Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluvälit

  • 11 August 2019
  • 98 kommenttia
  • 8222 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

98 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Tässäpä se ongelman juuri oikeastaan löytyy, ihmisillä on tarpeita monenlaisia ja kaikkia on mahdoton aina miellyttää.

...Hirvee säätäminen liittymän valinnasta ...

 

No ei niitä vaihtoehtoja tarvitse miljoonaa olla. Kun olisi yksikin käyttökelpoinen & kohtuullinen datavaihtoehto mopon ja superhypermallien välillä.

Laskutaidottomille voi edelleen kaupata niitä superhypermalleja.

Ihmeellisiä nämä Elisan selitykset säätämisistä ja "väärien" nopeuksien tilaamisista. Ihan itse olette kuopan kaivaneet ja siihen langenneet. 

Nythän miellytetään vain vauhtisokeita.

Kertaakaan Elisan henkilöt eivät ole kertoneet syytä siihen miksei Elisa Eestin tapaisia liittymätyyppejä voi tarjota Suomessa? Tosin sieltäkään en kaipaa näitä pakkopuhe- ja tekstimääriä.

Mutta tämä keskustelu on vain oman pään hakkaamista seinään. Pieni lohtu siitä onneksi lankeaa joka kevät, jolloin saa balsamia haavoille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kertaakaan Elisan henkilöt eivät ole kertoneet syytä siihen miksei Elisa Eestin tapaisia liittymätyyppejä voi tarjota Suomessa?

Oman käsitykseni mukaan kysyntää ei niin paljoa olisi Suomessa, etenkin jos/kun hinta ei juurikaan nykymallin rajoittamattomasta halvempi olisi. Suomessa keskimäärin menee ~35GB dataa per kuukausi, Elisa Eestin valikoimista tohon sopisi Elisa Ulme 29 jonka hinta on 29e/kk. Jos katsotaan .fi verkkopäätteisestä verkkokaupasta noita niin Huoleton 150M löytyy 29,90e/kk hintaan ilman datakattoa. Myöskään puheluissa tai viesteissä ei kattoa ole. Ulme saa taas pisteet kotiin Mobiilivarmenteesta joka sisältyy liittymään sekä matkavakuutuksesta joka on liittymässä.

Jos jätetään hinta vähän väljemmälle vertailussa ja katsotaan ihmisten suosikkiuden perusteella, niin 31,90e/kk (12kk) edulla saa tällä hetkellä Huoleton 5G 300M liittymän.

Nopeuksien osalta en löytänyt etelänaapurimme sivuilta mainintaa minimeistä tai maksimeista sen paremmin, lähinnä että saat mitä saat verkosta 2G-4G teknologioilla. Tähän jos on tarkentavaa linkkiä niin mielellään kyllä tsekkaankin että miten se siellä tarkemmin on :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kertaakaan Elisan henkilöt eivät ole kertoneet syytä siihen miksei Elisa Eestin tapaisia liittymätyyppejä voi tarjota Suomessa?

Oman käsitykseni mukaan kysyntää ei niin paljoa olisi Suomessa, etenkin jos/kun hinta ei juurikaan nykymallin rajoittamattomasta halvempi olisi. Suomessa keskimäärin menee ~35GB dataa per kuukausi, Elisa Eestin valikoimista tohon sopisi Elisa Ulme 29 jonka hinta on 29e/kk. Jos katsotaan .fi verkkopäätteisestä verkkokaupasta noita niin Huoleton 150M löytyy 29,90e/kk hintaan ilman datakattoa. Myöskään puheluissa tai viesteissä ei kattoa ole. Ulme saa taas pisteet kotiin Mobiilivarmenteesta joka sisältyy liittymään sekä matkavakuutuksesta joka on liittymässä.

Jos jätetään hinta vähän väljemmälle vertailussa ja katsotaan ihmisten suosikkiuden perusteella, niin 31,90e/kk (12kk) edulla saa tällä hetkellä Huoleton 5G 300M liittymän.

