Vastattu

Eliitti 3G vaihdetaan Sisäverkko+:ksi?


Käyttäjätaso 3
Mitähän bataattia tämä taas on, taas virtsataan käyttäjää silmään niin että napa rutisee!

Hinta nousee yhtäkkiä tuohon 11.90€/kk ?!?! Nyt saniainen!

Ennen on ollut helppo väistää muut liittymämyyjät sanomalla "Eliitti 3G", niin sieltä on tullut vastaus "aha." ja klik.

Tästä eteenpäin kuuluu vaan naurua ja lista kaikista mitä heiltä saisi halvemmalla.

Edit // Kiroilua, siistitty. Harmistus ymmärretty mutta kirosanat ei silti kuulu OmaYhteisöön -Patomiäs
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 3 huhtikuu 2019, 16:29

Tuossa nopealla silmäyksellä vaikuttaa siltä, että tuo "Eliitti 3G" on liittymätyyppinä jo yli 10 vuotta vanha. Tämä taas todennäköisesti viittaa siihen, että sen käyttäjämäärät ovat enemmän tai vähemmän laskusuhdanteessa. Tällöin kyseisen liittymätyypin ylläpito ei ole Elisalle enää kannattavaa ja tästä syystä liittymätyyppi päivitetään sellaiseen, jolla on enemmän käyttäjiä ja nuo vanhat Eliitti -liittymät ajetaan lopullisesti alas.

Ikävä kyllä näillä toimenpiteillä on monesti sellainen vaikutus, että ne nostavat liittymän kk-maksuja enemmän tai vähemmän. Lisäksi on toki mahdollista, että SIM -kortin saattaa joutua päivittämään uudempaan versioon, jos nykyinen kortti on sulkeutuvan liittymän alkuajoilta. Vanhat SIM -kortit eivät välttämättä tue uuden liittymätyypin ominaisuuksia, esim. 4G -tuki saattaa olla puutteellinen tai puuttua kokonaan.

PS. Pidetäänhän keskustelualueella kieliasu siistinä, vaikka tällaiset ikävät uutiset saisivatkin verenpaineen koholle. Kiroilu ja muu epäasiallinen käytös ei ainakaan paranna tilannetta. Pelisääntöihin voi tutustua täällä.
Katso alkuperäinen viesti

22 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Elisa ei ole ainoa operaattori joka nostaa hintoja.

DNA nosti tutuilla 4,90 euron perusliittymän pikkunetillä kahdella eurolla ja kolmella liittymällä korotus oli 6 euroa kuukaudessa. Vastineeksi sentään tuplattiin nopeus ja lisättiin EU-dataa. Elisalla ei samalla tavalla liittymä parane kallistuessaan välttämättä. En tunne tuota liittymää sisäverkkoon, mutta oletan, että se on joku vanha sekin. Jos et halua päivitystä:
  1. Vastusta sitä soittamalla asiakaspalveluun ja neuvottele paremmasta.
  2. Neuvottele kilpailijan pöydällä paremmasta liittymästä.
Valitettavasti en voi antaa vinkkejä mitä tarjouksia muualla on. Mutta niitä on paljon. Tosiaan Elisa ja muutkin operaattorit nostavat hintatasoa ja aikanaan on varmasti puhelimen käyttö niin kallista (huomioituna puhelin, lisätarvikkeet ja liittymät) että tulee peruspuhelimelle otollinen aika. Minä harkitsen sitä kaiken aikaa, koska siellä ei maksa turhasta ja on halpaa.

Nyt soi Toneshifterz - Ready For The Bass (Radio Edit).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuossa nopealla silmäyksellä vaikuttaa siltä, että tuo "Eliitti 3G" on liittymätyyppinä jo yli 10 vuotta vanha. Tämä taas todennäköisesti viittaa siihen, että sen käyttäjämäärät ovat enemmän tai vähemmän laskusuhdanteessa. Tällöin kyseisen liittymätyypin ylläpito ei ole Elisalle enää kannattavaa ja tästä syystä liittymätyyppi päivitetään sellaiseen, jolla on enemmän käyttäjiä ja nuo vanhat Eliitti -liittymät ajetaan lopullisesti alas.

