Skip to main content
F.A.Q.

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely

PS5-konsolin virallinen lanseerauspäivä on 19.11.2020 :gem: 

Viimeisin erämyynti:

  • PS5 Standard ja Digital -konsolien rajoitettu erä tuli tilattavaksi Elisan myymälöihin ja Palvelupuoteihin 30.9.2022. Kyseessä on rajoitettu erä ja tilauksia ei oteta enää vastaan, kun se on myyty. 
  • Tarkempia tietoja erästä löydät tästä kommentista

 

Ajankohtainen saatavuus- ja toimitustilanne:point_down:

 

Minkälainen saatavuustilanne PlayStation 5-konsoleissa on? :thought_balloon:

  • Saatavuustilanne jatkuu edelleen haastavana ja tällä hetkellä konsoleita tulee tilattavaksi sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. Erien myynnistä tiedotetaan erikseen tässä ketjussa.

Missä järjestyksessä laitteet toimitetaan? :thought_balloon:

  • Toimitamme laitteita toimitusjonosta tilausjärjestyksessä. Tilauksesi on siirtynyt toimitusjonoon, kun tilauksesi on kokonaisuudessaan käsitelty.

 

Alkuperäinen aloituspostaus:point_down:

PlayStation 5 -konsoli on avattu ennakkomyyntiin myös Elisan verkkokaupassa. Valitettavasti emme juuri nyt ota vastaan uusia tilauksia PS5-konsoleista huonon saatavuuden vuoksi. Tulemme saamaan rajattuja määriä konsoleita ja toimitamme niitä asiakkaille tilausjärjestyksessä.

Konsoleiden saatavuus lähiaikoina on globaalisti haastava. Elisan verkkokaupassa 18.9.2020 käynnistetty PS5 ennakkomyynti on ylittänyt kaikki arvioidut toimitusmäärät.

Tällä hetkellä on jo tiedossa, että toimitustilanne tulee olemaan pitkään haastava.  Saatavuuden on ennustettu pysyvän heikkona vielä vuonna 2021.

Valitettavasti emme voi tällä hetkellä ottaa vastaan uusia tilauksia PlayStation 5 -konsoleita, tilausmahdollisuus avataan uudelleen saatavuustilanteen helpottaessa.

 

Usein kysytyt kysymykset PlayStation 5 -konsoleiden toimituksesta ja jonotilanteesta:

 

Milloin saan tilaamani PS5 pelikonsolin?

  • Tilanne on tällä hetkellä se, että saamme kerran kuukaudessa erän PlayStation 5 -konsoleita. Saamme maahantuojalta aina erikseen tiedon kuukausittain saamastamme toimituserän suuruudesta ja toimitusaikataulusta näiden tarkentuessa. Koska tarkempaa tietoa määristä ei ole pitkälle tulevaisuuteen, emme valitettavasti pysty tarkasti arvioimaan millä hetkellä pystymme tietyn päivämäärän tilauksen toimittamaan.
  • Tiedotamme kaikkia konsolin tilanneita kuukausittain tekstiviestillä oman tilauksen tilanteesta. Näissä viesteissä ilmoitamme toimitusaika-arvion niille tilaajille, jotka tulevat saamaan konsolin kyseisen kuukauden erästä. Muille ilmoitamme, milloin lähetämme seuraavan kerran tekstiviestillä tietoa toimitustilanteesta. Tällä konseptilla mennään, kunnes konsoleiden saatavuustilanne paranee ja saamme isompia määriä Suomeen.

Paljonko tilauksia on toimitusjonossa ja millä sijalla olen jonossa?

  • Julkisesti emme voi valitettavasti kertoa jonossa olevien tilausten tarkkoja kappalemääriä tai yksittäisen tilauksen paikkaa jonossa. PS5 Standard -konsolin osalta jonomme on reilusti nelinumeroinen ja PS5 Digital Edition -konsolin osalta jäädään kolminumeroiseksi.

Mihin tilauspäivämäärään asti jonoa on saatu purettua?

