Vastattu

Osamaksusopimusten luottoraja


Onko elisalla osamaksusopimuksissa jokin luottoraja ? mietin kun olen aina tähän mennessä saanut osamaksulla ja nyt en saakkaan enään. 


EDIT 19.10.2022 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez 7 May 2022, 15:38

Katso alkuperäinen viesti

26 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Saitko vakuusmaksu pyynnön?

Tuolla tietoa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laskutus/ohje/vakuusmaksu/

Vakuusmaksu voi määräytyä seuraavissa tilanteissa:

Esim.

Kun luotolla maksettavien laitteiden yhteenlaskettu summa on suuri.

 

En saanut vakuusmaksu pyyntöäkään.

Käyttäjätaso 7

En saanut vakuusmaksu pyyntöäkään.

Vakuusmaksu määräytyy siinä vaiheessa kun tilaus on tehty. Vakuusmaksun summaa ei voida kertoa etukäteen, vaan se ilmoitetaan tilauksen teon jälkeen sähköpostilla tai kirjeellä.

En saanut vakuusmaksu pyyntöäkään.

Vakuusmaksu määräytyy siinä vaiheessa kun tilaus on tehty. Vakuusmaksun summaa ei voida kertoa etukäteen, vaan se ilmoitetaan tilauksen teon jälkeen sähköpostilla tai kirjeellä.

En pystynyt tekemään tilausta koska olisi pitänyt maksaa heti koko summa. Minulla on maksuhöiriämerkintä mutta tähän mennessä olen aina saanut osamaksulla nyt ilmoitti vain että en saa kun vaan maksamalla kyseisen summan kokonaisuudessaan. Mietin vaikuttaako tuohon jokin luottoraja.. tai kun on vielä vähän maksmatta kolmesta sopimuksesta. 

Käyttäjätaso 7

En ole varma , mutta avoimien osamaksusopimusten lukumäärä lienee rajoitettu.

Käyttäjätaso 7

En saanut vakuusmaksu pyyntöäkään.

Vakuusmaksu määräytyy siinä vaiheessa kun tilaus on tehty. Vakuusmaksun summaa ei voida kertoa etukäteen, vaan se ilmoitetaan tilauksen teon jälkeen sähköpostilla tai kirjeellä.

En pystynyt tekemään tilausta koska olisi pitänyt maksaa heti koko summa. Minulla on maksuhöiriämerkintä mutta tähän mennessä olen aina saanut osamaksulla nyt ilmoitti vain että en saa kun vaan maksamalla kyseisen summan kokonaisuudessaan. Mietin vaikuttaako tuohon jokin luottoraja.. tai kun on vielä vähän maksmatta kolmesta sopimuksesta. 

Hyvin todennäköistä, että vaikuttaa, kun kolmesta vielä maksamatta.

Kokeile uudestaan, kun vähenee.

 

 

En ole varma , mutta avoimien osamaksusopimusten lukumäärä lienee rajoitettu.

joo näin itekkin veikkaisin

En saanut vakuusmaksu pyyntöäkään.

Vakuusmaksu määräytyy siinä vaiheessa kun tilaus on tehty. Vakuusmaksun summaa ei voida kertoa etukäteen, vaan se ilmoitetaan tilauksen teon jälkeen sähköpostilla tai kirjeellä.

En pystynyt tekemään tilausta koska olisi pitänyt maksaa heti koko summa. Minulla on maksuhöiriämerkintä mutta tähän mennessä olen aina saanut osamaksulla nyt ilmoitti vain että en saa kun vaan maksamalla kyseisen summan kokonaisuudessaan. Mietin vaikuttaako tuohon jokin luottoraja.. tai kun on vielä vähän maksmatta kolmesta sopimuksesta. 

Hyvin todennäköistä, että vaikuttaa, kun kolmesta vielä maksamatta.

Kokeile uudestaan, kun vähenee.

 

 

joo! :)

Käyttäjätaso 1

On se väärin niitä kohtaan varsinkin niitä kohtaan jotka on ollut asiakkaana yli 20 vuotta ja sitten kohdellaan näin. Ennen sain osamaksulla enään en, ja ei ole haitannut vaikka ei ole ollut luottokelpoinen, aina saanut osamaksulla ja aina maksanut ajallaan maksut. Minkä takia näin kohdellaan vanhoja asiakkaita??? Ja minkähän takia tähän on menty??? Jokin syy täytyy olla ja haluan tietää sen syyn, en selityksiä??? Ja vakuusmaksujahan ei enään ole.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ilmeisesti luottokaupoista on Elisalle tullut takkiin jonkun verran, ja siellä on keksitty että sieltä voitaisiin saada lisää voittoa muutama euro, ja kaikki kärsii...