Ikävä kyllä näillä toimenpiteillä on monesti sellainen vaikutus, että ne nostavat liittymän kk-maksuja enemmän tai vähemmän. Lisäksi on toki mahdollista, että SIM -kortin saattaa joutua päivittämään uudempaan versioon, jos nykyinen kortti on sulkeutuvan liittymän alkuajoilta. Vanhat SIM -kortit eivät välttämättä tue uuden liittymätyypin ominaisuuksia, esim. 4G -tuki saattaa olla puutteellinen tai puuttua kokonaan.

PS. Pidetäänhän keskustelualueella kieliasu siistinä, vaikka tällaiset ikävät uutiset saisivatkin verenpaineen koholle. Kiroilu ja muu epäasiallinen käytös ei ainakaan paranna tilannetta. Pelisääntöihin voi tutustua täällä.
Liittymän kuukausihinta nousee lopulta 3,90 eurosta 11,90 euroon. Asiakastiedotteessa on viitattu Elisan yleisten sopimusehtojen kohtaan 10, jonka perusteella "Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu".

Tämän perusteella 205 %:n korotus kuukausimaksuun ei olisi olennainen muutos sopimuksen sisältöön. Vastaavasti Elisa Viihteen kuukausihinnan korotus 39,90 eurosta 121,75 euroon ei olisi olennainen muutos. Suhteellinen korotushan on siinä sama.

Olen eri mieltä – kyseessä on olennainen muutos, joka ei ole sopimusehtojen mukainen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Asia voi viedä kuluttajaneuvojien ratkottavaksi. Yhteystiedot maistraatista.

Suosittelen kilpailuttamaan liittymät aika ajoin, parhaat tarjoukset tulevat sitä kautta numero siirtäen - silloin kuukausimaksusta voi tippua jopa yli 50 prosenttia kalleimmissa liittymissä.

Nyt soi AniMe - Detonate (Radio Edit).
Elisalaiset: monenko prosentin hinnankorotuksen jälkeen sopimuksen sisältö muuttuu teidän mielestänne olennaisesti?
Käyttäjätaso 3
Liittymän kuukausihinta nousee lopulta 3,90 eurosta 11,90 euroon. Asiakastiedotteessa on viitattu Elisan yleisten sopimusehtojen kohtaan 10, jonka perusteella "Elisalla on oikeus muuttaa sopimuksen sopimusehtoja, palvelun ominaisuuksia ja maksuja, kun sopimuksen sisältö ei olennaisesti muutu".

Tämän perusteella 205 %:n korotus kuukausimaksuun ei olisi olennainen muutos sopimuksen sisältöön. Vastaavasti Elisa Viihteen kuukausihinnan korotus 39,90 eurosta 121,75 euroon ei olisi olennainen muutos. Suhteellinen korotushan on siinä sama.

Olen eri mieltä – kyseessä on olennainen muutos, joka ei ole sopimusehtojen mukainen.

Näin juuri. Ja ottaen huomioon, että sopimusta tehdessä alunperin liittymän hintahan oli 0€/kk. Joten siihen on nyt jo tullut huimia korotuksia tähän nähden. Tämän kertainen 200+% nosto vain tosiaan on aika julma keikaus.

Ja juu Elisa, varmasti ei kuuluisi kirosanat tänne, mutta ei teidän firmanne johtoon mikään muukaan mene läpi, siellä on sen verran mies-lehmän takapäästä tullutta käytettyä tavaraa korvien välissä, ettei ole mikään ihmekään, tosin.
Käyttäjätaso 1
Eliitti 3G liittymä poistuu valikoimastamme ja korvaamme liittymän Sisäverkko+ -liittymällä. Muutoksen myötä myös liittymän sisältö tulee kattavammaksi. Uuteen sisäverkko+ liittymään kuuluu kaikki puhelut Elisan ja Saunalahden matkapuhelinliittymiin kotimaassa sisältyvät kuukausimaksuun sekä liittymä kerryttää S-bonusta. Uusi sisäverkko+ liittymä käyttää myös 3G verkon lisäksi kattavaa 4G verkkoa. Rajattoman kotimaan netin käytön lisäksi liittymän kuukausihintaan kuuluu 5Gt datan siirtoa EU- ja ETA-maissa. Eliitti+ liittymän kuukausihinta on ollut 3,90e/kk ja tämän muutoksen myötä Sisäverkko+ -liittymä on ensimmäisen 12kk etuhinnalla 6,90e/kk ja tämän jälkeen 11,90e/kk.

