Iphone 12 hidas 5g

  • 19 August 2021
  • 56 kommenttia
  • 1426 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

56 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Huono tulos on mitattu kotonani takapihalla eli ulkona. 290m down mitattu 50metrin päässä tukiasemasta. Elisan vikapalvelun mukaan tukiasema on niin lähellä kotiani että pitäisi toimia kuulemma myös sisätiloissakin. Vastaus oli että elisan yhteyksissä ei ole vikaa vaan puhelimessani.

Elisalaiset eivät näe tiedoistaan todellisia maaston muotoja ja kuuluvuuskartta on pelkkä laskennallinen viritys. Takapihallasi voi olla pieni katve , mikä ei näy missään kuuluvuuskartassa. Asian voi selvittää kuljeskelemalla takapihallasi eri suuntiin ja mittailemalla nopeuksia. Onko takapihaltasi näköyhteys tolppaan? Jos on , niin kyse voi olla siitäkin , että paikka on antennikeilojen rajalla.

Puhelimessa ei ole vikaa , jos sillä saa hyviä nopeuksia eri paikassa.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Huono tulos on mitattu kotonani takapihalla eli ulkona. 290m down mitattu 50metrin päässä tukiasemasta. Elisan vikapalvelun mukaan tukiasema on niin lähellä kotiani että pitäisi toimia kuulemma myös sisätiloissakin. Vastaus oli että elisan yhteyksissä ei ole vikaa vaan puhelimessani.

Miltä Speedtest näyttää nyt siitä kotipihalta kun tukiasemalla on vähäinen kuormitus kun ei olla "prime timessä" (ilmoita testausaika)?

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Huono tulos on mitattu kotonani takapihalla eli ulkona. 290m down mitattu 50metrin päässä tukiasemasta. Elisan vikapalvelun mukaan tukiasema on niin lähellä kotiani että pitäisi toimia kuulemma myös sisätiloissakin. Vastaus oli että elisan yhteyksissä ei ole vikaa vaan puhelimessani.

Miltä Speedtest näyttää nyt siitä kotipihalta kun tukiasemalla on vähäinen kuormitus kun ei olla "prime timessä" (ilmoita testausaika)?

Tämä kotipihalta klo 14.48

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Huono tulos on mitattu kotonani takapihalla eli ulkona. 290m down mitattu 50metrin päässä tukiasemasta. Elisan vikapalvelun mukaan tukiasema on niin lähellä kotiani että pitäisi toimia kuulemma myös sisätiloissakin. Vastaus oli että elisan yhteyksissä ei ole vikaa vaan puhelimessani.

Miltä Speedtest näyttää nyt siitä kotipihalta kun tukiasemalla on vähäinen kuormitus kun ei olla "prime timessä" (ilmoita testausaika)?

Tämä kotipihalta klo 14.48

 

5G-tukiasema on tukossa iltaisin "prime timen" aikaan eli syy ei ole puhelimessasi vaan Elisassa ja laajemmalti Suomen mobiilipelleilyssä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Justhan kaveri laittoi speedtest kuvan tukarin luona, jossa tulee melkein 300M eli liittymän rajoittimeen hakkaa? Ei siellä mitään ruuhkaa ole. Todennäköisesti käyttöpaikka on epäoptimaalisessa paikassa ja 4G- sekä 5G signaali ovat huonoja sisätiloissa.

Parhaiten tuo selviää kun ottaa Speedtestin aamuyöllä tuosta samasta mittauspaikasta.

 

Aika turhaa touhua valvoa yötä. Ei se 5G-signaali siitä nyt parane yöllä niin maagisesti yhtäkkiä.

Kyllähän se paranee jos syynä on tukiaseman kuormitus. Lopeta venkoilu vai onko sidonnaisuuksia Elisaan kuten osakeomistus?

 

Siis SS-RSRP 5G:llä mielestäsi yhtäkkiä paranee yöllä kun kuormaa on vähemmän?

Kannattaa palata takaisin tonne Elisan kamo-osioon, jos tietämys on tuota luokkaa. Palaa sitten uudestaan avustamaan 5G-asioissa kun tietämyksesi on hieman kasvanut.

En myöskään tiennyt että täällä palstalla nykyään pitää ilmoittaa osakeomistuksetkin, jotta saa keskustella 5G:stä. Erilaisia osakerahastoja löytyy kyllä, mutta niissä ei muistaakseni ole Elisaa. Tuliko nyt parempi olo?