  • Konsoli on ollut tilattavissa verkkokaupastamme ennakkomyynnin aloituspäivästä 18.9.2020 alkaen. Konsoleiden tilaus verkkokaupastamme on toistaiseksi tauolla. Ennakkomyynnin aloituspäivän tilausrypäs on siis saatu purettua ja jatkossa saapuvilla toimituserillä puretaan useamman päivän tilauksia kerrallaan.​​​​​​Kerromme viimeisen toimittamattoman tilauksen päivämäärän aina saatavuustietojen yhteydessä. Ajantasaisimman tiedon löydät siis ylempää.

Mistä voin tarkistaa oman tilaukseni tilauspäivän?

  • Tilauspäivämäärän voit tarkistaa tilausvahvistukselta (löytyy sähköpostistasi!) tai OmaElisan tilauksen seurannasta (mikäli tilauksesta on alle kuusi (6) kuukautta). Huomioithan, että kaikissa tilanteissa jonopaikka ei ole yhtäkuin tilauspäivä. Tilaus siirtyy jonoon, kun tilaus on käsitelty - tilauksen käsittelyssä tarkistetaan esimerkiksi luotto- ja osoitetiedot. Mikäli tilauksella on vaikka osoitetiedoissa virhe, siirtyy tilaus jonoon vasta kun osoite on korjattu.

Tekemäni tilaus ei näy OmaElisassa?

  • Laitetilaukset ovat OmaElisan tilauksen seurannassa näkyvillä puolen vuoden ajan. Tilaukset ovat normaalisti voimassa, eivätkä ne ole peruuntuneet, vaikka tilausta ei näy OmaElisassa. Tiedotamme kaikkia tilanneita toimitusten etenemisestä tekstiviestillä luvatun aikataulun mukaisesti. Kun tilauksesi etenee toimitukseen, lähetämme tekstiviestillä tietoa toimituksesta sekä lähetystunnuksen. Asiaa avattu enemmän tässä kommentissa.

 

 

Aiempi saatavuusviestintä:point_down:

Saatavuus- ja toimitustilanne 23.9.2020 

Arvio PS5 -lisätarvikkeiden saatavuudesta ja toimituksesta 2020 aikana

Saatavuus- ja toimitustilanne 4.11.2020

Lisätarvikkeiden saatavuus- ja toimitustilanne 12.11.2020

Saatavuus- ja toimitustilanne 1.12.2020

Saatavuus- ja toimitustilanne 13.1.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 11.2.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 17.3.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 14.4.2021

Lisätarvikkeiden saatavuustilanne 14.4.2021

Tiedotus toimitustilanteesta 6.5.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 18.5.2021

Tietoa toimituksista 19.5.2021

Lisätarvikkeiden saatavuustilanne 19.5.2021
Toimitustilanne 20.5.2021

Tietoa toimituksista 2.6.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 16.6.2021

Tietoa toimituksista 30.6.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 21.7.2021

 Tietoa toimituksista 5.8.2021 

Tietoa toimituksista 13.8.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 18.8.2021

 Tietoa toimituksista 1.9.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 15.9.2021

Tietoa toimituksista 7.10.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 13.10.2021

Tietoa toimituksista 29.10.2021

Tietoa toimituksista 8.11.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 17.11.2021

Saatavuus- ja toimitustilanne 19.1.2022

Saatavuus- ja toimitustilanne 16.3.2022

Saatavuus- ja toimitustilanne 3.2.2022

Saatavuus- ja toimitustilanne 22.4.2022

 

 

 

Päivitämme saatavuustietoja sekä toimitusten aikatauluja keskitetysti tähän ketjuun. Aiempi ketju samasta aiheesta täällä.
 

Viimeksi päivitetty 10.5.2022

Minä sain kans tilaukseni läpi pari päivää sitten juuri samalla tavalla kuin @DerMeister Onko siis tilaukseni oikeasti päässyt "jonoon" vai onko kyseessä vain joku bugi?

 

@Zapani ihan oikeita tilauksia sieltä on tullut - jos uusi vastikään tehty tilaus näkyy OmaElisan tilausten seurannassa, se on kyllä voimassa.


Tietoa PS5-konsoleiden toimitustilanteesta 2.6.2021

Tiedotimme viimeksi 18.5.2021 konsoleiden saatavuustilanteesta. Tämän hetken tilannestatus viimeisimpien erien osalta on seuraava:

  • PS5 Standard-konsolit saatiin toimitettua meille annetun aikatauluarvion mukaisesti toukokuussa.
  • PS5 Digital-konsoleiden viimeisimmän erän toimitus on valitettavasti viivästynyt maahantuojan antamasta alkuperäisestä arviosta. Tästä erästä toimitettavien PlayStation 5 Digital -konsoleiden arvioitu toimitusaika on tällä hetkellä viikoilla 24-25. Tiedotamme tilanteesta heti, kun meillä on tarkka aikataulu tiedossa.

Tulevat toimitukset: Konsoleiden saatavuus kesä-heinäkuussa

Maahantuojan arvion mukaan olemme saamassa PS5 Standard ja PS5 Digital konsoleita kesä-heinäkuussa. Saamme maahantuojalta aina erikseen tiedon tulevien toimituserien suuruudesta ja toimitusaikataulusta näiden tarkentuessa. Pidämme teidät ajan tasalla, kun meillä on tarkempaa tietoa toimitusmääristä sekä aikataulusta.

Seuraavan kerran olemme tiedottamassa toimitustilanteesta viimeistään 16.6. klo 15.

 

Kerro meille mielipiteesi PS5-viestinnästä täällä:

 


No niin! Joskohan sitä seuraavassa erässä saisi sen standard-version, sillä tilausvahvistus on

saapunut s-postiini 12.11.2021. Onneksi tässä on ollut muuta pelattavaa, mutta on kyllä erikoisikävää, jos seuraavassakaan erässä ei laitetta tule.


Mulla olis yks kysymys, tilasin tammikuun lopussa PS5:n, lisäohjaimen ja lataustelakan. Näistä kaks jälkimmäistä saapuivat miltei heti, pleikkaa odotan kärsivällisesti kuten moni muukin täällä.

Kysymykseni kuuluu, umpeutuuko ohjaimen ja telakan takuu kun heinäkuun lopussa kun ne makaa vain kaapissa pleikkaa odottamassa?

 

Normaalisti tämä olisi vain pieni ongelma mutta ohjaimissa on aika paljon näitä “driftaus” vikoja ja olisi ikävää jos takuun umpeutumisen takia ei saisi uutta ohjainta.


Mulla olis yks kysymys, tilasin tammikuun lopussa PS5:n, lisäohjaimen ja lataustelakan. Näistä kaks jälkimmäistä saapuivat miltei heti, pleikkaa odotan kärsivällisesti kuten moni muukin täällä.

Kysymykseni kuuluu, umpeutuuko ohjaimen ja telakan takuu kun heinäkuun lopussa kun ne makaa vain kaapissa pleikkaa odottamassa?

 

Normaalisti tämä olisi vain pieni ongelma mutta ohjaimissa on aika paljon näitä “driftaus” vikoja ja olisi ikävää jos takuun umpeutumisen takia ei saisi uutta ohjainta.

Moi, kyllä se takuu taitaa loppua heinäkuussa, jos pykäliä katsotaan. Löytyykö sitten maalaisjärkeä asiassa, koska laite ollut käyttämöttömänä koska ei voi käyttää. Veikkaan että ei löydy….

Ehkä hyvä kysyä myös, miksi laitetaan olennaiset osat eri aikaan aikaisemmin? voisikko viivästyttää lähetyksiä sinne asti kun itse laitekkin tulossa


Mulla olis yks kysymys, tilasin tammikuun lopussa PS5:n, lisäohjaimen ja lataustelakan. Näistä kaks jälkimmäistä saapuivat miltei heti, pleikkaa odotan kärsivällisesti kuten moni muukin täällä.

Kysymykseni kuuluu, umpeutuuko ohjaimen ja telakan takuu kun heinäkuun lopussa kun ne makaa vain kaapissa pleikkaa odottamassa?

 

Normaalisti tämä olisi vain pieni ongelma mutta ohjaimissa on aika paljon näitä “driftaus” vikoja ja olisi ikävää jos takuun umpeutumisen takia ei saisi uutta ohjainta.

Moi,

juttelin aiheesta maahantuojan edustajien kanssa ja heidän näkemyksenä oli että kyllä Sony huomioi tarkasti myös lisätarvikkeen käyttöönottopäivää.

Eli jos ohjain aktivoidaan kun konsolin saa ja se todetaan silloin vialliseksi niin kyllä tämä tilanne huomioidaan.

 

Vinkkinä tuli:

  1. Hyvä säilyttää näissä tuotteissa sarjanumerotarrat kiinni
  2. Sekä ostotdistus myös vaaditaan

 

  • Max

Mulla olis yks kysymys, tilasin tammikuun lopussa PS5:n, lisäohjaimen ja lataustelakan. Näistä kaks jälkimmäistä saapuivat miltei heti, pleikkaa odotan kärsivällisesti kuten moni muukin täällä.

Kysymykseni kuuluu, umpeutuuko ohjaimen ja telakan takuu kun heinäkuun lopussa kun ne makaa vain kaapissa pleikkaa odottamassa?

 

Normaalisti tämä olisi vain pieni ongelma mutta ohjaimissa on aika paljon näitä “driftaus” vikoja ja olisi ikävää jos takuun umpeutumisen takia ei saisi uutta ohjainta.

Moi,

juttelin aiheesta maahantuojan edustajien kanssa ja heidän näkemyksenä oli että kyllä Sony huomioi tarkasti myös lisätarvikkeen käyttöönottopäivää.

Eli jos ohjain aktivoidaan kun konsolin saa ja se todetaan silloin vialliseksi niin kyllä tämä tilanne huomioidaan.

 

Vinkkinä tuli:

  1. Hyvä säilyttää näissä tuotteissa sarjanumerotarrat kiinni
  2. Sekä ostotdistus myös vaaditaan

 

  • Max

Kerrankin on ihanaa olla väärässä, maalaisjärki voittaa 🙂 iso peukku ylös.


Moi. Mitenkä pitäisi toimia kun minulla ohjain tekee nyt juurikin tuota valitettavan yleistä driftausta? Mihin se pitäisi takuuseen lähettää? Voiko sen lähettää ihan perus pahvilaatikossa, joka ei ole sonyn? 


Moi. Mitenkä pitäisi toimia kun minulla ohjain tekee nyt juurikin tuota valitettavan yleistä driftausta? Mihin se pitäisi takuuseen lähettää? Voiko sen lähettää ihan perus pahvilaatikossa, joka ei ole sonyn? 

 

Moi,

kannattaa suoraan olla yhteydessä valmistajan, eli tässä tapauksessa Sonyn tukeen,

Ota yhteys Sony Playstation -tukeen sähköpostilla:
support@fi.playstation.com

 

Eli järkevin hoitaa takuu asiat näissä tapauksissa suoraan valmistajan kanssa.

 

  • Max

Hei , voisiko näihin informaatio viesteihin laittaa , mitä kohtaa jonoa ollaan purkamassa jos mahdollista. Niin saa jotain käsitystä mikä oma tilanne on. Esimerkiksi oma tilaukseni on ollut 14.4.2021


Hei , voisiko näihin informaatio viesteihin laittaa , mitä kohtaa jonoa ollaan purkamassa jos mahdollista. Niin saa jotain käsitystä mikä oma tilanne on. Esimerkiksi oma tilaukseni on ollut 14.4.2021

Niissähän lukee


Hei , voisiko näihin informaatio viesteihin laittaa , mitä kohtaa jonoa ollaan purkamassa jos mahdollista. Niin saa jotain käsitystä mikä oma tilanne on. Esimerkiksi oma tilaukseni on ollut 14.4.2021

20.5.2021 ollut alla oleva tilanne. Sinun kohdalla jos olet tilannut 14.4.2021, jouluksi ehkä….