Toki on ymmärrettävää että muutokset eivät aina ole mieluisia ja mikäli tulevan päivityksen myötä liittymä ei vastaa enään käyttäjän tarpeita haluamme katsoa mahdollisesti jotain muuta liittymätyyppiä käyttöön 🙂
Käyttäjätaso 7
Eliitti 3G liittymä poistuu valikoimastamme ja korvaamme liittymän Sisäverkko+ -liittymällä. Muutoksen myötä myös liittymän sisältö tulee kattavammaksi. Uuteen sisäverkko+ liittymään kuuluu kaikki puhelut Elisan ja Saunalahden matkapuhelinliittymiin kotimaassa sisältyvät kuukausimaksuun sekä liittymä kerryttää S-bonusta. Uusi sisäverkko+ liittymä käyttää myös 3G verkon lisäksi kattavaa 4G verkkoa. Rajattoman kotimaan netin käytön lisäksi liittymän kuukausihintaan kuuluu 5Gt datan siirtoa EU- ja ETA-maissa. Eliitti+ liittymän kuukausihinta on ollut 3,90e/kk ja tämän muutoksen myötä Sisäverkko+ -liittymä on ensimmäisen 12kk etuhinnalla 6,90e/kk ja tämän jälkeen 11,90e/kk.

Ja mistäs tämän Sisäverkko+ liittymän tiedot löytyy?? Ei ainakaan ole verkkokaupassanne.
Käyttäjätaso 1
Olemme tiedottaneet asikaskirjeitse asiakkaita joita muutos on koskenut. Liittymä ei valitettavasti ole verkkokaupassamme mutta tulemme päivittämään tiedot ajantasalle tänne https://static.kauppa.saunalahti.fi/attachment/content/SL_liittymien_hinnastot.pdf
Käyttäjätaso 7
Olemme tiedottaneet asikaskirjeitse asiakkaita joita muutos on koskenut. Liittymä ei valitettavasti ole verkkokaupassamme mutta tulemme päivittämään tiedot ajantasalle tänne https://static.kauppa.saunalahti.fi/attachment/content/SL_liittymien_hinnastot.pdf
Jassoo. Kenenkä kaikkien saatavilla se Sisäverkko+ on ja mistä?
Käyttäjätaso 3

Olemme tiedottaneet asikaskirjeitse asiakkaita joita muutos on koskenut. Liittymä ei valitettavasti ole verkkokaupassamme mutta tulemme päivittämään tiedot ajantasalle tänne https://static.kauppa.saunalahti.fi/attachment/content/SL_liittymien_hinnastot.pdfJassoo. Kenenkä kaikkien saatavilla se Sisäverkko+ on ja mistä?


Sisäverkko -liittymä ei ole meillä uusmyynnissä eikä nykyisiä liittymiä, esim Huoleton -liittymää voi päivittää Sisäverkkoon. Toistaiseksi tämä Sisäverkko on tarjolla vain tähän muutostilanteeseen.
Tuossa nopealla silmäyksellä vaikuttaa siltä, että tuo "Eliitti 3G" on liittymätyyppinä jo yli 10 vuotta vanha. Tämä taas todennäköisesti viittaa siihen, että sen käyttäjämäärät ovat enemmän tai vähemmän laskusuhdanteessa. Tällöin kyseisen liittymätyypin ylläpito ei ole Elisalle enää kannattavaa ja tästä syystä liittymätyyppi päivitetään sellaiseen, jolla on enemmän käyttäjiä ja nuo vanhat Eliitti -liittymät ajetaan lopullisesti alas.