Nopeuksien osalta en löytänyt etelänaapurimme sivuilta mainintaa minimeistä tai maksimeista sen paremmin, lähinnä että saat mitä saat verkosta 2G-4G teknologioilla. Tähän jos on tarkentavaa linkkiä niin mielellään kyllä tsekkaankin että miten se siellä tarkemmin on :)

 

 

29e/kk saat 40GB siirtoa, 15GB lisää siirtoa maksaa 9,90e. Tukiasemissa max 3CA ja liittymän profiili 1000M/100M. 5G:tä Virossa ei ole. Eli aika kallista jos siirrät 300 GB / kk...varsinkin virolaisella palkkatasolla…jää Netflixit katsomatta ainakin mobiiliyhteydellä…

 

 

Käyttäjätaso 7

Oman käsitykseni mukaan kysyntää ei niin paljoa olisi Suomessa, etenkin jos/kun hinta ei juurikaan nykymallin rajoittamattomasta halvempi olisi. Suomessa keskimäärin menee ~35GB dataa per kuukausi,

Vai niin. :grinning:

Tuo on kyllä melkoista asiakkaiden aliarvioimista. Ymmärrän operaattorin haluttomuuden tarjota itseräätälöityjä liittymiä , kun nykymallilla operaatori tienaa enemmän.

Kuten edellä jo mainittiin , niin kukaan ei ole pyytänyt luopumaan nykyisistä liittymätyypeista , on vain ehdotettu rinnalle noita “itseräätälöityjä” niille , jotka niitä haluavat ja osaavat laskea.

Minulla kuluu dataa 2..3 GB/kk ja sellaiseen ehdotettu liittymä sopii erinomaisesti. Itse asiassa minulla jo sellainen on enkä maksa turhasta.

No pianhan Elisa tuo markkinoille 4G 50M latausliittymän , mutta senkin hinnoittelu on vähän pielessä datan osalta eli jokapäiväisessä käytössä päiväveloituksella se tulee kalliimmaksi kuin nykyinen liittymäni.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tarkistin juuri oman datan käytön kuukauden jaksolta: mobiilidataa yhteensä noin 1,5 GB ja wifi-dataa 16 GB.  Minun tapauksessa rajaton data hyödyttää vain operaattoria, mutta onneksi löysin oivan vaihtoehdon rajatulla datalla. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

 

 

Ja sananen nyt vielä tuosta alkuperäisestäkin aiheesta :P Tuossa on itseasiassa yksi ongelma heti vastassa. 4G puolellakin verkkoa löytyy 100M/300M/600M teholla esim https://elisa.fi/kuuluvuus/ kautta katsottuna. Mitäpä tehdä siinä kohtaa jos asiakas ostaa 100M alueelle tuon 600M saati 1000M liittymän? Sopimusehtojen mukaan hälle pitäisi tonnisella liittymällä tulla se 100M silloin vähintään kotona mikä tarkoittaisi että kukaan muu ei voisi samaa solua käyttää eikä signaali saisi heiketä matkalla yhtään. Ja ratkaisu ei voi olla kieltäytyä myymästä noita isompia liittymiä jos kotiosoite ei ole moisella alueella, moni tahtoo tuon nopeuden kuitenkin kodin ulkopuolelle käyttöön. Ei itsellänikään ole tarve kotona kellotella mobiilista nopeuksia tai gigoja kun 250M kaapelimodeemi hoitaa täällä yhteydet. Minimitoimivuus taas kuitenkin määräytyy kodin mukaan esimerkiksi jos määräaikaista sopimustakin pitäisi lähteä purkamaan

Ongelma on se, että asiakkaalle myydään 1000M tai 600M liittymiä väärillä perusteilla, painottaen maximinopeutta. Sitten onkin suru puserossa kun sillä kalliilla 1G liittymällä ei päästä kuin 10 M nopeuksiin. Ja edelleenkin kysyn, mihin puhelin käytössä tarvitaan yli 50 M liittymää? Netinjaon ymmärrän täysin, mutta moniko sitä lopuksi isossa mittakaavassa harrastaa. 
Kun 5G jossain vaiheessa lyö läpi, kaipaisin max 100M 5G liittymää, jossa viive olisi matala. Tuskin 5G puhelinkäytössä edelleenkään datan nopeudella ole väliä. Mutta ymmärrän täysin sen, että myymällä nopeampia liittymiä operaattorit ansaitsevat. Kuluttajien pitäisi kuitenkin tyytyä itselleen tarpeelliseen liittymään ja vaatia niitä. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +5

Juuri nyt B715 ulkoantennilla antaa huikeat lukemat 0,8/0,1 Mb/s eikä koko päivänä ole tullut kuin maksimissaan 2,5 Mb/s lukemia. Millaisella hakemuksella ja muilla dokumenteilla Elisa alkaa maksaa hyvitystä jatkuvasti alle minimin jäävistä nopeuksista? Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että olisi parempi palata kulutuksen mukaiseen veloitukseen… maksakoot ne, jotka saavat rahalle jotain vastinettakin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Juuri nyt B715 ulkoantennilla antaa huikeat lukemat 0,8/0,1 Mb/s eikä koko päivänä ole tullut kuin maksimissaan 2,5 Mb/s lukemia. Millaisella hakemuksella ja muilla dokumenteilla Elisa alkaa maksaa hyvitystä jatkuvasti alle minimin jäävistä nopeuksista? Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että olisi parempi palata kulutuksen mukaiseen veloitukseen… maksakoot ne, jotka saavat rahalle jotain vastinettakin.

