Kysymys

Prepaid- ja latausliittymien voimassaoloajan jatkaminen

  • 13 November 2021
  • 12 kommenttia
  • 278 katselukerrat

Käyttäjätaso 7

Latasin paketin latausliittymälleni ja liittymän voimassaoloaika siirtyi eteenpäin 2v lataushetkestä. Vastaavasti prepaidilla voimassaolo siirtyy vuoden eteenpäin.

Latausliittymäni aiempi vanhenemispäivämäärä oli 12.12,2022 ja nyt se on 13.11.2023 eli todellisuudessa voimassaolo ei siirtynyt kahta vuotta ja hävisin yli vuoden. Oikeudenmukaisempaa olisi , että voimassaoloa jatkettaisiin 2v aikaisemmasta vanhenemispäivätä eteenpäin eikä jonkun paketin tai saldon latauspäivästä. Se aikaisempi voimassaolohan on jo kertaalleen maksettu aiemmissa latauksissa.

Mitä aiotte tehdä asialle Elisa????


12 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Oliko Elisalla tähän asiaan jotakin kommenttia??

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Noinhan se asia on ollut jo jonkin aikaa, että viimeisimmästä latauksesta lukien se kaksi vuotta lasketaan eteenpäin. :) https://elisa.fi/kauppa/puheliittymat/latausliittymat

Jos vanhenemispäivä olisi aina edellisestä vanhenemispäivästä eteenpäin niin sittenhän periaatteessa vaikka vuoden sisään tehdyt 10 latausta jatkais voimassaoloa 20-vuotta eteenpäin :thinking:

Käyttäjätaso 7

Jos vanhenemispäivä olisi aina edellisestä vanhenemispäivästä eteenpäin niin sittenhän periaatteessa vaikka vuoden sisään tehdyt 10 latausta jatkais voimassaoloa 20-vuotta eteenpäin :thinking:

Niinhän se tekisi. Siis sama systeemi kuin pakettien kanssa , eihän niitäkään päällekkäin käytetä , vaan peräkkäin.

Minusta kun asiakas lataa liittymälle saldoa tai paketin , niin hän silloin maksaa myös voimassaoloajasta. Jos lataa liittymälle uutta rahaa ennen kuin vanha voimassaolo on päättynyt , niin hän maksaa käyttämättömästä voimassaoloajasta kahteen tai useampaan kertaan.

Toki jos aina odottaa liittymän voimassolon loppuun asti ennen kuin lataa uutta , niin silloin voimassaolo kasvaa 2 vuodella. Se kuitenkin edellyttää , että saldoa piisaa voimassaolon loppuun saakka.

Olen aiemmin ehdottanut , että liittymä pysyisi voimassa niin kauan kuin sillä saldoa on ja pienen ajan sen jälkeenkin. Nyt tällainen saldon pakkolataus vain voimassaolon jatkamiseksi ei ole asiakkaalle kohtuullista.

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/prepaid-ja-latausliittymien-voimassaolo-lataus-515838

Jotakin näille asioille pitäisi tehdä pikaisesti.

Käyttäjätaso 3

^ Tavallaan joo… mutta nämä Elisankin käytännöt tässä kysymyksessä ovat kokemusteni mukaan varsin kansainväliset, kun tarkastellaan asioiden tolaa vaikkapa muuallakin Euroopan unionin alueella.

Käyttäjätaso 7

^ Tavallaan joo… mutta nämä Elisankin käytännöt tässä kysymyksessä ovat kokemusteni mukaan varsin kansainväliset, kun tarkastellaan asioiden tolaa vaikkapa muuallakin Euroopan unionin alueella.

Niinpä kyllä , mutta kun Elisa markkinoinnissaan niin kovin painottaa edelläkävijyyttään , niin nyt olisi tilaisuus olla kerrankin päänavaaja. 😃

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Täytyy tunnustaa, että en kyllä nyt ymmärrä tämän ketjun pointtia. Jo pienelläkin käytöllä voimassaoloaika pomppaisi jopa kymmeniin vuosiin, mitä ideaa olisi silloin koko voimassaoloajalla. No, se onkin sitten jo ihan toinen tarina. :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@sjuhani, Euroopasta löytyy kyllä kaikenlaisia voimassaolokäytäntöjä, joten Elisan käytäntöä ei voi mitenkään pitää yleismaailmallisena. Joillakin operaattoreilla latauksen arvo vaikuttaa voimassaolon pituuteen. Toiset maksavat käyttämättömät rahat takaisin liittymän sulkemisen jälkeen.

Elisalla voimassaolo on kiinteä lataushetkestä laskien. Elisa ei palauta jäljelle jäänyttä saldoa liittymän sulkemisen jälkeen.

Täten Elisan liittymään kannattaa ladata saldoa vain 10 € kerrallaan. Jos käyttöä on enemmän, ei kannata ladata suurempaa summaa, vaan tihentää latausväliä. Myöskään uutta pakettia ei kannata ostaa jonoon turhan aikaisin.

Käyttäjätaso 7

Täytyy tunnustaa, että en kyllä nyt ymmärrä tämän ketjun pointtia. Jo pienelläkin käytöllä voimassaoloaika pomppaisi jopa kymmeniin vuosiin, mitä ideaa olisi silloin koko voimassaoloajalla. No, se onkin sitten jo ihan toinen tarina. :slight_smile:

Minusta voisitte muuttaa voimassaoloaikaa kuten olen toisaalla esittänyt , että liittymä on voimassa niin kauan kuin sillä on saldoa/paketteja ja muutaman päivän sen jälkeenkin , että asiakas ehtii ladata lisää rahaa satuaan tekstarin , että saldo on melkein nolla.

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/prepaid-ja-latausliittymien-voimassaolo-lataus-515838

Ihmisillä on prepaideja/ latausliittymiä monenlaisessa käytössä kuten esim. valvontalaitteissa , joissa saldoa kuluu hyvin vähän eli Elisan 10€ minimilataus ei kulu kokonaan liittymän voimassaoloaikana. Kiinteä voimassaoloaika kuitenkin pakottaa aina lataamaan liittymälle uutta rahaa , jonka seurauksena saldo vain kasvaa ja kasvaa. Kun sitten asiakas luopuu prepaid-liittymästä , niin Elisa ei edes kuten @irritus edellä kertoo palauta käyttämätöntä saldoa. Se on suoranaista ryöstöä.

EU-direktiivi määrää latausliittymän saldon kyllä pyydettäessä palauttamaan , kun asiakas siirtää liittymän toiselle operaattorille , mutta Elisa veloittaa siitä palautuksesta maksun , minkä jälkeen palautettava summa on olematon , yleensä.

Pyynnöistä huolimatta ette ole edes päivittäneet latausliittymän erityisehtoja , vaan siellä sanotaan , että käyttämätöntä saldoa ei palauteta. Se on vastoin EU-direktiiviä , joka on ollut voimassa jo liki vuoden. Voisitteko noudattaa lakia ja päivittää sopimusehtonne , kiitos.

https://elisa.fi/attachment/content/Elisan-matkaviestinpalveluiden-erityisehdot.pdf

Käyttäjätaso 7

Täytyy tunnustaa, että en kyllä nyt ymmärrä tämän ketjun pointtia.

No jokos tuo edellinen viestini avasi teillekin sen pointin???

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Täytyy tunnustaa, että en kyllä nyt ymmärrä tämän ketjun pointtia.

No jokos tuo edellinen viestini avasi teillekin sen pointin???

Kyllä, tämän ajatuksen ymmärrän oikein hyvin. :slight_smile:  Päättäjät ovat erikseen, mutta 10 euroa / 2 vuotta ei ainakaan omaan korvaani kuulosta kohtuuttomalta. Toki valikoimasta löytyy nyt myös 2,90 euron paketti, jonka tilaaminenkin tuota voimassaoloaikaa 2 vuotta eteenpäin siirtää. Itsellänikin on latausliittymä tablet-käytössä. Noh, keskimäärin ehkä 2 päivänä vuodessa tuolle on todellisuudessa käyttöä, mutta tällaisessa käytössä latausliittymä on ollut varsin näppärä. 

Aiemminhan tuo meni niin (ja yhä osalle liittymistä), että kun latauksesta on kulunut 24kk, lakkasi liittymä toimimasta. Sen jälkeen oli vielä kuukausi aikaa latailla saldoa ja jos näin teki, liittymä palasi toimintaan. Tätäkin on parannettu, viimevuotisen latausliittymäuudistuksen jälkeen avatuilla liittymillä tuo kuukauden jakso on vaihtunut puoleksi vuodeksi. :slight_smile:

EU-direktiivi määrää latausliittymän saldon kyllä pyydettäessä palauttamaan , kun asiakas siirtää liittymän toiselle operaattorille , mutta Elisa veloittaa siitä palautuksesta maksun , minkä jälkeen palautettava summa on olematon , yleensä.

Kyllä, näin toimitaan jos sitä meiltä pyydetään. Luki se ehdoissa tai ei.

Käyttäjätaso 7

 

EU-direktiivi määrää latausliittymän saldon kyllä pyydettäessä palauttamaan , kun asiakas siirtää liittymän toiselle operaattorille , mutta Elisa veloittaa siitä palautuksesta maksun , minkä jälkeen palautettava summa on olematon , yleensä.

Kyllä, näin toimitaan jos sitä meiltä pyydetään. Luki se ehdoissa tai ei.

Ei se muuta asiaa , että te toimitte kuten EU-direktiivi määrää , vaan sen pitää lukea myös sopimusehdoissa , että asiakkaatkin sen tietävät. Nyt yhdessä paperissa lukee yhtä ja toisessa se kumotaan , ei näin voi olla. Olen teitä pyytänyt kohta vuoden korjaamaan sopimusehtonne , tuloksetta. Pitänee sitten tehdä asiasta ihan virallinen valitus kuluttajaviranomaisille.

Käyttäjätaso 3

Elisalla on näissä käyttöehto- ja sopimusasiakirja-asioissa laajemminkin kirveellä töitä. Eivät ole niin sanotusti kaikki muumit laaksossa, mitä tulee Elisan kyvykkyyteen hoitaa nämä erinäiset asiakirja-asiat kuntoon, vaikka mitään ihmeitä ei edes sinänsä vaadita.

( Muistutettakoon tässä nyt samalla myös tästä tapauksesta: )

 

Osallistu keskusteluun