Ikävä kyllä näillä toimenpiteillä on monesti sellainen vaikutus, että ne nostavat liittymän kk-maksuja enemmän tai vähemmän. Lisäksi on toki mahdollista, että SIM -kortin saattaa joutua päivittämään uudempaan versioon, jos nykyinen kortti on sulkeutuvan liittymän alkuajoilta. Vanhat SIM -kortit eivät välttämättä tue uuden liittymätyypin ominaisuuksia, esim. 4G -tuki saattaa olla puutteellinen tai puuttua kokonaan.

PS. Pidetäänhän keskustelualueella kieliasu siistinä, vaikka tällaiset ikävät uutiset saisivatkin verenpaineen koholle. Kiroilu ja muu epäasiallinen käytös ei ainakaan paranna tilannetta. Pelisääntöihin voi tutustua täällä.


Liittymähintojen nousu ei ole ikävä vaikutus vaan koko operaation syy. Kyseessä ei ole liian pienet käyttäjämäärät eikä liittymättyyppien yhtenäistäminen vaan terminointihinnat/yhdysliikennemaksut.

Silloin aikanaan kun Eliitti 3G:tä myytiin, ei ollut tarkoituskaan saada liittymän kustannuksia katettua asiakkaan maksusuorituksilla. Esimerkiksi vuonna 2006 Elisa peri omiin liittymiinsä saapuvista puheluista muilta operaattoreilta muhkeat 8,4 senttiä/minuutilta. Ihan kiva mutta samalla markkina-aseman väärinkäyttöä.

Viestintäviraston päätöksillä, oikeudenkäynneillä ja uhkasakoilla on terminointimaksut saatu tiputettua melkein kymmenesosaan eli 0,89 senttiin/minuutilta. Tämä käytännössä tarkoittaa, että kyseisten liittymien terminointimaksujen kuukausituototkin ovat tippuneet 10-20eurosta 1-2euroon. Eliitti-liittymät eivät siis ole enää kannattavia Elisalle.

Perustelut siis hinnankorotuksille on olemassa mutta ne ei ole ne mitä Elisa väittää niiden olevan (jolloin oikeutta muuttaa sopimusta ei luonnollisesti olisi)

Oma 20-vuoden asiakassuhde Elisan kanssa päättyi tänään. Se ei johdu hinnankorotuksista vaan asiakkaiden aliarvioimisesta ja suorasta valehtelusta (muita hinnankorotuksia ei ole tulossa sanottiin useamman henkilön suulla viime keväänä). Tilanne olisi voinut olla toinen jos vuonna 2015 (kun viestintävirasto määräsi yhdysliikennemaksuja pudotettavan 30% ja Elisa päätti käynnistää liittymien hintojen korottamisprojektin) olisi suoraan kerrottu tilanteen taustat ja hintojen portaittainen muutosaikataulu. Elisa kuitenkin kuvitteli voivansa hivuttaa hinnat ylös hissukseen ilman, että käyttäjät huomaisivat.

Oma liittymäni kk-maksun hintakehitys olisi ollut siis seitsemässä vuodessa 0€ - 1,90€ - 3,90€ - 6,90€ -11,90€.
Kun hinnankorotuskysymykseeni en saanut vastausta, niin muotoilen sen hiukan toisin: millä perusteella kuukausimaksun yli kolminkertaistuminen ei ole mielestänne sopimusehtojen tarkoittama olennainen muutos, elisalaiset?

