joten itse olen ne katsonut ja pitänyt vähän kirjaa että paljonko kenelläkin menee rahaa puhumiseen yms. Miten tunnukset voivat muuttua sellaisiksi, että Elisa ei niitä tunne?

Mielestäni teidän pitäisi luopua näistä "salaisista kysymyksistä" ja siirtyä kertakäyttösalasanan varmentamisessa sähköpostilinkkiin. Jota klikkaamalla aukeaa sivu, josta salasanan voi vaihtaa.
Täyttäisiköhän tuo sähköpostilinkki tunnistautumisen vaatimukset OmaElisan tapauksessa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ja kysymykset täyttää paremmin?

Ei ole vaikeaa arvata useita ja toiset unohtaa jo mitä tulivatkaan sinne laittaneeksi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
@hpguru: Saat nollattua unohtuneen turvakysymyksen tekemällä verkkopankkitunnistautumisen uudelleen.

Suorat kirjautumisen sallivat linkit ovat aika vaarallisia tietoturvan kannalta. Pelkästään Googlekin voi indeksoida ne tahtomattaan ajan myötä. Toki sitä pystytään rajoittamaan linkin voimassaololla, mutta ei ole ihan aukoton siltikään.

Henkilökohtaiseen laitteeseen (puhelimeen) tekstiviestillä lähetettävä kertakäyttöinen salasana hakkaa tietoturvassa sähköpostilinkin kyllä 100-0. Vastaava malli alkaa vakiintua nykypäivänä maailmallakin, mm. Microsoft käyttää samaa Live ID:nsä kanssa. Googlella myös varmistus puhelimen avulla.

Ei ole tietty käytettävyydeltään helpoimmasta päästä jokaisessa käyttötilanteessa tämmöiset, mutta turvallisuus edellä mennään kun henkilötiedoista on kyse. Laki asettaa tälle vaatimuksia myös.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä, ymmärrän täysin tuon huolen. Mutta vähän vaivaa tietysti aiheuttaa kun pitäisi muistella että mitä on syöttänyt turvakysymyksiin aiemmin. Mielestäni sekin edistäisi jo tietoturvaa, jos voisi vaikka valita salaisen kysymyksen itse. Esimerkki: jos turvakysymys valmiina olisi Ensimmäinen puhelinnumerosi? Niin tuollainen voi olla mahdollista selvittää, kaipaisin vähän eksoottisimpia kysymyksiä joihin varmasti vastauksen tietää, mutta itse. Esim. Polkupyörän tunnistenumero. Toki senkin muistaminen voi olla hankalaa, mutta sellainen ainakin näkyisi pyörästä. Ja rikollisen pitäisi tuntea se tietty pyörä ja vielä varastaa puhelinkin. Mutta tommoset Ensimmäinen kaverisi nimi, niin noita ei enää tahdo muistaa, mitä on sinne syöttänyt. Kirjautuminen oli lisäksi aika tietoturvallista, sillä se tapahtui Saunalahden vanhaa kirjautumissivua käyttäen.
hpguru kirjoitti:
 Kirjautuminen oli lisäksi aika tietoturvallista, sillä se tapahtui Saunalahden vanhaa kirjautumissivua käyttäen.

Juuri siksi, ettei vanha rekisteröityminen ollut riittävän luotettava varmistamaan henkilöllisyyden, uuteen OmaElisaan vaaditaan rekisteröityminen pankkitunnuksilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Kyllä, ymmärrän täysin tuon huolen. Mutta vähän vaivaa tietysti aiheuttaa kun pitäisi muistella että mitä on syöttänyt turvakysymyksiin aiemmin. Mielestäni sekin edistäisi jo tietoturvaa, jos voisi vaikka valita salaisen kysymyksen itse. Esimerkki: jos turvakysymys valmiina olisi Ensimmäinen puhelinnumerosi? Niin tuollainen voi olla mahdollista selvittää, kaipaisin vähän eksoottisimpia kysymyksiä joihin varmasti vastauksen tietää, mutta itse. Esim. Polkupyörän tunnistenumero. Toki senkin muistaminen voi olla hankalaa, mutta sellainen ainakin näkyisi pyörästä. Ja rikollisen pitäisi tuntea se tietty pyörä ja vielä varastaa puhelinkin. Mutta tommoset Ensimmäinen kaverisi nimi, niin noita ei enää tahdo muistaa, mitä on sinne syöttänyt. Kirjautuminen oli lisäksi aika tietoturvallista, sillä se tapahtui Saunalahden vanhaa kirjautumissivua käyttäen.

Turvakysymyksen pystyy määrittämään myös itse. Kysymyksissä on valmiina pari kolme diipadaapaa, viimeinen vaihtoehto on vapaasti määritettävä kysymys. 🙂
Joo, ei onnistu omaan elisaan kirjautuminen, viikon oikutellut. Pankkitunnuksilla saan vaihdettua salasanaa kyllä, mutta aina kirjautumisen tai pankkitunnuksilla tunnistautumisen jälkeen ilmoittaa aina, että: Järjestelmässä tapahtui virhe. Ja perässä on ohjeet kiiretapauksissa soittaa asiakaspalveluun tai yrittää myöhemmin uudestaan.
Niin noista ohjeistahan ei sitten ollut mitään apua. Väittäisin kyllä, että tunnukset olen luonut aikanaan oikeen ja joskus päässytkin tutkiskelmaan tietoja. Nyt jos yrittää ensin sisään ja sitten googtlettaa oma elisa-sanoilla, niin pääsee googlen antaman linkin kautta kyllä OmaElisa-sivuille ja vielä kirjautuneena, mutta kaikki ei pelaa sitäkään kautta. Esimerkiksi laskujen selaus onnistuu, mutta jos yrittää katsoa oman Elisa Viide-paketin tietoja, niin ei onnistu, järjestelmä-virhettä ilmoittaa.
Elisan omien sivujen kautta kirjautumisyrityksen jälkeen ilmoittaa suoraa järjestelmävirhettä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Onnistuisiko
  • nyt OmaElisaan kirjautuminen ja toimiiko palvelu normaalisti? 🙂
  • Jep. Nyt toimii.