 

Tuskin mitään tehtävissä, jollei uutta tukiasemaa tule joskus tulevaisuudessa lähemmäksi käyttöpaikkaasi. Olet pahassa katveessa. Sulla on operaattorin vaihto edessä.

Käyttäjätaso 7

Juuri nyt B715 ulkoantennilla antaa huikeat lukemat 0,8/0,1 Mb/s eikä koko päivänä ole tullut kuin maksimissaan 2,5 Mb/s lukemia. Millaisella hakemuksella ja muilla dokumenteilla Elisa alkaa maksaa hyvitystä jatkuvasti alle minimin jäävistä nopeuksista? Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että olisi parempi palata kulutuksen mukaiseen veloitukseen… maksakoot ne, jotka saavat rahalle jotain vastinettakin.

Tämä on aika tavallista mobiililiittymillä ja yleistyy , kun kiinteitä aletaan sulkea.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tiiäppäs jos vaikka heillä kuuluvuus paranee, kun Virve 2.0 peittovelvoite osuu Elisalle. Mut se on fakta, että mobiilia ei millään ihan joka kolkkaan saa viiden tähden tasoiseksi.

Käyttäjätaso 7

Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat aivan tolkuttomat. Kaikkien liittymien nopeuden alaraja 4G-verkossa on 5 Mbit/s ja 5G-verkossakin vain 10 Mbit/s. Siis esim. nopeimman liittymän (1000M) vaihteluväli 4G:ssä on 5...600 Mbit/s ja 5G:ssä 10...1000 Mbit/s. Asiakkaalle (joka ei tekniikasta välttämättä ymmärrä) markkinoidaan noita maksimeja ja käytännössä nopeudet voivat olla ( ja useimmiten ovatkin ) vain alarajan tuntumassa. Parhaimmassakin tapauksessa noita lähellä maksimeja olevia nopeuksia voi saavuttaa vain perin rajoitetulla alueella ja silloinkin vain pienen kuormituksen aikana.

Sopimusteknisesti asia on operaattorin kannalta ok , mutta missä on asiakkaan kuluttajansuoja???

Minusta maksiminopeuksien kasvaessa pitäisi myös minimien kasvaa ja reippaasti. No se edellyttäisi operaattoreilta tuhtia kapasiteetin kasvattamista ja tuskin sitä tapahtuu , ellei viranomaiset puutu tähän harhaanjohtavaan markkinointiin.

Vai mitä mieltä olette asiaintilasta??

Minusta esim. tällaiset nopeudet olisivat kuluttajalle kohtuullisempia:

  • 50M-liittymä 5...50 Mbit/s
  • 150M-liittymä 15...150 Mbit/s
  • 300M-liittymä 30...300 Mbit/s
  • 600M-liittymä 60...600 Mbit/s
  • 1000M-liittymä 100...1000 Mbit/s

Silloinkin sitä vaihteluväliä olisi ihan reippaasti.

Nostetaanpa tämäkin asia uudestaan keskusteluun , kun asiassa ei ole tapahtunut mitään muuta vuoteen , kuin nuo em. listan kaksi hitainta ovat poistuneet uusmyynnistä ja korvattu vielä hitaammilla.

Käyttäjätaso 7

Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat aivan tolkuttomat. Kaikkien liittymien nopeuden alaraja 4G-verkossa on 5 Mbit/s ja 5G-verkossakin vain 10 Mbit/s. Siis esim. nopeimman liittymän (1000M) vaihteluväli 4G:ssä on 5...600 Mbit/s ja 5G:ssä 10...1000 Mbit/s. Asiakkaalle (joka ei tekniikasta välttämättä ymmärrä) markkinoidaan noita maksimeja ja käytännössä nopeudet voivat olla ( ja useimmiten ovatkin ) vain alarajan tuntumassa. Parhaimmassakin tapauksessa noita lähellä maksimeja olevia nopeuksia voi saavuttaa vain perin rajoitetulla alueella ja silloinkin vain pienen kuormituksen aikana.