Tiedotteessa puhutaan hinnoittelun yksinkertaistumisesta, mutta kuitenkin "Sisäverkko+-liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella." Minusta tällaista tariffia ei ole muissa Elisan liittymissä edes käytössä, vaan veloitus on sekuntiperusteinen tai alkavan minuutin tarkkuudella. Toki asiakkaan kannalta minuutin tarkkuudella veloittaminen on parempi kuin alkavan minuutin tarkkuudella veloittaminen.
Käyttäjätaso 7
Tiedotteessa puhutaan hinnoittelun yksinkertaistumisesta, mutta kuitenkin "Sisäverkko+-liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella." Minusta tällaista tariffia ei ole muissa Elisan liittymissä edes käytössä, vaan veloitus on sekuntiperusteinen tai alkavan minuutin tarkkuudella. Toki asiakkaan kannalta minuutin tarkkuudella veloittaminen on parempi kuin alkavan minuutin tarkkuudella veloittaminen.
Ihan mielenkiinnosta, lukeeko tiedotteessa jossain kohtaa miniminifontilla, että "katso oikeasti pätevät ehdot liittymän oikeista ehdoista"? Tosin onhan se myös nähty monet kerrat, että ei ne Elisan "oikeatkaan" liittymäehdot ole välttämättä oikein laadittu.

... täytyy kyllä antaa iso örkkimörkkimerkki Elisan nykyisen liittymäkaupan suunnittelijoille. Ei puhettakaan että liittymään tutustumista yrittävä asiakas(ehdokas) saisi helposti nähtäville kaikki liittymän ehdot ym. Mitäpä tyhmä asiakas niillä tekisikään? Ne tulevat vastaan vasta kassalla, kaikkien yhteystietojen antamisen ym. jälkeen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tiedotteessa puhutaan hinnoittelun yksinkertaistumisesta, mutta kuitenkin "Sisäverkko+-liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella." Minusta tällaista tariffia ei ole muissa Elisan liittymissä edes käytössä, vaan veloitus on sekuntiperusteinen tai alkavan minuutin tarkkuudella. Toki asiakkaan kannalta minuutin tarkkuudella veloittaminen on parempi kuin alkavan minuutin tarkkuudella veloittaminen.

Pelkään pahoin, että tiedotteen kirjoitusasuun on lipsahtanut markkinointi- ja lepyttelyosaston diibadaapajaoksessa erheellinen kirjoitusasu. Kyseessä lienee samankaltainen hinnoittelumalli kuin 1.6. 2017 jälkeen avatuissa elisan (epä)Tarkka ja Huoleton laskutustyypeissä- siis alkavan minuutin tarkkuudella.

Liittymähinnasto 1.3.2019
Käyttäjätaso 1
Hei Jm00 & muut! Kiitos kaikille hyvästä keskustelusta asiaan liittyen.

Kuten kirjeessä on kerrottu, niin hyvin vanha Eliitti 3G on tosiaan lopetettu. Liittymät päivitetään uudemmaksi, nykyistä tarjontaa vastaavaksi Sisäverkko+-liittymäksi. Ymmärrämme toki harmituksen hinnan nousemisen johdosta, mutta samalla toki liittymä paranee - liittymälle kuuluu jatkossa 5 Gt /kk datasiirtoa kuukaudessa EU- ja ETA-maissa, ja liittymä tukee jatkossa 4G-verkkoa. Lisäksi Sisäverkko+-liittymistä saa myös S-bonusta, toisin kuin aiemmasta Eliitti 3G-liittymästä.

Liittymähän ei ole määräaikainen, joten mikäli koette jonkin muun vaihtoehdon sopivammaksi, olemme mielellämme avuksi asian suhteen 🙂
Hei Jm00 & muut! Kiitos kaikille hyvästä keskustelusta asiaan liittyen.

Heipähei, Keinotekoinen. Odotan edelleen vastausta kysymykseeni sopimusehdoista. Toistan siis: millä perusteella kuukausimaksun yli kolminkertaistuminen ei ole mielestänne sopimusehtojen tarkoittama olennainen muutos, elisalaiset?

Liittymähän ei ole määräaikainen, joten mikäli koette jonkin muun vaihtoehdon sopivammaksi, olemme mielellämme avuksi asian suhteen :)

Soitan lähinnä Elisan numeroihin (alle 1000 min/kk), muihin en kovin paljoa. Nettiä en liittymässä tarvitse, kun datayhteys kulkee dual-SIM-puhelimessani työliittymään mobiilidatayhteyden kautta. Mitä liittymää suosittelisit minulle, jotta maksuni ei moninkertaistuisi nykyisestä?

