Kiinnitetty keskustelu Tutorial

Lomamatkalle lompsis ja ongelmia putkahti

  • 5 heinäkuu 2019
  • 4 kommenttia
  • 2618 katselukerrat
Lomamatkalle lompsis ja ongelmia putkahti
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mitäpä siis tehdä kun kauan odotetulle lomalle ulkomaille on vihdoin päästy ja ongelmia yhtäkkiä ilmeneekin? 😱

Alkuvalmistelut

Ennen reissuun lähtöä on hyvä tarkistaa miten kännykän käytön kanssa kohdemaassa on. Tämä onnistuu helposti seuraavien ohjeiden kautta:
  1. Tarkista mihin vyöhykkeeseen kohde kuuluu Roaming-hinnastossa
  2. Jos vyöhyke on EU- tai ETA-alueella ja tarkoitus on käytellä puhelinta ja sen nettiä lomalla, kannattaa tutustua meidän Premium-liittymiin
  3. Jos vyöhyke onkin jossain kauempana ja hinta sen mukainen, tarkista onko Reissunetti saatavilla kohteeseen
  4. Prepaid- ja Latausliittymien osalta tarkista Prepaidin roaming-sivut
  5. Mikäli kävisi niin, ettei mistään noilta listoilta löydy, ei kohdemaassa todennäköisesti ole meillä yhteistyökumppania eikä puhelin siellä tule toimimaan (näitä on joitain maita olemassa, mutta vähäisissä määrin ja tilanteet elävät jatkuvasti)
Kun edelliset kohdat on tsekattu kuntoon, käy vielä tarkistamassa että liittymällä on oikeus toimia ulkomailla toivotulla tavalla 😊 Tämä onnistuu OmaElisassa Datasiirto ulkomailla ja sen alla olevasta Käyttö ulkomailla kohdista.

Lopuksi tarkista vielä puhelimen asetuksista että mahdolliset Roaming ja Dataroaming asetukset on sallittuna, laitemallikohtaisia ohjeita voit tarkistaa Laiteohjeista 🙂

Matkan aikana

Matkustaessa laivalla tai lentäen, on aina mahdollista että puhelin yhdistyy Vyöhykkeen 4 verkkoon, eli kannattaakin melkein pitää puhelin pois verkosta ainakin mobiilidatan osalta ellei sille ole pakottavaa tarvetta.

Perille päästyä

Vaikka kuinka hyvin välillä alkuvalmistelut tekeekin, aina välillä voi törmätä ongelmiin kohdemaahan saapuessa. Useimmiten ongelmana on, ettei puhelin rekisteröidy paikalliseen verkkoon toivotusti. Tällöin onkin hyvä tehdä seuraavat toimenpiteet järjestyksessä kunnes tilanne korjautuu:
  1. Käynnistä puhelin uudestaan
  2. Mene puhelimen asetuksiin ja etsi kohta missä puhutaan operaattorista/verkosta ja valitse listalta käsin paikallinen operaattori
  3. Varmista toimiiko matkaseurueessa kellään puhelin, etenkään mikäli käytössä on sama operaattori
  4. Ota yhteyttä meidän Asiakaspalveluun
Muistettavia

  1. Varkauksia tapahtuu valitettavasti, mikäli puhelin lähtisi pitkäkyntisen matkaan tai muuten katoaisi niin kannattaa liittymä laittaa tilapäiseen sulkuun joko OmaElisan kautta tai Asiakaspalvelun kautta heti.
  2. Mikäli datan käyttö on rajallista kohdemaassa, kannattaa puhelimen oma datalaskuri nollata ja seurata käyttöä sen kautta
  3. Ota kohdan 1 varalta jokin pilvipalvelu käyttöön (esimerkiksi Pilvilinna), tällöin lomakuvat säilyvät tallessa vaikka laite katoaisi
  4. Julkiset WLANit kahviloissa ja hotelleissa voivat olla vaarallisia, suojaa laite Tietoturvalla ja VPN:llä
  5. Etenkin rannoilla loikoillessa puhelin voi altistua kosteudelle ja pölylle joista kumpikaan ei ole laitteelle hyväksi, hyvä konsti onkin pitää puhelin vaikkapa Minigrip-pussissa silloin kun se ei ole käytössä
  6. Lataa mielimusiikkisi Spotifyssä offline-listaksi jolloin voit kuunnella sitä ilman että puhelin kuluttaa dataa
Onko sinulla itselläsi jotain vinkkejä mitä listalla ei ollut? Pistä vinkit jakoon ihmeessä ja samalla voit halutessasi vaikka kertoa mihin seuraavaksi itse olet suuntailemassa 😎 Itsellä ei tällä hetkellä ole reissuja suunnitteilla sen konkreettisemmin, mutta haaveissa on vielä kiertää koko maailma 😅

4 kommenttia

Hei, mistä mahtaa johtua että Indonesiassa ollessa verkkopankin vahvistustekstiviestit ei tulleet perille, vaikka muuten tekstiviestit toimi? Liittymä on saunalahti huoleton premium+. Verkkopankissa puhelinnumero on oikein.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Hei, mistä mahtaa johtua että Indonesiassa ollessa verkkopankin vahvistustekstiviestit ei tulleet perille, vaikka muuten tekstiviestit toimi? Liittymä on saunalahti huoleton premium+. Verkkopankissa puhelinnumero on oikein.

 

Moikka @isomarja ja tervetuloa Omayhteisöön! :slight_smile:  Erikoiselta kuulostaa kyllä jos muista numeroista nuo viestit tulee perille normaaliin tapaan. Minkä operaattorin verkkoon puhelimesi on tällä hetkellä yhdistettynä?  Mikäli mahdollista, laittaisitko meille vielä yksityisviestillä puhelinnumerosi ja tietosi @OmaYhteisö-tiimi  niin päästään tutkimaan ongelmaa tarkemmin.  

Onko joku muu Elisan asiakas löytänyt puhelinlaskultaan aivan tuntemattoman ihmisen puhelinnumeron? Suljin liittymän lähtevän tietoliikenteen omaelisasta. Elisan asiakaspalvelut ei ole auki että voisin selvittää asiaa. Soitin ko liittymään ja sieltä vastasi aivan tuntematon ihminen joka kertoi että ko numero on hänen lapsensa käytössä. Miten tämä voi olla mahdollista??? Miksi ko henkilön puhelinliittymä veloitetaan mun laskulla. Riittääköhän mun turvallisuuden takaamiseksi nyt että suljin ko liittymän lähtevän tietoliikenteen. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Onko joku muu Elisan asiakas löytänyt puhelinlaskultaan aivan tuntemattoman ihmisen puhelinnumeron? Suljin liittymän lähtevän tietoliikenteen omaelisasta. Elisan asiakaspalvelut ei ole auki että voisin selvittää asiaa. Soitin ko liittymään ja sieltä vastasi aivan tuntematon ihminen joka kertoi että ko numero on hänen lapsensa käytössä. Miten tämä voi olla mahdollista??? Miksi ko henkilön puhelinliittymä veloitetaan mun laskulla. Riittääköhän mun turvallisuuden takaamiseksi nyt että suljin ko liittymän lähtevän tietoliikenteen. 

Moikka @Häiriintynyt 
No nytpä kyllä kuullostaa todella erikoiselta 😮 Laitatko meille yksityisviestillä vähän lisätietoja niin me voitaisiin vähän tutkia tilannetta tarkemmin. Omayhteisö-tiimi

Osallistu keskusteluun