Elisa laskuttaa mobiilidatasta, siirretty 0 tavua!

  • 25 May 2023
  • 9 kommenttia
  • 289 katselukerrat

Päätinpä nyt avautua tänne, kun Elisan yritysasiakaspalvelua ei kiinnosta asiaa enempää selvittää.

Minulla on puhelimessa kaksi sim-korttia, yksityinen ja yritykseni käytössä oleva, Puhelimen asetuksista olen valinnut mobiilidataa käytettävän ainoastaan yksityisliittymän kautta. Ihmettelin laskun suuruutta, kun sain toukokuun alkupuolella huhtikuun laskun. Laskua tarkemmin tutkittuani huomasin, että laskussa oli yritysliitymän puolella rivi Datakäyttö, jossa summa oli melkein 30 € (alv 0%). Tutkin aikaisempia laskuja ja tammikuusta taaksepäin missään laskussa ei ollut ko. riviä ja luonnollisesti yritysliittymän osuus laskusta oli huomattavasti pienempi kuin huhtikuulle kohdistuvassa laskussa. Näitä datasiirtotapahtumia oli merkitty 30 kpl ja jokainen siis maksoi n. euron. Tämä datasiirron laskutus on alkanut 21. helmikuuta, vaikka mitään muutoksia en ole tehnyt puhelimeen tai liittymään. Puhelimen Datan käyttö-kohdasta näkyy, että yritysliittymän datakäyttö on ollut huhtikuussa 0 tavua… Ko. sim-kortti on ollut koko ajan puhelimessa eli sitä ei ole käytetty missään muussa laitteessa. Vaihdoin puhelinta maaliskuun lopulla, joten sekään ei voi selittää tätä kun datakäyttöä on muka ollut jo helmikuusta lähtien. Laitoin nyt yritysliittymään dataeston päälle, mutta kyllä sylettää nuo muutaman kuukauden aikana kertyneet kustannukset joille ei mitään selitystä tunnu löytyvän! 


9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

minkä nyt yksityisyyden rajoilla voi kertoa, niin voisitko kertoa mikä datahinnoittelu yritysliittymässä on? ja veikkaan että yritys puolellakin on jokin erittely joka kertoo jotain.

itse en luottaisi täysin laitteiden mobiilidata nappuoloihin ja tuo 0 tavua on laitteen ilmoittama. eikä kummoisia muutoksia tarvitse tehdä niin jotain hassua tapahtuu puhelimen softan syövereissä, esim dns tai vpn.

volte voi myös selittää osan tästä laskuilusta, mutta tässä tapauksessa vika olisi elisalla.

huonot mms asetukset voi myös aiheuttaa haamu dataa, mutta ei pitäisi koskea jos asetukset ovat oikein. tosin android:ssa niitä ei saa täysin oikein mitenkään.

seuraavat ovat lähinnä kuluttaja liittymiä varten:

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/tiedonsiirto-tarkemmin-naekyville-puheluerittelyyn-apn-ja-lisaeae-desimaaleja-524825

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/dataesto-toimimaan-kunnolla-volte-aikana-siis-nyt-vuonna-2023-524867

 

No eipä tuo sinun viestisi oikein mitään sellaista lisäinformaatiota anna, josta olisi apua asian selvittämisessä. Hinnoitteluhan tässä ei mielestäni ole oleellinen juttu, vaan se miksi yhtäkkiä Elisan mielestä tuossa yritysliittymässä alkoi liikkua data. Kuten kirjoitin niin mielestäni mitään muutoksia asetuksissa tms. en helmikuussa tehnyt. En siis tehnyt mitään volte, dns, vpn tai mitään muitakaan muuitoksia puhelimessa. Pari viikkoa ennen tämän alkua tosin irtisanoin yrityksen kiinteän internet-liittymän. Ehkäpä Elisa sitten kosti sen tällä tavalla 😝Eihän näissä jutuissa ikinä syy ole operaattorin omissa, kenties virheellisesti toimivissa systeemeissä, ei tietenkään!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +2

🙄 Lukaisin lukuisia Gigantin asiakaspalvelua koskevia surullisia tarinoita mm. iäkkäitten henkilöiden naruttamisesta. Eräs kommentoija oli itse ollut myyntityössä Gigantilla ja erityisesti hänen loppukaneettinsa jäi mieleeni: “… Erityisesti Elisasta kannattaa pysyä kaukana. ...” 🤔

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Ei Elisalla välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa. Et kertonut miten lasku muodostui, onko liittymässäsi n. Euron päivä veloitus datasta?

Nokian puhelin rupesi prepaidillä tekemään sitä, että joka päivä tuli ilmoitus saldosta (että on alle 5e jäljellä) ja täältä selvisi että jos puhelin käyttää dataa muutamia kilotavujakin, se aktivoi ilmoituksen, vaikka megatavut näytti nollaa...  Puhelimesta katsomalla näki kyllä että esim Google play käytti 1-2kt silloin tällöin ja jos olisi ollut joku päiväkohtainen euron veloitus, se olisi aktivoitunut.

Puhelin siis sekoili, eikä välittänyt että tiedonsiirto oli kytketty pois. Asetuksia muokkaamalla se loppui, joten niitä kannattaa muokkailla ensimmäiseksi.

Voihan se hyvinkin olla, että Elisalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Puhelimen sekoilu ei minusta oikein selitä ongelmaa, koska datasiirtoa syntyi ensin reilu kuukausi Sony Xperia XZ2 Compactilla ja sen jälkeen myös uudella Oppo Find N2 Flip-luurilla.