Sopimusteknisesti asia on operaattorin kannalta ok , mutta missä on asiakkaan kuluttajansuoja???

Minusta maksiminopeuksien kasvaessa pitäisi myös minimien kasvaa ja reippaasti. No se edellyttäisi operaattoreilta tuhtia kapasiteetin kasvattamista ja tuskin sitä tapahtuu , ellei viranomaiset puutu tähän harhaanjohtavaan markkinointiin.

Vai mitä mieltä olette asiaintilasta??

Minusta esim. tällaiset nopeudet olisivat kuluttajalle kohtuullisempia:

  • 50M-liittymä 5...50 Mbit/s
  • 150M-liittymä 15...150 Mbit/s
  • 300M-liittymä 30...300 Mbit/s
  • 600M-liittymä 60...600 Mbit/s
  • 1000M-liittymä 100...1000 Mbit/s

Silloinkin sitä vaihteluväliä olisi ihan reippaasti.

Nostetaanpa tämäkin asia uudestaan keskusteluun , kun asiassa ei ole tapahtunut mitään muuta vuoteen , kuin nuo em. listan kaksi hitainta ovat poistuneet uusmyynnistä ja korvattu vielä hitaammilla.

Jaahas.

Ei liene Elisalla tähän mitään kommentoitavaa???

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12
No comments

 

Käyttäjätaso 7
No comments

 

No niinpä kyllä. 😊

Kiitoksia kovasti vaivannäöstänne!

Tiiäppäs jos vaikka heillä kuuluvuus paranee, kun Virve 2.0 peittovelvoite osuu Elisalle. Mut se on fakta, että mobiilia ei millään ihan joka kolkkaan saa viiden tähden tasoiseksi.

 

 

Virveverkossa on omat antennit käytössä, joten ei tule vaikuttamaan ikipäivänä normaali-ihmisen verkon nopeuksiin/kuuluvuuksiin.

 

Itsellä 200mbit/s liittymä luurissa ja DL 1-2mbit/s, eikä uppikaan sen kummempi… Eikä tälle asialle voida tehdä mitään, “koska olen sivupeilissä”…

“ehkä sitten, jos joskus rakennetaan lisää tukiasemia tähän lähistölle”

 

Mietin vaan, mistä maksan...

Käyttäjätaso 7

Itsellä 200mbit/s liittymä luurissa ja DL 1-2mbit/s, eikä uppikaan sen kummempi…

 

Mietin vaan, mistä maksan...

 

Omasta saamattomuudesta? Jos Telian ja DNA:n verkot ovat testatusti vielä huonompia, kannattaisi edes vaihtaa tuo elisalainen johonkin hitaammalla nimellisnopeudella myytävään halvempaan vaihtoehtoon.

 

...Paitsi jos nopeus on tuota luokkaa sijainnista riippumatta, vika on todennäköisesti joko luurissa tai sim-kortissa.

Itsellä 200mbit/s liittymä luurissa ja DL 1-2mbit/s, eikä uppikaan sen kummempi…

 

Mietin vaan, mistä maksan...

 

Omasta saamattomuudesta? Jos Telian ja DNA:n verkot ovat testatusti vielä huonompia, kannattaisi edes vaihtaa tuo elisalainen johonkin hitaammalla nimellisnopeudella myytävään halvempaan vaihtoehtoon.

 

...Paitsi jos nopeus on tuota luokkaa sijainnista riippumatta, vika on todennäköisesti joko luurissa tai sim-kortissa.

Omasta saamattomuudesta, oletpa hauska toveri! 😂

kyllä tämä muualla toimii, kotona sille ”lisäkaistalle” olisi tarvetta.

Luitkohan edes viestiäni, vai oliko tarve vain päästä irvailemaan? 
 

Vika on selkeästi tiedossa, antennin sivupeileistä on vaikea saada minkäänlaisia nopeuksia, puhe toki kuuluu, vaan data ei liiku. 
Tuskinpa vika nyt E-Simmissä on 😂

Käyttäjätaso 7

Omasta saamattomuudesta, oletpa hauska toveri! 😂

kyllä tämä muualla toimii, kotona sille ”lisäkaistalle” olisi tarvetta.

Luitkohan edes viestiäni, vai oliko tarve vain päästä irvailemaan?