😂

Käyttäjätaso 7

Kun mittailee samasta paikasta eri kellonaikoihin , niin voi hiukan haarukoida tukiaseman kuormituksen vaikutusta nopeuksiin. Iltaisin kuormitus lienee suurinta.

Kun taas kiertelee tukiaseman ympäristössä ja mittailee lyhyellä aikavälillä , niin se kertoo itse paikan vaikutuksesta.

No käytännössä molemmat em. vaikuttavat ja sen lisäksi tukko muitakin tekijöitä.

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Mobiiliyhteydet ovat jo lähtökohtaisesti epäluotettavia ja nopeudet vaihtelevat ihan luonnostaan. Sitä varten Elisan sopimusehdoissa esim. 300M 5G-liittymän nopeuden vaihteluväli on 4G-verkossa 5..300 Mbit/s ja 5G-verkossa 10...300 Mbit/s , mikä ei anna asiakkaalle oikein mitään sopimusturvaa.

Jep. Surkeat on sopimusehdot. Ärsyttää asiassa myös elisan asenne. 5g on paras ja muuta ei haluta edes myydä. 4g liittymään ei kuulemma kannata vaihtaa koska halvin (huoleton 10m) saan hintaan 24.90€ ja eroa hinnassa ei paljoa ole. 4g liittymien hinnoista voidaan kuulemma neuvotella vasta siinä kohtaa kun numeronsiirto on menossa toiselle operaattorille.

Käyttäjätaso 7

Jep. Surkeat on sopimusehdot. Ärsyttää asiassa myös elisan asenne. 5g on paras ja muuta ei haluta edes myydä. 4g liittymään ei kuulemma kannata vaihtaa koska halvin (huoleton 10m) saan hintaan 24.90€ ja eroa hinnassa ei paljoa ole. 4g liittymien hinnoista voidaan kuulemma neuvotella vasta siinä kohtaa kun numeronsiirto on menossa toiselle operaattorille.

ja vähän samanlaiset on elkeet muillakin operaattoreilla , valitettavasti. Ei millään viitsisi tarjouksia saadakseen aina polkaista operaattorinvaihtorumbaa käyntiin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Toinen on otettu 06:26 aamulla. Kellonaika tässä määrää. Siksi pitäisi saada _samasta_ paikkaa aamuyöstä mittausdataa.

Niinpä. Ei siitä mitään haittaakaan olisi syyn selvittämiselle. Ani harvoin erilaiset nopeudet johtuvat vain yhdestä tekijästä , vaan muuttujia on aina useampia.

Aloitusviestistä sain sellaisen käsityksen , että nuo huonot nopeudet on mitattu kotona (mahdollisesti sisällä) ja hyvät tukiaseman vastakkaisella puolella ulkona ja luonnollisesti eri aikaan. Jo pelkästään se tuo peliin ainakin puolentusinaa erilaisia muuttujia.

Mobiiliyhteydet ovat jo lähtökohtaisesti epäluotettavia ja nopeudet vaihtelevat ihan luonnostaan. Sitä varten Elisan sopimusehdoissa esim. 300M 5G-liittymän nopeuden vaihteluväli on 4G-verkossa 5..300 Mbit/s ja 5G-verkossa 10...300 Mbit/s , mikä ei anna asiakkaalle oikein mitään sopimusturvaa.

Jep. Surkeat on sopimusehdot. Ärsyttää asiassa myös elisan asenne. 5g on paras ja muuta ei haluta edes myydä. 4g liittymään ei kuulemma kannata vaihtaa koska halvin (huoleton 10m) saan hintaan 24.90€ ja eroa hinnassa ei paljoa ole. 4g liittymien hinnoista voidaan kuulemma neuvotella vasta siinä kohtaa kun numeronsiirto on menossa toiselle operaattorille.

Onneksi 6G tulee 2030 niin odotellaan rauhassa niin pelastaja kyllä tulee. Valokuitua ei saa metriäkään vetää muualle kuin tukiasemille koska osinkotuotot. 🙏

Käyttäjätaso 7

Onneksi 6G tulee 2030 niin odotellaan rauhassa niin pelastaja kyllä tulee.