    Kiitos.
    Niin, omaelisasta pääsi vielä viime viikolla linkillä oma.saunalahti.fi/settings -sivulle, ei pääse enää.

    Ei uudelta omaelisalta eikä vanhalta omaelisalta, joku nörtti katkaisi sen linkin.

    Saunalahden sivu vain vilahtaa ruudulla.

    Tämä on selkeä kuluttajasuoja-asia, olen ostanut ikuisen .nic.fi -sähköpostitunnuksen ja siihen vuosimaksulla erillisen roskapostisuojan, nyt en pääse enää minkään kautta lisäämään roskapostisuojaani emailosoitetta, josta en halua spammia enää.

    Kuka maksaa?
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    tinozotti kirjoitti:
    Niin, omaelisasta pääsi vielä viime viikolla linkillä oma.saunalahti.fi/settings -sivulle, ei pääse enää.

    Ei uudelta omaelisalta eikä vanhalta omaelisalta, joku nörtti katkaisi sen linkin.

    Saunalahden sivu vain vilahtaa ruudulla.

    Tämä on selkeä kuluttajasuoja-asia, olen ostanut ikuisen .nic.fi -sähköpostitunnuksen ja siihen vuosimaksulla erillisen roskapostisuojan, nyt en pääse enää minkään kautta lisäämään roskapostisuojaani emailosoitetta, josta en halua spammia enää.

    Kuka maksaa?

    Kysyitkin tästä jo tuolla ja Ammattimies otti asian hoitoonsa:

    http://yhteiso.elisa.fi/t5/OmaElisa/Settings-linkki-ei-toimi/m-p/437460#U437460
    Yritän verkkopankki tunnuksilla kirjautua, ohjautuu takas elisalle, ruutuun missä voi vaihtaa salanan, sähköpostin yms KAIKKi kohdat täytetty, vieressä vihreä "oikeinmerkki" vaan sivun alhaalla oleva "tallenna ja siirry omaelisaan" nappula on harmaa eikä sitä voi painaa? Ei todellakaan kiinnosta jonotella elisan linjoille ja maksaa sen takia että ne ite tuhoaa täydellisesti toimivat saunalahden omat sivut ja pakottaa käyttämään sivuja jotka ei mulla ainakaan koskaan toimi. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    tyhmäelisa kirjoitti:
    Yritän verkkopankki tunnuksilla kirjautua, ohjautuu takas elisalle, ruutuun missä voi vaihtaa salanan, sähköpostin yms KAIKKi kohdat täytetty, vieressä vihreä "oikeinmerkki" vaan sivun alhaalla oleva "tallenna ja siirry omaelisaan" nappula on harmaa eikä sitä voi painaa? Ei todellakaan kiinnosta jonotella elisan linjoille ja maksaa sen takia että ne ite tuhoaa täydellisesti toimivat saunalahden omat sivut ja pakottaa käyttämään sivuja jotka ei mulla ainakaan koskaan toimi. 

    Testaapa niin, että pyyhi ko. näkymässä puhelinnumerosi pois ja syötä se uudelleen. Aktivoituuko nappula nyt? Tässä on ollut mm. Chromella ongelmaa, selvityksessä.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    groner kirjoitti:
    tyhmäelisa kirjoitti:
    Yritän verkkopankki tunnuksilla kirjautua, ohjautuu takas elisalle, ruutuun missä voi vaihtaa salanan, sähköpostin yms KAIKKi kohdat täytetty, vieressä vihreä "oikeinmerkki" vaan sivun alhaalla oleva "tallenna ja siirry omaelisaan" nappula on harmaa eikä sitä voi painaa? Ei todellakaan kiinnosta jonotella elisan linjoille ja maksaa sen takia että ne ite tuhoaa täydellisesti toimivat saunalahden omat sivut ja pakottaa käyttämään sivuja jotka ei mulla ainakaan koskaan toimi. 

    Testaapa niin, että pyyhi ko. näkymässä puhelinnumerosi pois ja syötä se uudelleen. Aktivoituuko nappula nyt? Tässä on ollut mm. Chromella ongelmaa, selvityksessä.

    Tämä Chromen bugista johtuva ongelma nyt korjattu OmaElisan päästä, eli nyt pitäisi toimia sinullakin normaalisti.
    Käyttäjätaso 5
    Kunniamerkki +7

    Ei toimi Kaksivaiheinen tunnistautuminen ei tullut eilen illalla eikä nyt aamulla txt viestiä. Tietty pankkitunnuksilla pääsee mutta joku vika päällä. Eikä poistaakkaan voi kun sekin vaatii txt viestin koodia :)

    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +12

    @ilppa, minä en saanut tätä toistettua. Minulla on itsellänikin kaksivaiheinen tunnistautuminen päällä ja tekstari kulki mainiosti.

    Laittaisitko tästä yksityisviestiä OmaYhteisö-tiimille, niin tutkitaan asiaa.

    Kerro viestissäsi ainakin asiakasnumero, puhelinnumero, johon odotat viestejä, onko viestit toimineet koskaan sekä Elisa Tunnuksesi :relaxed: