Skip to main content

Selailin tuossa vanhoja keskusteluja joissa ei joillain ollut rekisteröitynyt julkinen IP oikein.

Julkinen IP palvelu ollut pidempään käytössä mutta nyt vasta huomasin että PS5:llä type NAT 3 vaikka olen koittanut port forwardit ja modeemi/reititin ainoastaan siltaavana myös.

Olisiko tähän apuja?

Edit: Otsikkoa muokattu kuvaavammaksi. -Keinotekoinen

Täällä sama ongelma. Julkinen IP tilattu ja APN vaihdettu. Mitä muuta pitää tehdä?

Täältä tehty temput liittymälle 👍 Kokeiles nyt laitteen uudelleenkäynnistyksen jälkeen!

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Moi, hieno nähdä että Elisan tiimi pystyy tehdä jotain temppuja sieltä etänä! Onko minulle mahdollista myös tehdä temppuja, kun minulla on mökillä käytössä tuo tabletti liittymä, jossa perusmaksu + päivätaksa käytön mukaan? Viimeksi kun olen asiaa tutkinut, ei ollut mahdollista saada tällä liittymällä nat kakkosta.

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Morjes @Mökkipeluri ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊 

Myös tableteille tarkoitetuille mobiililaajakaistaliittymille pitäisi kyllä onnistua julkisen IP:n aktivointi! Puheliittymiin lisäpalvelua ei pysty aktivoimaan. Jos ongelma on vielä ajankohtainen niin varmistathan vielä OmaElisasta että julkisen IP-osoitteen lisäpalvelu on varmasti tilattu oikealle liittymälle ja reitittimen APN-osoite on vaihdettu internet :arrow_right: internet4, ja lisäile vielä OmaYhteisö-profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin Elisan asiakasnumero (voi luntata esimerkiksi viimeisimmältä laskulta tai OmaElisasta) ja kuittaile sitten vielä tähän lankaan että sopiiko, että liittymälle tehdään näin arkisin meidän moderaattorien päivystysaikana toimenpide mikä tiputtaa liittymän hetkeksi verkosta. Laitteen uudelleenkäynnistys palauttaa yhteyden. :slight_smile:

Jos haluaisit mieluummin sopia tarkempaa aikaa milloin tämä etätoimenpide tehtäisiin niin siinä tapauksessa pystyt myös varaamaan suoraan soittopyynnön meidän vianrajaus- ja häiriöilmoituspuolelle täältä, valinnalla Häiriöilmoitus (mobiililiittymät) pääsee puhumaan suoraan asiakaspalvelijalle joka pystyy auttelemaan pulman kanssa. :slight_smile:

Elikkäs, kertauksena vielä askelmerkit miten julkisen IP:n lisäpalvelu saadaan käyttöön: 

  1. Varmista että olet tilannut julkisen IP-osoitteen lisäpalvelun oikealle liittymälle 
  2. Varmista että olet vaihtanut reitittimesi APN-osoitteeksi internet4
  3. Lisää Elisan asiakasnumerosi OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
  4. Jos lisäsit asiakasnumeron profiilisi tietoihin niin kuittaa tähän keskusteluun, saako liittymällesi tehdä toimenpiteen meidän moderaattorien toimesta, mikä tiputtaa liittymän verkosta kunnes käynnistät laitteen uudelleen

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Moi @draakki ,

OmaElisassa kun menen liittymän asetuksiin ja valitsen lisäpalvelut, niin tulee teksti ettei lisäpalveluita olisi saatavilla tähän liittymään. Liitin asiakasnumeroni profiiliini, että voi mennä itse katsomaan mikä liittymä minulla on. Se on tällainen satunnaiskäyttöön sopiva tablet 4G mobiililaajakaistaliittymä. Harmillista jos en tähän liittymään julkista IP:tä, koska mökillä olisi kiva pelailla, mutta käyn siellä kuitenkin vaan n. joka toinen viikonloppu, niin ei viitsisi panostaa kalliimpaan liittymään, kun tämä käytön mukaan laskutettava liittymä on oivallinen mökille.

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Hei.

Olisiko samaa ongelmaa minullakin. IP-osoite vaihdettu julkiseen ja APN muutettu internet4, mutta Xbox series s valittaa että havaitsee kaksi nattia. Port forwardeja kokeiltu tuloksetta.

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Hei.

Olisiko samaa ongelmaa minullakin. IP-osoite vaihdettu julkiseen ja APN muutettu internet4, mutta Xbox series s valittaa että havaitsee kaksi nattia. Port forwardeja kokeiltu tuloksetta.

Tein täältä nyt temppuja liittymällesi 👍 Käynnistäs reititin uudestaan ja katsotaan auttoiko tämä

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Moi @draakki ,

OmaElisassa kun menen liittymän asetuksiin ja valitsen lisäpalvelut, niin tulee teksti ettei lisäpalveluita olisi saatavilla tähän liittymään. Liitin asiakasnumeroni profiiliini, että voi mennä itse katsomaan mikä liittymä minulla on. Se on tällainen satunnaiskäyttöön sopiva tablet 4G mobiililaajakaistaliittymä. Harmillista jos en tähän liittymään julkista IP:tä, koska mökillä olisi kiva pelailla, mutta käyn siellä kuitenkin vaan n. joka toinen viikonloppu, niin ei viitsisi panostaa kalliimpaan liittymään, kun tämä käytön mukaan laskutettava liittymä on oivallinen mökille.

Valitettavasti tuolle liittymätyypille ei saa tuota lisäpalvelua 😕

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Hei.

Olisiko samaa ongelmaa minullakin. IP-osoite vaihdettu julkiseen ja APN muutettu internet4, mutta Xbox series s valittaa että havaitsee kaksi nattia. Port forwardeja kokeiltu tuloksetta.

Tein täältä nyt temppuja liittymällesi 👍 Käynnistäs reititin uudestaan ja katsotaan auttoiko tämä

Boxi näytti testin tehdessä Nat tyyppinä avointa. Peliin mentäessä se kuitenkin vaihtui keskitasoon ja ilmoitti havaitsevansa taas kaksi Natia. Vinkkejä?

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Mikäli ongelmia koetaan, niin pyytäisin laittelemaan asiakasnumeron profiiliin (ei julkinen). Sen avulla voidaan näitä tarkemmin selvitellä. Muistutuksena vielä kaikille, että reitittimeen tulee olla luotu uusi profiili ja tämä pitää myöskin varmistaa, että se menee oletukselle/aktiiviseksi. Profiiliin tulee määrittää APN: internet4. Loogisesti myös mobiilililaajakaistalle tulee olla tilattuna Julkinen IP -palvelu (veloitukseton). Tämän jälkeen tallennus ja voi varuilta boottailla reitittimen vaikka harvoin sitä tarvitseekaan tehdä.

@Ärsyyntynyt äyriäinen Liittymä on ok. Onko korjaantunut?
@Andystripe Lisäätkö asiakasnumeron profiiliin jos ongelma edelleen vaivaa.
@Lindukka Kannattaa liittymälle aktivoida Julkinen IP-palvelu OmaElisan kautta.
@jepjep22 Lisäätkö asiakasnumeron profiiliin jos ongelma edelleen vaivaa.
@Dani81 Liittymä on ok. Onko korjaantunut?
@vehmasto Tein taikoja, niin boottaatko laitteen. Kannattaa varmistaa, että internet4 on aktiivisena.
@yucel Lisäätkö asiakasnumeron profiiliin jos ongelma edelleen vaivaa.

Pahoittelut jos joku jäi välistä. Huudelkaa tänne ihmeessä.

Kitoos, toimii, kun sain vaihdettua APN: internet4!!!

 


Moikka @Ärsyyntynyt äyriäinen ja pahoittelut vastausviiveestä! Puramme hieman vielä ICT-alan lakon johdosta syntyneitä jonoja. 

Olitko saanut asian jo kuntoon? 

Se muuttui oudosti itsestään, luulin että te teitte asialle jotain, mutta nyt hiljattain vaihtui takas nat-tyyppi kolmoselle ja ollaan samoissa ongelmissa. Apu siis kelpaisi taas.

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Vastasinkin @Ärsyyntynyt äyriäinen sinulla yksityisviestien puolella 🙂

 

 

EDIT 27.2.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Täällä myöskään ei saada NAT3 vaihtumaan NAT2:een (ps4) , julkinen ip-osoite on käytössä ja APN internet4?


Täällä myöskään ei saada NAT3 vaihtumaan NAT2:een (ps4) , julkinen ip-osoite on käytössä ja APN internet4?

Moikka @sn2022 ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Sinulla olikin profiilitiedoissasi asiakasnumero, joten kävin tekemässä liittymällesi toimenpiteen. Käynnistä reititin uudelleen ja asia on kunnossa. 🙂


Vaihdettiin reititin tässä välissä TP Link Archer MR200... nyt ei saada APN vaihdettua internet4, tummana tuo laatikko, eikä pääse vaihtamaan. Ei löydy kohtaa mistä voisi luoda uuden profiilin tms.