On se väärin niitä kohtaan varsinkin niitä kohtaan jotka on ollut asiakkaana yli 20 vuotta ja sitten kohdellaan näin. Ennen sain osamaksulla enään en, ja ei ole haitannut vaikka ei ole ollut luottokelpoinen, aina saanut osamaksulla ja aina maksanut ajallaan maksut. Minkä takia näin kohdellaan vanhoja asiakkaita??? Ja minkähän takia tähän on menty??? Jokin syy täytyy olla ja haluan tietää sen syyn, en selityksiä??? Ja vakuusmaksujahan ei enään ole.

Minulle kävi aivan samoin. Kolmattakymmenettä laitetta olen osarilla saanut ostettua ja maksettua. Tämän vuoden alusta tuo loppui. Viime joulukuussa vielä onnistui. Ihan persiistähän tuo on.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

tämä on nyt kaukaa haettua.

mutta kun tuo inflaatio pöhisee ja elisahan ja muut ovat tehneet ns. korottomia maksusopimuksia. korot on varmaan leivottu jo normaalihintoihin. mutta siltikin inflaatio alkaa olla sen verran suurta että elisahan alkaa tehdä tappiota noista osamaksu diileistä jos ne on tehty ennen inflaation alkamista.

tällä voi olla joku vaikutus kiristyneeseen luottopoliitiikkaan. tosin veikkaan että hinnat alkaa vain nousta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Muilla operaattoreilla on myös korottomia ja kukuttomia laitteita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Muilla operaattoreilla on myös korottomia ja kuluttomia osamaksuja.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Elisa on tiukentanut tätä osamaksulla maksamista varsinkin jos on maksuhäiriömerkintöjä. Netin kautta tilattaessa ei saa vakuusmaksulappua sähköpostiin ollenkaan vaan pitää maksaa kerralla koko kauppahinta. Mutta soittamalla vaikka siihen ilmaiseen myyntipalveluun 0800 93 93 93 niin pystyy tekemään tilauksen ja mahdollisesti tulee silloin se vakuusmaksupyyntölappu sähköpostiin.

Aspasta sanottiin, ettei luottotietohäiriöinen saa enää osamaksulle. Vakuusmaksumahdollisuuttakaan ei enää ole.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ei vakuusmaksua prosesseineen ole ainakaan ihan täysin kuopattu, se on yhä käytössä vähintäänkin laitteille joille ei syystä tai toisesta ole suoraa verkkomaksumahdollisuutta, mutta tällaisia esimerkkejä ei toki ole paljoa. Vanhastaan vakuusmaksu saattoi tosiaan syntyä herkemmin, mutta prosessi ei vastannut kovin hyvin asiakkaiden tarpeita tai täyttänyt tarkoitusperiään. Lisätietoja vakuusmaksuista sekä luottokauppasopimuksista löytyy täältä. 👍🏼

Kielteiseen luottopäätökseen vaikuttaa hyvin moni asia, kuten luotolla jo valmiiksi maksettavien laitteiden yhteenlaskettu summa ja sen suuruusluokka, epäselvät osoitetiedot mitkä eivät täsmää Digi- ja väestötietoviraston tietoihin, aikaisemmat erääntyneet Elisan laskut sekä viive aiemmassa maksuhistoriassa Elisan laskuille, luottotiedoissa merkintä, vakituisen osoitteen puute Väestörekisterin tiedoissa sekä liian lyhyt maassaoloaika Suomessa jolloin maksuhistoriatietoja ei voida kohtuudella selvittää. Monen sattuman soppa siis!

