Iphone 12 hidas 5g

  • 19 August 2021
  • 56 kommenttia
  • 1420 katselukerrat

Hei,

Kyllä Elisa kovasti hehkuttaa 5g liittymiä ja 5g:n nopeutta. Omistan iphone 12 puhelimen ja saunalahti huoleton 5g 300m liittymän. Kotona aivan keskellä 5g aluetta toteutuvat nopeudet ovat down 5-10m ja up 2-5m. Ainoa mikä elisan 5g liittymässä huimaa on hinta. Ja kyllä on soiteltu useaan otteeseen vikapalvelun kanssa. Kehoittivat viemään iphonen huoltoon. Niinpä niin…


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

56 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Suosittelen olemaan kansanedustajaasi yhteydessä että tämä Suomen mobiilipainajainen loppuu jossa ihmisille myydään "kiinteinä" yhteyksinä 5G-ulkoantennein mobiiliyhteyksiä niin että käyttökokemus on kaikille lopulta painajaismainen.

Malmön keskustassa kun asuin niin 20:00 illalla sai Google Pixel XL:llä Telialla vähintään 75-90 Mbps latausnopeuksia aina kun ihmiset käyttää kotonaan kiinteitä laajakaistayhteyksiä ja rajallinen RF-spektri varataan kotinsa ulkopuolella oleville ihmisille.

Toki on hyvä business myydä 300 Mbps liittymiä tuollaisilla toteutuvilla nopeuksilla mutta Suomi tulee taantumaan digikehitysmaaksi jos yhteydet ei toimi kuten pitäisi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Itse sain tällaisen tuloksen 4G:llä Telian 20 Mbps liittymällä mutta se johtuu ainoastaan siitä että tällä pientaloalueella on Elisan kaapelinetin saatavuus lähelle 100 % jolloin mobiiliverkot pysyy vapaina kotikäyttäjistä. Puhelin on Google Pixel 4a 5G:

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Täällä meilläpäin 600M liittymällä irtoaa näin "prime time" aikaankin hyvät nopeudet.

 

Hyvin irtoaa juu…

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hyvin irtoaa juu…

 

"Rajaton netti ilman datakattoa jopa 300 M nopeudella 5G-verkossa (nopeuden vaihteluväli 3G-verkossa 0,4-35 Mbit/s ja 4G-verkossa 5-300 Mbit/s ja 5G-verkossa 10-300 Mbit/s)"

Joku muu voi varmaan auttaa kuten @Sokrates joka tuntee tämän mobiilipuolen ja sen kuluttajaoikeudet paremmin kuin minä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hyvin irtoaa juu…

 

Onko puhelin varmasti 5G-verkkoon liittyneenä ? Ei voi tuollaisesta screenshotista päätellä.

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä. Näetkö signaaliarvoja jostain ?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hyvin irtoaa juu…

 

Onko puhelin varmasti 5G-verkkoon liittyneenä ? Ei voi tuollaisesta screenshotista päätellä.

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä. Näetkö signaaliarvoja jostain ?

Siinä kuvassa lukee 5G elisa "HOW DOES YOUR..." yläpuolella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hyvin irtoaa juu…

 

Onko puhelin varmasti 5G-verkkoon liittyneenä ? Ei voi tuollaisesta screenshotista päätellä.

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä. Näetkö signaaliarvoja jostain ?

Siinä kuvassa lukee 5G elisa "HOW DOES YOUR..." yläpuolella.

 

Niinpäs lukeekin, mutta esim. Samsungin puhelin näyttää kahta erilaista 5G-symbolia, riippuen onko puhelin oikeasti siirtämässä tietoa 5G-verkossa vai ainoastaan 5G-verkon alueella. Applen laitteet eivät ole itselleni tuttuja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hyvin irtoaa juu…

 

Onko puhelin varmasti 5G-verkkoon liittyneenä ? Ei voi tuollaisesta screenshotista päätellä.

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä. Näetkö signaaliarvoja jostain ?

Siinä kuvassa lukee 5G elisa "HOW DOES YOUR..." yläpuolella.

 

Noh, 5G logohan ei vielä kerro yhtään mitään. Missä käyttöpaikka?

Itsellä nyt tulee tämmöisiä nopeuksia puhelimella näin iltasella Elisan 5G:llä kotona. Kunhan lehdet tippuu vielä puista niin eiköhän nuo nopeudet vielä nouse tuosta.

 

 

Pitäisi olla 5g verkossa näillä asetuksilla. Asiakaspalvelun mukaan lähin 5g masto 300-400m päässä ja 20m korkeudella. Nuhjalan alue Naantalissa.

 

Ja tuskin on vika puhelimessa koska Sale etapin edessä (tukiasema tien toisella puolen kerrostalon katolla) lukemat tälläisiä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä.

Minusta 8,73 / 4,58 Mbit/s näyttää pikemminkin 3G:ltä kuin 4G:ltä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä.

Minusta 8,73 / 4,58 Mbit/s näyttää pikemminkin 3G:ltä kuin 4G:ltä.

 

5G logo ei tule puhelimeen näkyville, jos laite on 3G-verkossa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hyvin irtoaa juu…

 

Ota lähiyönä Speedtest joskus 02:00-04:00 aikaan yöllä samasta mittauskohdasta kotoa kun tämä kuva niin kertyy testidataa joka osoittaa että hidastelu johtuu 5G-tukiaseman ruuhkaisuudesta.

5G piti olla vastaus kaikkeen maailman nälänhädän ratkaisusta lähtien markkinamiesten mukaan niin naurattaa touhu. Ehkä lopetatte sen pelleilyn ja alatte vaan vetämään kuitua ja koaksiaalia jookos?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hyvin irtoaa juu…

 

Ota lähiyönä Speedtest joskus 02:00-04:00 aikaan yöllä samasta mittauskohdasta kotoa kun tämä kuva niin kertyy testidataa joka osoittaa että hidastelu johtuu 5G-tukiaseman ruuhkaisuudesta.

5G piti olla vastaus kaikkeen maailman nälänhädän ratkaisusta lähtien markkinamiesten mukaan niin naurattaa touhu. Ehkä lopetatte sen pelleilyn ja alatte vaan vetämään kuitua ja koaksiaalia jookos?

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hyvin irtoaa juu…

 

Ota lähiyönä Speedtest joskus 02:00-04:00 aikaan yöllä samasta mittauskohdasta kotoa kun tämä kuva niin kertyy testidataa joka osoittaa että hidastelu johtuu 5G-tukiaseman ruuhkaisuudesta.

5G piti olla vastaus kaikkeen maailman nälänhädän ratkaisusta lähtien markkinamiesten mukaan niin naurattaa touhu. Ehkä lopetatte sen pelleilyn ja alatte vaan vetämään kuitua ja koaksiaalia jookos?

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Parhaiten tuo selviää kun ottaa Speedtestin aamuyöllä tuosta samasta mittauspaikasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Parhaiten tuo selviää kun ottaa Speedtestin aamuyöllä tuosta samasta mittauspaikasta.

 

Aika turhaa touhua valvoa yötä. Ei se 5G-signaali siitä nyt parane yöllä niin maagisesti yhtäkkiä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Ja tuskin on vika puhelimessa koska Sale etapin edessä (tukiasema tien toisella puolen kerrostalon katolla) lukemat tälläisiä.

 

Näppäiles iPhonessa *3001#12345#* ja vihreä luuri. Sen jälkeen ota kuvakaappaus ja laita tänne, jotta näkee ainakin RSRP:t, SINR ja dl_rf_band. Eli tähän tyyliin:

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Parhaiten tuo selviää kun ottaa Speedtestin aamuyöllä tuosta samasta mittauspaikasta.

 

Aika turhaa touhua valvoa yötä. Ei se 5G-signaali siitä nyt parane yöllä niin maagisesti yhtäkkiä.

Kyllähän se paranee jos syynä on tukiaseman kuormitus. Lopeta venkoilu vai onko sidonnaisuuksia Elisaan kuten osakeomistus?

Käyttäjätaso 7

Kyllähän se paranee jos syynä on tukiaseman kuormitus.