… tai sitten krematorio.  :blush::sunglasses:

Jep. Surkeat on sopimusehdot. Ärsyttää asiassa myös elisan asenne. 5g on paras ja muuta ei haluta edes myydä. 4g liittymään ei kuulemma kannata vaihtaa koska halvin (huoleton 10m) saan hintaan 24.90€ ja eroa hinnassa ei paljoa ole. 4g liittymien hinnoista voidaan kuulemma neuvotella vasta siinä kohtaa kun numeronsiirto on menossa toiselle operaattorille.

ja vähän samanlaiset on elkeet muillakin operaattoreilla , valitettavasti. Ei millään viitsisi tarjouksia saadakseen aina polkaista operaattorinvaihtorumbaa käyntiin.

No tuli polkaistua operaattorinvaihto käyntiin. Dna tarjosi hyvään hintaan 4g liittymää. Kohta alkaa varmaan tarjouksia kuulumaan Elisaltakin. Eri asia on sitten huvittaako enää Elisalla pysyä. No jos tarjoavat jotain rajatonta 150m 4g liittymää tyyliin hintaan 14.90€/kk niin ehkä.

Käyttäjätaso 7

No tuli polkaistua operaattorinvaihto käyntiin. Dna tarjosi hyvään hintaan 4g liittymää. Kohta alkaa varmaan tarjouksia kuulumaan Elisaltakin. Eri asia on sitten huvittaako enää Elisalla pysyä. No jos tarjoavat jotain rajatonta 150m 4g liittymää tyyliin hintaan 14.90€/kk niin ehkä.

Asiakasuskollisuus ei ole operaattoreilla arvossaan. Jos vain kilpailijan verkko toimii kunnolla omilla käyttöpaikoilla , niin vaihtoon vain.

Elisan halvin vaihtotarjous on 19,90€/kk (4G Huoleton 150M). Tosin vain 12kk ja sen jälkeen 29,90€/kk.

https://elisa.fi/kauppa/erikoistarjous

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Suosittelen operaattorivalintaa tehdessä CellMapperin käyttöä:

https://www.cellmapper.net/

Telia tarjoilee omassa ympäristössä 4G:tä tukiasemissaan taajuuksilla 1, 3, 7, 20. Kaikki 5G-puhelimet tukee 4G:ssä vähintään 4CA:ta jolloin teoriassa pystyy tuon hyödyntämään eli tulee jopa 20+20+20+10MHz (70 MHz) kanava.

Androidin LTE Discovery ohjelmaa käyttäessä suurin mitä olen Google Pixel 4a 5G:llä kuitenkin tähän mennessä nähnyt on 20+20 MHz (40 MHz) kanava. Telia ei vissiin ole vielä laittanut verkon puolelta päälle isompia CA-ryhmiä?

Käyttäjätaso 7

Androidin LTE Discovery ohjelmaa käyttäessä suurin mitä olen Google Pixel 4a 5G:llä kuitenkin tähän mennessä nähnyt on 20+20 MHz (40 MHz) kanava. Telia ei vissiin ole vielä laittanut verkon puolelta päälle isompia CA-ryhmiä?

Eri paikkakunnilla operaattorit rakentelevat vähän eri tahtiin. Jossakin joku on pidemmällä yhdessä paikassa ja toinen jossakin muualla.

Täällä lähitukiasemassa Elisalla on LTE 4CA (B1+B3+B7+B20) ja sitten vielä 5G N78 päälle. Telialla on LTE 3CA (B3+B7+B20) , mutta ei vielä 5G:tä. DNA:lla on LTE 3CA (B1+B3+B20) eikä heilläkään vielä 5G:tä.

Käyttäjätaso 7

Asiakasuskollisuus ei ole operaattoreilla arvossaan. Jos vain kilpailijan verkko toimii kunnolla omilla käyttöpaikoilla , niin vaihtoon vain.

Elisan halvin vaihtotarjous on 19,90€/kk (4G Huoleton 150M). Tosin vain 12kk ja sen jälkeen 29,90€/kk.

Siinä vaiheessa kun liittymä on siirtymässä ja Elisan kaveri tarjoaa vaihtoehtoja, ei pidä missään nimessä tyytyä mihinkään listatarjoukseen. Kun sanoo, että tuo ei riitä, myyjällä on joustovaraa käytettävissä. Omalla kohdalla vääntö päättyi 10M huolettomaan 14,90 e kahdeksi vuodeksi.