Käyttäjätaso 1

Ei vakuusmaksua prosesseineen ole ainakaan ihan täysin kuopattu, se on yhä käytössä vähintäänkin laitteille joille ei syystä tai toisesta ole suoraa verkkomaksumahdollisuutta, mutta tällaisia esimerkkejä ei toki ole paljoa. Vanhastaan vakuusmaksu saattoi tosiaan syntyä herkemmin, mutta prosessi ei vastannut kovin hyvin asiakkaiden tarpeita tai täyttänyt tarkoitusperiään. Lisätietoja vakuusmaksuista sekä luottokauppasopimuksista löytyy täältä. 👍🏼

Kielteiseen luottopäätökseen vaikuttaa hyvin moni asia, kuten luotolla jo valmiiksi maksettavien laitteiden yhteenlaskettu summa ja sen suuruusluokka, epäselvät osoitetiedot mitkä eivät täsmää Digi- ja väestötietoviraston tietoihin, aikaisemmat erääntyneet Elisan laskut sekä viive aiemmassa maksuhistoriassa Elisan laskuille, luottotiedoissa merkintä, vakituisen osoitteen puute Väestörekisterin tiedoissa sekä liian lyhyt maassaoloaika Suomessa jolloin maksuhistoriatietoja ei voida kohtuudella selvittää. Monen sattuman soppa siis!

 

Ainakin mulle sanottiin chatissa että haluamani 14Pro Max onnistuisi todennäköisesti Chatin kautta / Puhelimella tilattaessa. Täräytin juuri kaikki laskut vihreäksi ja maksoin 650€ edestä laitteita kerralla loppuun. Jos ei uutta iipparia teiltä tipu, niin vannon, en enää IKINÄ edes vilkaise Elisaan päinkään (syy alempana).

 

Nettitilaus Elisalla laskulle tökkäisee AINA nykyään jos pienikin virhe luottotiedoissa (vaikkei olisi osamaksukaupoista tullut), koska automaatio. 

Todella laitteen haluavat joutuvat soittamaan; luotonhallinta voi kuulemma yhä sallia kaupan. Näin kai ehkäistään harkitsemattomia ostoksia? 

Sen takia olen nyt jo siirtämässä liittymäänikin Elisalta Telialle, kun Elisa kyykytti 7v vanhalla 100€ vakuusmaksulla, jota en periaatteestakaan koskaan suostunut maksamaan, ja ulkomailla olin pulassa vaikka ulkodatasta joka kk maksoin, ja tätä satkun vakuutta ei voitu poistaa, vaikka oli ~2000€ edestä laiteluottokauppojakin ja kaikki laskut maksettuna. 

Telia antoi heti 500€ laiteluottoa (täysin samoilla ltiedoilla) ja samanlaisen liittymän samaan hintaan joka toimii ulkomaillakin ilman noloja 100€ vakuuksia! Tuli arvostettu olo. Laitteissa ymmärrän vakuusmaksut.  Meikällä palautuu luottotiedot näillä näkymin 7/23, ja ette varmasti saa enää ropostakaan.

Hei kaikille

 

Tarkistin asian tilannetta aspasta, eivät myönnä luottokauppasopimuksia lainkaan, jos hylky tulee tilausta tehdessä.

Edes soittamalla ei onnistu sopimuksen teko, vaikka olisi aikaisemmin hoitanut sopimukset ja maksut.

Käyttäjätaso 1

Tämän takia lähdenkin ensi ke Elisalta. Ihan itsekseen saavat olla snobeja ”uusine käytäntöineen” etenkin heitä kohtaan, joilla ei avoimia laskuja ja luottokaupatkin maksettu etuajassa.

Töihin myyjäksi Elisalle päästäkseen pitää läpäistä kolme haastattelua + huumausainetesti, luottotietotarkistus ja suppea TurSel. Ei nyt himskatti! Miten nuo mittaa kompetenssia ”Hei moro, mitäs teille” -tason töihin? Toimitaanko myyjän hommissa lasten kanssa? Vai onko Elisa nykyään valtion organisaatio?

Telia antoi ainakin 500€ luoton ja vastaavan 5G —liittymän ilman vakuuksia,( jos tiedot ovat lähinnä luokkaa ”pitkäk. UO-merkintä ja ei mitään muuta häikkää vuosiin”). Ei saane tätä 500€ jos on tuoreita merkintöjä vähän joka asiasta. 

Ja Telian luotossakin olen jo maksusuunnitelmaa edellä.  Suomalaiset puljut ovat jotenkin ylpistyneet, ja leikkivät jotain ihan omia tärkeilyleikkejään. Sama homma OP:n kanssa. 