  • PS5 Standard: Uudella erällä purettiin jonoa kokonaisuudessaan 2.11.2020 saakka. Muutama 3.11. tehdyistä tilauksista saatiin toimitettua tästä erästä. Tällä hetkellä toimitamme siis seuraavaksi 3.11. tehtyjä tilauksia.
  • PS5 Digital: Uudella erällä purettiin jonoa kokonaisuudessaan 14.11.2020 saakka. Muutama 15.11. tehdyistä tilauksista saatiin toimitettua tästä erästä. Tällä hetkellä toimitamme siis seuraavaksi 15.11. tehtyjä tilauksia.

Hello I place my order las  4.11.2020 and it was the standard edition when I'm supposed to get ready he order? Thanks


Tänään on ilmestynyt OmaPostiin tieto että Elisa on mulle jotain lähettämässä, tavara ei vaan ole vielä postille saapunut. 

 

Olisikohan siellä lopulta se Digital-versio, mitään viestiä en ole Elisalta saanut asiasta vielä?


Tänään on ilmestynyt OmaPostiin tieto että Elisa on mulle jotain lähettämässä, tavara ei vaan ole vielä postille saapunut. 

 

Olisikohan siellä lopulta se Digital-versio, mitään viestiä en ole Elisalta saanut asiasta vielä?

 

Sama juttu .. näkyy Elisa lähetys... Toivottavasti olisi nyt se konsoli :)


Hello I place my order las  4.11.2020 and it was the standard edition when I'm supposed to get ready he order? Thanks

You will get it in this month


Moro! Tein tilauksen 10.11 saankohan ps5 tässä kuussa?


No moi 

 

Olisi kiva tietää että millon saan tilaamani ps5 ku tässä alkaa olla jo tasan puoli vuotta kulunut?? Harmittaa vaan odottaa eikä mitää tietoa edes tule.


No moi 

 

Olisi kiva tietää että millon saan tilaamani ps5 ku tässä alkaa olla jo tasan puoli vuotta kulunut?? Harmittaa vaan odottaa eikä mitää tietoa edes tule.

Kyllähän viime aikoina on ollut erittäin selkeää tiedottaminen missä mennään. Lukee viestejä vaan tarkemmin.

Villi arvaus, tilaus ajankohdasta 7-8 kk toimitus tällä hetkellä jos katsoo keskiarvoa.


PS5 Digital -konsolin toukokuun erän toimitus :package:

Voin vahvistaa, että toukokuun PS5 Digital -konsolit ovat saapuneet meidän varastolle. Laitteet saadaan tänään matkaan tilaajille. Oman tilauksen etenemistä voi seurata kuriirien omista sovelluksista. :relaxed: 


Täällä on kyselty myös seuraavien erien toimituksesta sekä jonotilanteesta. Tässä vielä tiivistys tämän hetken tilanteesta. :arrow_down:

Tulevat toimitukset: Konsoleiden saatavuus kesä-heinäkuussa

Maahantuojan arvion mukaan olemme saamassa PS5 Standard ja PS5 Digital konsoleita kesä-heinäkuussa. Saamme maahantuojalta aina erikseen tiedon tulevien toimituserien suuruudesta ja toimitusaikataulusta näiden tarkentuessa. Ensi viikolla (viimeistään 16.6.) lähetämme kaikille tilaajille tietoa toimitustilanteesta tekstiviestillä ja tiedotamme toimitustilanteesta myös täällä OmaYhteisössä. 

  • PS5 Standard: Toimitamme seuraavaksi 3.11. tehtyjä tilauksia. // Next we are delivering orders made in 3rd of November. 
  • PS5 Digital:  Toimitamme seuraavaksi 15.11. tehtyjä tilauksia. // Next we are delivering orders made in 15th of November. 

kävin sattumalta oma postissa ja sielähän oli paketti tulossa elisalta,Arvioitu saapuminen  tänään. 


Taidan saada omani aikaisintaan elokuussa kun tilasin 3.1. 😅


Taidan saada omani aikaisintaan elokuussa kun tilasin 3.1. 😅

Sama juttu😅


Milloinhan saapuu kun tilattu 2.1, yli 6kk odoteltu.. 


Osallistu keskusteluun