Koko liittymänvaihtorumba lähti käyntiin oikeastaan vain siksi, että Telian ständiltä liittymänvaihtaja sai Verkkiksen lahjakortin heti käytettäväksi :)

 

ps. omistan Elisaa, ja Elisa maksaa minulle vuosittain enemmän osinkoja kuin minä maksan Elisalle liittymämaksuja. Osaan silti suhtautua kriittisesti Elisan toimintaan.

ps2. reilu 10 vuotta sitten puhelinmyyjä yritti uskotella, että 3G DC -verkko ei ruuhkaudu. Sama laulu toistuu verkkouudistuksesta toiseen, eikä näytä lopputuloksillakaan olevan eroa.

No tuli polkaistua operaattorinvaihto käyntiin. Dna tarjosi hyvään hintaan 4g liittymää. Kohta alkaa varmaan tarjouksia kuulumaan Elisaltakin. Eri asia on sitten huvittaako enää Elisalla pysyä. No jos tarjoavat jotain rajatonta 150m 4g liittymää tyyliin hintaan 14.90€/kk niin ehkä.

Asiakasuskollisuus ei ole operaattoreilla arvossaan. Jos vain kilpailijan verkko toimii kunnolla omilla käyttöpaikoilla , niin vaihtoon vain.

Elisan halvin vaihtotarjous on 19,90€/kk (4G Huoleton 150M). Tosin vain 12kk ja sen jälkeen 29,90€/kk.

https://elisa.fi/kauppa/erikoistarjous

Elisalla on myös huoleton 200m hintaan 17.90€/kk + 30€ S-ryhmän lahjakortti kampanja pois lähteville. Vaimoni sai tämän tarjouksen kun pisti numeronsiirtoa Telialle menemään. Noh katsotaan mitä tulee. Toisaalta voisi olla ihan mukavaa vaihtelua päästä testailemaan Dna:n verkkoa viimeiset viisi vuotta Elisalla olleena.

Ja sinäänsä hauska että olisin tyytynyt huoleton 150m 19.90€/kk tarjoukseen, mutta sitä ei anneta kuin uusille asiakkaille. Eu vois tehdä asialle jotain ja kieltää tälläisen toiminnan joka edes auttaa ilmastonmuutosta kun posti turhaan kuskailee muovisia simejä jotka menevät suoraan roskiin.

Käyttäjätaso 7

Elisalla on myös huoleton 200m hintaan 17.90€/kk + 30€ S-ryhmän lahjakortti kampanja pois lähteville. Vaimoni sai tämän tarjouksen kun pisti numeronsiirtoa Telialle menemään. Noh katsotaan mitä tulee. Toisaalta voisi olla ihan mukavaa vaihtelua päästä testailemaan Dna:n verkkoa viimeiset viisi vuotta Elisalla olleena.

OK.

Siis Elisalta poislähtijöille löytyy tiskin alta vielä edullisempia liittymiä kuin tuon linkkaamani tarjoussivun liittymät toiselta operaattorilta Elisalle muuttaville. :wink:

 

Eu vois tehdä asialle jotain ja kieltää tälläisen toiminnan joka edes auttaa ilmastonmuutosta kun posti turhaan kuskailee muovisia simejä jotka menevät suoraan roskiin.

Sanos muuta. Viime kädessä riittäisi , että Traficom puuttuisi asiaan. Eihän tällaisessa operaattorinvaihtorumbassa pelkkien tarjousten vuoksi juurikaan ole päätä eikä häntää.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Itsellä on Telia ollut ovela ja jatkanut tuota 16,90 €/kk tarjousta vuoden lisää 20 Mbps liittymästä aina kun se tarjous on ollut loppumaisillaan jo kolme vuotta.

Vaihdan Globetelille sitten kun tuota ei enää saa koska sieltä saa toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia vielä järkihintaan jos 4 Mbps netti riittää. Ei sen puhelinnetin niin hieno tarvii olla kun kotona on kiinteä ja 4G:stä yli 5 Mbps yhteyksien saanti on nykyään välillä haastavaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Nopeudet ja pingit näyttävät ruuhkaiselta 4G:ltä.

Minusta 8,73 / 4,58 Mbit/s näyttää pikemminkin 3G:ltä kuin 4G:ltä.