Tiedotteessa puhutaan hinnoittelun yksinkertaistumisesta, mutta kuitenkin "Sisäverkko+-liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella." Minusta tällaista tariffia ei ole muissa Elisan liittymissä edes käytössä, vaan veloitus on sekuntiperusteinen tai alkavan minuutin tarkkuudella. Toki asiakkaan kannalta minuutin tarkkuudella veloittaminen on parempi kuin alkavan minuutin tarkkuudella veloittaminen.Ihan mielenkiinnosta, lukeeko tiedotteessa jossain kohtaa miniminifontilla, että "katso oikeasti pätevät ehdot liittymän oikeista ehdoista"? Tosin onhan se myös nähty monet kerrat, että ei ne Elisan "oikeatkaan" liittymäehdot ole välttämättä oikein laadittu.


Tiedotteessa ei viitata mihinkään muihin hinnoitteluehtoihin. Siinä todetaan, että "liittymäsi hinnoittelun näet alla olevasta taulukosta" ja taulukon alapuolella lukee, että "Sisäverkko+-liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella".
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Hei Jm00 & muut! Kiitos kaikille hyvästä keskustelusta asiaan liittyen.Heipähei, Keinotekoinen. Odotan edelleen vastausta kysymykseeni sopimusehdoista. Toistan siis: millä perusteella kuukausimaksun yli kolminkertaistuminen ei ole mielestänne sopimusehtojen tarkoittama olennainen muutos, elisalaiset?



Liittymähän ei ole määräaikainen, joten mikäli koette jonkin muun vaihtoehdon sopivammaksi, olemme mielellämme avuksi asian suhteen :)Soitan lähinnä Elisan numeroihin (alle 1000 min/kk), muihin en kovin paljoa. Nettiä en liittymässä tarvitse, kun datayhteys kulkee dual-SIM-puhelimessani työliittymään mobiilidatayhteyden kautta. Mitä liittymää suosittelisit minulle, jotta maksuni ei moninkertaistuisi nykyisestä?

Hei.

Elisalla on Prepaid-liittymissä 6,90 € hintainen paketti Elisan verkkoon. Se olisi minusta sinulle passeli, mutta kannattaa huomioida, että samalla pitää luopua rakkaasta puhelinnumerosta.

https://elisa.fi/prepaid/prepaid-paketit/

Prepaidissa kannattaa huomioida, että mikäli soitat erityisen paljon, on rajattomallakin Elisa-verkkopaketilla rajansa, maksimissaan 165 minuuttia päivässä ja maksimissaan viisi tuhatta minuuttia kuukaudessa. Sama taitaa koskea myös muita "rajattomia" viestienkin osalta.

Nyt soi Showtek - The Colour Of The Harder Styles (Defqon.1 Anthem 2006) (Original Mix).

Hyvää myöhäisiltaa!
Käyttäjätaso 7
Kuulin juuri, että eräs liittymä, joka on viime syksynä päivitetty Tarkka 2G -liittymäksi, päivitetään nyt/kesällä Tarkka Mini -liittymäksi. Ja hinta totta kai nousee taas vähän, vaikka ainut mikä (ilmeisesti?) muuttuu, on se että uusi liittymä käyttää huiman 0,25-nopeuden aikaansaamiseksi myös 4g-verkkoa. Herättää kysymyksen, minkälaista Elisan liittymäkartan suunnittelu on? Mennään kvartaali kerrallaan?

Myös tässä kyseisessä liittymänmuutosilmoituksessa kerrotaan, että "Tarkka Mini -liittymän puhelut veloitetaan minuutin tarkkuudella."
Eikö siellä Elisalla koskaan opita? Sopimusoikeuden perusperiaatteet eivät ole kovin vaikeita, mutta jos tiedotteita ja ehtoja kirjoittaa asiasta mitään ymmärtämättömät palikat, tulos on vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen yhtä kurjalla tasolla.