OP vaati puolisolta asuntoon 15k€ olemassaolleen käteisvakuuden lisäksi 28k€ vielä lisää (!!) vrt. Nordeaan, joka antoi lainan paremmalla korolla ja tuolla 15k vakuudella. Siksi itsekin siirryin nyt sinne. 

”Suosi suomalaista yritystä!”

  • Ja marjat. Jos haluat, että elämä ei töki, suosi jotain skandinaavista. 
     

EDIT: 22.6.2023 // Muokattu kirosanat pois -Snouppi

Huomenta,

 

Ihan vaan kysäsen tälläisen samanlaisen laskujen rysätyksen jälkeen, että tuntuuko sinusta että Elisa välittää sinusta?

 

Olen aina ihmetellyt tuota kysymystä, mitä iso firma välittää minusta? Tietoja eteenpäin?!?!

Ekaksi 5g ja nyt tämä korona, pelkkää myytävää tilastoa...

 

Ei vaan Elisa välittää minun rahoista. Huonot yhteydet vs vaikka Telia.

Käyttäjätaso 1

Huomenta,

 

Ihan vaan kysäsen tälläisen samanlaisen laskujen rysätyksen jälkeen, että tuntuuko sinusta että Elisa välittää sinusta?

 

Olen aina ihmetellyt tuota kysymystä, mitä iso firma välittää minusta? Tietoja eteenpäin?!?!

Ekaksi 5g ja nyt tämä korona, pelkkää myytävää tilastoa...

 

Ei vaan Elisa välittää minun rahoista. Huonot yhteydet vs vaikka Telia.

:D Tähän oon alkanut vastailemaan että ”Ei lainkaan” kun aina tulee kuitenkin kysely. 

 

 

Käyttäjätaso 1

Päivitystä:

 

Luottotiedot ihan piakkoin puhtaat, toinen operaattori nosti jo luottorajan 1000€ (!!). 


Koetin ostaa Elisalta 299€ (en 1200€ luuria!) AirPods Prot töitä varten 12kk laskusopparilla. 
 

”TÖÖT; ei voida myydä, toisen luokan kansalainen”. Punainen kortti.
 

toinen operaattori: nostimme luottorajaasi, että saat jatkossakin kaiken tarvitsemasi Meiltä!
 

käsittämätöntä Elisalta. Ihan **tun käsittämätön käytäntö. 

 

EDIT: 22.6.2023 // Muokattu mainostusta pois. -Snouppi

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@arvokem Mukava kuulla, että luottotiedot on pian puhtaat. 👍 Kiitos myös palautteestasi liittyen Elisan käytäntöihin. Kilpailijaa olet kuitenkin mainostanut nyt tarpeeksi. Tutustuthan Yhteisön pelisääntöihin ja lopetat mainostamisen, kiitos! 😊

Käyttäjätaso 1

:D koska ollut teidän asiakas kymmenen vuoden ajan ja se ei painanut mitään. Ei toiminut liittymä ulkomailla, maksa vakuus tästä ja tuosta, lopulta ei saanut laskulle ollenkaan enää mitään vaikka avoimia laskuja 0,00 ja kaikki luottokaupat maksettu reilusti etuajassa. Kun soititte vaihdon aikaan, oli 10v asiakkaalle tokaistu ”no joo onhan se kilpailija parempi, vaiha vaan, me ei voida auttaa enää kun on nää käytänteet”. Sitten tuli säpokysely että ”välittääkö Elisa sinusta asiakkaana?” 😂
 

Näin niinkuin esimiestyötä, taloutta, HR:ää ja markkinointia opiskelevana:  hyvin hoidettu. Kannattaa kenties miettiä yrityksen käytänteitä linjatessa, että miten se kohtelee joitakin pitkäaikaisia asiakkaita, ja olisiko yksilöllinen luottokelpoisuuden arviointi kuitenkin ollut kannattavampaa säilyttää, ainakin jos on ollut asiakkaana yli 5v? Tuskin silloin ostetaan mitään petos mielessä.

 

Ja nyt on monin verroin paremmin kohdelleen _kilpailijan_ nimikin pannassa? :D Hienoa toimintaa sekin. Tässä olen vain tarjonnut vaihtoehdon lukuisille muille asemassani oleville ”kakkosluokan kansalaisiksi” alennetuille, jotka kuitenkin hoitavat laskuasiansa. 
 

 

Osallistu keskusteluun