Minusta näyttää ihan elisan 5G nopeuksilta ;D

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

ja 4G:stä yli 5 Mbps yhteyksien saanti on nykyään välillä haastavaa.

Mä en kyllä edes muista, milloin olisi ollut tuollainen tilanne ja aika paljon tulee kotimaassa matkailtua ja mökkeiltyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

 

Kaikki 5G-puhelimet tukee 4G:ssä vähintään 4CA:ta jolloin teoriassa pystyy tuon hyödyntämään eli tulee jopa 20+20+20+10MHz (70 MHz) kanava.

 

Ei pidä paikkaansa, koska moni edullisempi laite ei tue inter-band 4CA. Esimerkiksi X52 modeemilla varustetut puhelimet. Lisäksi sitten 4x4 MIMO tuki ei yleensä ole kuin yhdellä-kahdella bändillä. Lippulaivalaitteet tukevat yleensä riittävästi streameja, jopa yli 20 streamia. Mm. Oneplus 8 .

 

LTE Discoveryyn ei ole kovin suuri luotto, koska ei lue modeemia vaan rajapintaa. Pitäisi olla root ja Network Signal Guru -tasoinen testisovellus.

 

Pixel 5 ei ole Googlen Suomeen kovinkaan hyvin opimoima, ei mitään tietoa, mikä on laitteen modeemin carrier policy, jos sellaista on. https://cacombos.com/device/GTT9Q sivulla voi nähdä, että vaikkapa 20+7+n78 on mahdollinen, inter-bandina max. 2CA LTE:ssä ja lisäksi tuo yksi 5G band.

 

Tässä kuvakaappaus OP8, , 4G 4ca 2x2 ja 5G (Nokia mamimo). Peak-nopeudet ovat mahtavat.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Kaikki 5G-puhelimet tukee 4G:ssä vähintään 4CA:ta jolloin teoriassa pystyy tuon hyödyntämään eli tulee jopa 20+20+20+10MHz (70 MHz) kanava.

 

Ei pidä paikkaansa, koska moni edullisempi laite ei tue inter-band 4CA. Esimerkiksi X52 modeemilla varustetut puhelimet. Lisäksi sitten 4x4 MIMO tuki ei yleensä ole kuin yhdellä-kahdella bändillä. Lippulaivalaitteet tukevat yleensä riittävästi streameja, jopa yli 20 streamia. Mm. Oneplus 8 .

 

LTE Discoveryyn ei ole kovin suuri luotto, koska ei lue modeemia vaan rajapintaa. Pitäisi olla root ja Network Signal Guru -tasoinen testisovellus.

 

Pixel 5 ei ole Googlen Suomeen kovinkaan hyvin opimoima, ei mitään tietoa, mikä on laitteen modeemin carrier policy, jos sellaista on. https://cacombos.com/device/GTT9Q sivulla voi nähdä, että vaikkapa 20+7+n78 on mahdollinen, inter-bandina max. 2CA LTE:ssä ja lisäksi tuo yksi 5G band.

 

Tässä kuvakaappaus OP8, , 4G 4ca 2x2 ja 5G (Nokia mamimo). Peak-nopeudet ovat mahtavat.

 

Mukava nähdä joku joka oikeasti tietää näistä. Otan väitteeni takaisin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

ja 4G:stä yli 5 Mbps yhteyksien saanti on nykyään välillä haastavaa.

Mä en kyllä edes muista, milloin olisi ollut tuollainen tilanne ja aika paljon tulee kotimaassa matkailtua ja mökkeiltyä.


Tästä kertoo se, että noiden nopeuksien saanti ei haittaa yhtään kännykän käyttöä, siitä päästään siihen että kaikki yli 50mb kännykkäyhteydet kännykkäkäytössä on ihan turhia ..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

ja 4G:stä yli 5 Mbps yhteyksien saanti on nykyään välillä haastavaa.

Mä en kyllä edes muista, milloin olisi ollut tuollainen tilanne ja aika paljon tulee kotimaassa matkailtua ja mökkeiltyä.


Tästä kertoo se, että noiden nopeuksien saanti ei haittaa yhtään kännykän käyttöä, siitä päästään siihen että kaikki yli 50mb kännykkäyhteydet kännykkäkäytössä on ihan turhia ..

Kyllä mulle (5 hengen perhe) kiinteän verkon liittymässäkin 50-100M riittäisi pääsääntöisesti ihan hyvin.