Soitan lähinnä Elisan numeroihin (alle 1000 min/kk), muihin en kovin paljoa. Nettiä en liittymässä tarvitse, kun datayhteys kulkee dual-SIM-puhelimessani työliittymään mobiilidatayhteyden kautta. Mitä liittymää suosittelisit minulle, jotta maksuni ei moninkertaistuisi nykyisestä?
Elisalla on Prepaid-liittymissä 6,90 € hintainen paketti Elisan verkkoon. Se olisi minusta sinulle passeli, mutta kannattaa huomioida, että samalla pitää luopua rakkaasta puhelinnumerosta.


Tällöin numeron vaihtumisen lisäksi esimerkiksi mahdollisuus mobiilivarmenteeseen poistuisi, tekstiviestien lähettäminen Suomen ulkopuolella olisi mahdollista vain Latviassa, Liettuassa, Puolassa ja Virossa, puheluiden soittamisen hinta Venäjältä Suomeen 6-kertaistuisi (0,2356 €/min -> 1,49 €/min) ja vastaamisen hinta 16-kertaistuisi (0,062 €/min -> 0,99 €/min). Eipä tämä nyt ole vertailukelpoinen vaihtoehto.
Käyttäjätaso 3

Odotan edelleen vastausta kysymykseeni sopimusehdoista. Toistan siis: millä perusteella kuukausimaksun yli kolminkertaistuminen ei ole mielestänne sopimusehtojen tarkoittama olennainen muutos, elisalaiset?


Sopimusehtojen muutosten olennaisuutta arvioidaan aina kokonaisuutena, johon vaikuttaa muutkin seikat kuin hinta. Tämän muutoksen taustalla on yhden tuotteen lopettaminen ja tekniikan uusiminen 3G:stä 4G:hen, mikä osaltaan nostaa olennaisuuden kynnystä kuin jos kyseessä olisi yksinomaan hintamuutos halvemmasta kalliimpaan. Itse hinnannousun osalta otetaan huomioon muutos ihan euromääräisesti per kuukausi, ei yksinomaan suhteellista muutosta. Tässä tapauksessa hintamuutos ei asetu kovin korkealle ensivaiheessa, liittymä on mahdollista saada ensimmäiset 12kk hintaan 6,90e/kk jolloin kaikilla ketä muutos koskee, on vuosi aikaa pohtia mikä on itselle sopivin liittymätuote ja löytyykö se meiltä vai mahdollisesti muualta.
Ilman muuta ymmärrettävää toki se, että tällaiset hintamuutokset aiheuttavat keskustelua ja näin pitääkin! Mielellämme pidämme kaikki asiakkainamme nyt ja tulevaisuudessa, mutta liittymien määräajattomuus antaa jokaiselle mahdollisuuden aina pohtia mikä on itselle paras vaihtoehto korvaavien palveluiden valikoimasta 🙂

Kuulin juuri, että eräs liittymä, joka on viime syksynä päivitetty Tarkka 2G -liittymäksi, päivitetään nyt/kesällä Tarkka Mini -liittymäksi. Ja hinta totta kai nousee taas vähän, vaikka ainut mikä (ilmeisesti?) muuttuu, on se että uusi liittymä käyttää huiman 0,25-nopeuden aikaansaamiseksi myös 4g-verkkoa. Herättää kysymyksen, minkälaista Elisan liittymäkartan suunnittelu on? Mennään kvartaali kerrallaan?

Mitä tulee tuohon kahden liittymämuutoksen osumiseen vuoden sisään, tämä on ilman muuta harmillista. Pyrimme olemaan tekemättä sopimusmuutoksia alle vuoden välein, mutta joissain tapauksessa pienellä asiakasryhmällä tuote on saatettu yhdistää toiseen tuotteeseen, minkä jälkeen on tullut ikävästi uusi muutos 😕 Otamme ilman muuta tämän palautteen huomioon vastaisuudessa, kiitos erittäin hyvästä huomiosta ja keskustelusta!

Osallistu keskusteluun