 

Olen pahoillani, jos tuntuu ikävältä. Se nyt on vaan tosiasia, että toimimattomasta palvelusta ei pidä maksaa. Toinen tosiasia on, että eri verkot toimivat eri lailla eri paikoissa ja mobiilipalveluntarjoajan valinnassa tärkein valintakriteeri on toimivuus tärkeimmissä käyttöpaikoissa.

Olen itse aikoinaan tapellut ihan liian pitkään toimimattoman Elisan 3g-(dc)-netin kanssa, joten tämä on ns. tuttu juttu. Toisinaan vaihtamalla oikeasti paranee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Vika on selkeästi tiedossa, antennin sivupeileistä on vaikea saada minkäänlaisia nopeuksia, puhe toki kuuluu, vaan data ei liiku. 

Jos tukiaseman antennisuuntaus on epäedullinen asuntoosi nähden, kannattaa kyllä kokeilla toisten operaattorien toimivuus käyttöpaikassasi, sillä saat nopeimman avun.

Elisan  liittymät eivät ole määräaikaisia, eikä ole kummankaan etu, että yhteys ei toimi kunnolla.

 

Vika on selkeästi tiedossa, antennin sivupeileistä on vaikea saada minkäänlaisia nopeuksia, puhe toki kuuluu, vaan data ei liiku. 

Jos tukiaseman antennisuuntaus on epäedullinen asuntoosi nähden, kannattaa kyllä kokeilla toisten operaattorien toimivuus käyttöpaikassasi, sillä saat nopeimman avun.

Elisan  liittymät eivät ole määräaikaisia, eikä ole kummankaan etu, että yhteys ei toimi kunnolla.

 

On kokeiltu ja Elisa toimii ”parhaiten”… 

Hyvä kun jengi neuvoo kaikenlaista, melko paljon olen tukiasemien kanssa ollut tekemisissä, jolloin myös tiedän tekniikasta jonkun verran..

eli vice versa, asia ei vaihtamalla muutu, hinnat todennäköisesti nousisi jos vaihdan, kukaan ei pysty tällaista settiä edes enää tarjoamaan 🤷🏼‍♂️

Onneksi toimii kaikkialla muualla aivan mainiosti. 

Käyttäjätaso 3

Vahvistinantenni seinää kiinni ja siitä wifi kotio? Osta netistä nii voit kokeilla auttaako mitää ja palauttaa jos ei auta 

Käyttäjätaso 7

Mobiililiittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat aivan tolkuttomat. Kaikkien liittymien nopeuden alaraja 4G-verkossa on 5 Mbit/s ja 5G-verkossakin vain 10 Mbit/s. Siis esim. nopeimman liittymän (1000M) vaihteluväli 4G:ssä on 5...600 Mbit/s ja 5G:ssä 10...1000 Mbit/s. Asiakkaalle (joka ei tekniikasta välttämättä ymmärrä) markkinoidaan noita maksimeja ja käytännössä nopeudet voivat olla ( ja useimmiten ovatkin ) vain alarajan tuntumassa. Parhaimmassakin tapauksessa noita lähellä maksimeja olevia nopeuksia voi saavuttaa vain perin rajoitetulla alueella ja silloinkin vain pienen kuormituksen aikana.

Sopimusteknisesti asia on operaattorin kannalta ok , mutta missä on asiakkaan kuluttajansuoja???

Minusta maksiminopeuksien kasvaessa pitäisi myös minimien kasvaa ja reippaasti. No se edellyttäisi operaattoreilta tuhtia kapasiteetin kasvattamista ja tuskin sitä tapahtuu , ellei viranomaiset puutu tähän harhaanjohtavaan markkinointiin.

Vai mitä mieltä olette asiaintilasta??

Minusta esim. tällaiset nopeudet olisivat kuluttajalle kohtuullisempia:

  • 100M-liittymä 10...100 Mbit/s
  • 300M-liittymä 30...300 Mbit/s
  • 600M-liittymä 60...600 Mbit/s
  • 1000M-liittymä 100...1000 Mbit/s

Silloinkin sitä vaihteluväliä olisi ihan reippaasti.

Nostetaanpa tätäkin vähän keskusteluun. Olisi toivottavaa , että edes kiinteän korvaajina markkinoitavissa koti 5G:n nopeuksien vaihteluväleissä noudatettaisiin kohtuutta. Puhelinliittymät ovat sitten luku erikseen.

Osallistu keskusteluun