Joo jos kyse on ruuhkasta. Voi olla ihan muutakin.

@viltsu777 on laittanut parikin mittaustulosta , joista toisessa nopeus takoo liittymän maksimia ja toisessa jää alle minimien.

Jos kyseessä on sama tukiasema , niin pikemminkin kyse on katveista kuin ruuhkasta. Jos se surkea mittaus tulos on tehty sisätiloissa , niin vaikuttaa ihan järjelliseltä , mikäli kyseessä on uudehko talo ja selektiiviikkunat. Se N78 ( 3,5 GHz) läpäisee hyvin huonosti sellaisia rakenteita.

Myös antennikeilojen suuntauksella on suuri merkitys.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Kyllähän se paranee jos syynä on tukiaseman kuormitus.

Joo jos kyse on ruuhkasta. Voi olla ihan muutakin.

@viltsu777on laittanut parikin mittaustulosta , joista toisessa nopeus takoo liittymän maksimia ja toisessa jää alle minimien.

Jos kyseessä on sama tukiasema , niin pikemminkin kyse on katveista kuin ruuhkasta. Jos se surkea mittaus tulos on tehty sisätiloissa , niin vaikuttaa ihan järjelliseltä , mikäli kyseessä on uudehko talo ja selektiiviikkunat. Se N78 ( 3,5 GHz) läpäisee hyvin huonosti sellaisia rakenteita.

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa koska muuten on mahdotonta selvittää aiheutuuko se huonosta kuuluvuudesta vai tukiaseman ruuhkaisuudesta iltaisin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tämä on aina se sama juttu että asiakas tekee vikailmoituksen huonosta yhteydestä. Asentaja tulee tekemään virka-aikana 08:00-16:00 mittauksia ja toteaa että kaikki kunnossa ja painajainen alkaa taas klo 20:00 illalla "prime timen" alkaessa.

Kiinteän verkon puolella näitä on ollut vanhoissa CMTS:ssä mutta ongelma on yleensä ratkennut ripeästi kun asiakkaat saavat kuukausimaksuista vapautuksia jolloin yrityksellä on paine ratkaista ongelma että normaali kassavirta palautuu.

Käyttäjätaso 7

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Mobiiliyhteydet ovat jo lähtökohtaisesti epäluotettavia ja nopeudet vaihtelevat ihan luonnostaan. Sitä varten Elisan sopimusehdoissa esim. 300M 5G-liittymän nopeuden vaihteluväli on 4G-verkossa 5..300 Mbit/s ja 5G-verkossa 10...300 Mbit/s , mikä ei anna asiakkaalle oikein mitään sopimusturvaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Parhaiten tuo selviää kun ottaa Speedtestin aamuyöllä tuosta samasta mittauspaikasta.

 

Aika turhaa touhua valvoa yötä. Ei se 5G-signaali siitä nyt parane yöllä niin maagisesti yhtäkkiä.

Kyllähän se paranee jos syynä on tukiaseman kuormitus. Lopeta venkoilu vai onko sidonnaisuuksia Elisaan kuten osakeomistus?

 

Siis SS-RSRP 5G:llä mielestäsi yhtäkkiä paranee yöllä kun kuormaa on vähemmän?

Kannattaa palata takaisin tonne Elisan kamo-osioon, jos tietämys on tuota luokkaa. Palaa sitten uudestaan avustamaan 5G-asioissa kun tietämyksesi on hieman kasvanut.

En myöskään tiennyt että täällä palstalla nykyään pitää ilmoittaa osakeomistuksetkin, jotta saa keskustella 5G:stä. Erilaisia osakerahastoja löytyy kyllä, mutta niissä ei muistaakseni ole Elisaa. Tuliko nyt parempi olo?

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Huono tulos on mitattu kotonani takapihalla eli ulkona. 290m down mitattu 50metrin päässä tukiasemasta. Elisan vikapalvelun mukaan tukiasema on niin lähellä kotiani että pitäisi toimia kuulemma myös sisätiloissakin. Vastaus oli että elisan yhteyksissä ei ole vikaa vaan puhelimessani.