 


Vaihdettiin reititin tässä välissä TP Link Archer MR200... nyt ei saada APN vaihdettua internet4, tummana tuo laatikko, eikä pääse vaihtamaan. Ei löydy kohtaa mistä voisi luoda uuden profiilin tms.

 

Ratkaisu löydetty, nyt pelittää kaikki kuten pitääkin. 


Hei! Tarvitsisin apua NAT-tyyppini korjaamisessa. Poikaystäväni sai tätä kautta apua, kun oli jo ensin itse yrittänyt kaikkensa… Kuulemma se on pienestä moderaattorin korjauksesta kiinni. Olisiko mahdollista auttaa? Kuulemma @Lautturi oli ainakin silloin osannut auttaa.

 

 

EDIT 5.7.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Hei! Tarvitsisin apua NAT-tyyppini korjaamisessa. Poikaystäväni sai tätä kautta apua, kun oli jo ensin itse yrittänyt kaikkensa… Kuulemma se on pienestä moderaattorin korjauksesta kiinni. Olisiko mahdollista auttaa? Kuulemma @Lautturi oli ainakin silloin osannut auttaa.

Laita vielä  yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle.

ihan vaan varmistukseksi

Lisää omaan profiiliisi asiakasnumero jos ei ole:

Oma profiili/muokkaa profiilia.

Omaan profiiliin pääset klikkaamalla

Nimimerkkipallukkaasi/Oma profiili.

 

 

EDIT 5.7.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Hei @MagicMellu ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Hyvä kun laittelit viestiä ja Lautturihan on tunnetusti velho näissä! 😎 Kurkkasin tilanteen ja tässä tulisikin käydä aktivoimassa Julkinen IP-lisäpalvelu OmaElisassa. Pääset kirjautumaan OmaElisaan täältä. Kun Julkinen IP-lisäpalvelu on aktivoitu liittymälle, niin tämän jälkeen sinun tulisi käydä asettamassa reitittimen profiilin APN-kenttään: internet4. Mikäli näiden temppujen jälkeen NAT on edelleen sama, niin voit huikata tähän.

 

 

EDIT 5.7.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Jutut on nyt tehty, mutta poikaystävällä sama liittymä ja laite (noin 200m päässä minusta), niin siltikin tämän ongelman ratkaisuksi vaadittiin moderaattorin tekemä muutos. 

 

 

EDIT 5.7.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


NAT3-ongelma täälläkin. Julkinen IP hommattu, APN laitettu internet4:ksi ja käynnistelty uudelleen.


Jutut on nyt tehty, mutta poikaystävällä sama liittymä ja laite (noin 200m päässä minusta), niin siltikin tämän ongelman ratkaisuksi vaadittiin moderaattorin tekemä muutos. 

@MagicMellu Juurikin näin. Moderaattori on viimeksi korjannut liittymän teknistä puolta. Tarkistin liittymäsi ja se on teknisesti kunnossa. 👍 Mikä reititin siulla on käytössä ja kirjauduitko tuon reitittimen hallintasivulle muokkaamaan profiilia? Saitko luotua/muokattua profiilin julkiseksi asettamalla APN/Yhteysosoite kenttään internet4 - Tämän jälkeen tallenna ja varmista, että profiili menee aktiiviseksi.

 

 

EDIT 5.7.2023 // siirretty täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


@welhot Olitkin laitellut toiseen ketjuun, että homma rokkaa. Mukava kuulla. 😊


Moi! Sama ongelma minulla, internet4 laitettu ja julkinen ip osoite mutta ps5 näyttää nat type3. Asiakasnumero on tiedossa joten pystyttekö auttamaan asian kanssa?


@viltsari Moi! Käynnistäppäs nyt nettilaite uudelleen! Tehtiin täältä temppuja ja nyt tulisi toimia.


Moi, mäkin tarvisin apua. Hetken aikaa mobiliireitittimen kaa toimi NAT2, sitten joku velho sieltä selvitteli miksei mun reititin yhdistä 5G ollenkaan. Sen jälkeen antanut vaan Nat 3. Temppuja tännekkin siis, kaikki apn:stä portinsiirtoon ja tehdasasetusten palautukseen kokeiltu, uPnp yms päällä. Kiitos!


Osallistu keskusteluun