Sen verran pitää nyt kuitenkin antaa krediittiä Elisalle, että tänään yritysasiakaspalvelusta soitettiin minulle asian tiimoilta. Mitään uutta maata mullistavaa asiasta ei selvinnyt, mutta luvattiin sentään hyvittää puolet näistä datasiirtoveloituksista.

Opetuksena itselle ja muillekin tästä keissistä olkoon, että kannattaa välillä vilkaista laskusta sitä erittelyä. Ja poistaa liittymistä sellaiset (maksulliset) ominaisuudet, joita ei missään tapauksessa tarvitse.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Elisalla jos näkyy, että datasiirtoa (vaikka sitä olisikin ollut häviävänvähän tavuina) on ollut, niin varmaan melkomahdoton heidän sanoa mistä se on tullut, jolloin syyllinen löytyy luurista (luureista). Aika usealla liittymällä tuo ei aiheuttaisi koskaan maksua, jos minimi veloitus on vaikka megatavu, niin ei tulisi koskaan laskua tuollaisesta puhelimen toiminnasta ja sitä kukaan ei huomaisikaan varmaan.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Tuo liittymän dataeston asettaminen on fiksua varsinkin tässä tapauksessa. On mahdollista kuten JJJku sanoikin, että puhelin taustalla käyttelee haamudataa, emmekä siihen voi vaikuttaa muuten kuin liittymän dataestolla. Mitä tulee koituneisiin kuluihin, niin yritysasiakaspalvelun kanssa noista kannattaa neuvotella. En tiedä mitä tarkoitat tarkalleen asian selvittämisellä ja kiinnostuksella, mutta ehdottomasti nämä halutaan ratkaista ja selvittää. Pahoittelut jos olemme antaneet ymmärtää toisin! 🙏 Huomioithan, että ratkaisu ei ole hyvitys, jos sille ei ole aihetta. Päätelaite ja sen toiminta on kuitenkin lähtökohtaisesti käyttäjän vastuulla. Valitettavasti emme nää sen tarkemmin mikä osa/palvelu puhelimesta on käyttänyt dataa.

Jos tähän liittyen jää vielä kysymysmerkkejä, niin lämpimästi suosittelen keskustelemaan meidän yritysasiakaspalvelun kanssa @NeoMatrix!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

🙄 Lukaisin lukuisia Gigantin asiakaspalvelua koskevia surullisia tarinoita mm. iäkkäitten henkilöiden naruttamisesta. Eräs kommentoija oli itse ollut myyntityössä Gigantilla ja erityisesti hänen loppukaneettinsa jäi mieleeni: “… Erityisesti Elisasta kannattaa pysyä kaukana. ...” 🤔

Kiitos kommentista. Kaikilla on tietysti oikeus mielipiteisiin! Kiinnostaisi kyllä tarkemmin tietää mihin tämä hänen näkemyksensä perustuu, sillä kommentti ei kovin suurta luottamusta herätä ainakaan itsessä. Noh, lienee toki etu itselläni se, että on nähnyt kuinka hyvin asioista ja erityisesti asiakkaista täällä huolehditaan, jos virhe tapahtuu niin nostamme kyllä käden pystyyn virheen merkiksi ja oikaisemme sen. Ihmisiä tässä kuitenkin ollaan, olipa sitten Gigantista tai Elisalta. 🙏

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Vikaa voi olla sekä Elisassa että päätelaitteessa.

KaiOS- ja Windows-laitteet tekevät ylimääräistä laskua myös muiden operaattoreiden liittymillä, joten niitä voi pitää patologisesti rikkinäisinä. Esimerkiksi ”Nokia” HMD 800 Tough mobiilidata puhelimen valikosta poiskytkettynä Telian ja Elisan liittymällä. Vastaavasti Microsoft Lumia 950 Elisan liittymällä. Muistelen, että joku oli saanut Dna Super Prepaidinsa saldon tyhjenemään selän takana Microsoft Lumia 620:llä.

Android-laitteistakin löytyy vastaavia kertomuksia.

Android laite ei välttämättä aina aiheuta haamudataa. Toistaiseksi Oukitel WP12 Pro on osannut käyttäytyä Telian liittymällä. Joskin luuri on 3G-verkossa, helpottaako se tilannetta?

 

Mutta kyllä Elisallakin on jotakin pielessä. Nokia 1611, joka ei tue sen kummemmin paketti- kun piirikytkentäistäkään dataa, on erittelyn mukaan pakettidataillut:

02.05.2023 *** 0 Mt 0 €


Huomaa, että 0 € voi tarkoittaa mitä hyvänsä 0,0000 € ja 0,0049 € väliltä. Joskus havaitsin, että kun erittelyssä on riitävän monta ”nollariviä”, niin silloin kuukauden yhteissumma on muutaman sentin suurempi, kuin jos lasket rivit yksitellen yhteen.

 

Laitoin nyt yritysliittymään dataeston päälle

Toimivatko VoLTE-puhelut tämän jälkeen yritysliittymissä?

Elisan kuluttajaliittymissä dataesto estää virheelliseti myös VoLTE-puhelut. Eli toisin sanoen tekee liittymästä käyttökelvottoman, kun äänenlaatu on Etelä- ja Pohjois-Suomea lukuunottamatta käyttökelvottoman huono 3G-verkon sulkemisen johdosta.

Osallistu keskusteluun