Skip to main content
Vastattu

Nopeudet illalla luokattomia / B3 vaikuttaa putoavan pois pelistä

  • February 25, 2021
  • 6 kommenttia
  • 223 katselukerrat

LauriKarhu
Forum|alt.badge.img

Moro!

Tässä alkanut ihmetyttään Elisan tolpan eNB ID 2898 toiminta iltaisin, en tiedä miksi B3 putoaa pois käytettävistä iltaisin ja samalla nopeudet putoaa jo reippaasti vaihteluvälin alle latausnopeudet tuolloin B20 on 0,1 - 1,1 M/s 50M liittymällä. Kuuluvuus riittää ja se ei ole ongelma. Tuota selvittelin jo kertaalleen yritysasiakaspalvelun kanssa ja silloin nollasivat koko tukarin ja ongelma poistui kahdeksi illaksi. 

 

Matkaa linkkiin ei kuitenkaan kuin puolisen kilometriä tästä kotosalta ja B3 ei löydy myöskään lähempää. LTEWatchilla tuota tutkailin, kun ongelma oli päällänsä niin vilkauttaa B3 päällä muutaman sekuntin ja sen jälkeen taas häviää. Verkon vahvuus ja laatu ei kuitenkaan ole ongelmana arvojen perusteella. 

Mahtaakohan olla risaa rautaa tolpassa vai joku muu häikkä…. Ootteko kuullut muualla samanlaisesta ongelmasta? 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi LauriKarhu

Noh, soittelin vaihteeksi tuonne vikapalveluun niin tekivät asiasta uuden tiketin. Katsotaan mihin se sitten johtaa lopulta. 

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

6 kommenttia

Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • February 25, 2021

Hei,

Elisalla on monissa hieman rauhallisemmissa paikoissa käytössä virransäästö, joka menee päälle n. klo 0100 tai 0200 ja lakkaa aamulla. Ennen puoltayötä tuskin on mikään virransäästö kyseessä. Se, että tukarin resetoinnilla ongelma hetkeksi ratkesi viittaa vahvasti ongelmaan tukaripäässä - erityisesti jos et mitään muutoksia omiin laitteisiisi tarvinut tehdä. Olisin siis uudestaan aspaan yhteyksissä ja kertoisin, että ongelma jatkuu. Heidän tulisi kirjata asiasta tiketti ja ainakin sitä kautta päästä tukiaseman toimintalokiin ja nähdä myös miten sinun liittymäsi on verkkoon päin toiminut toimintavarmuuden osalta.

 

Allekirjoituksestasi käy ilmi, että käytössäsi on myös Elisan matkapuhelinliittymä. Oletettavasti tuo käyttää kotonasi samaa tukiasemaa kuin mitä mobiilinetti. Voit Cellmapperilla katsoa, mihin puhelin yhdistää. Xiaomilla ei harmillisesti ole mitään helppoa “service modea” josta näkisi, mitä verkossa katkon aikaan tapahtuu, mutta periaateessa seuraava voisi paljastaa jotain. Jos cellmapperin mukaan on käytössä tuon tukarin 1800 MHz , niin sitten vaihtuuko se ongelma-aikaan 800 MHz  . Ja, samalla, näkyykö verkkologo vain 4G vai näkyykö 4G+ . Voi varmuudeksi pari kertaa lentotilan käyttää päälle - pois.


LauriKarhu
Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • February 25, 2021

Hei,

Elisalla on monissa hieman rauhallisemmissa paikoissa käytössä virransäästö, joka menee päälle n. klo 0100 tai 0200 ja lakkaa aamulla. Ennen puoltayötä tuskin on mikään virransäästö kyseessä. Se, että tukarin resetoinnilla ongelma hetkeksi ratkesi viittaa vahvasti ongelmaan tukaripäässä - erityisesti jos et mitään muutoksia omiin laitteisiisi tarvinut tehdä. Olisin siis uudestaan aspaan yhteyksissä ja kertoisin, että ongelma jatkuu. Heidän tulisi kirjata asiasta tiketti ja ainakin sitä kautta päästä tukiaseman toimintalokiin ja nähdä myös miten sinun liittymäsi on verkkoon päin toiminut toimintavarmuuden osalta.

 

Allekirjoituksestasi käy ilmi, että käytössäsi on myös Elisan matkapuhelinliittymä. Oletettavasti tuo käyttää kotonasi samaa tukiasemaa kuin mitä mobiilinetti. Voit Cellmapperilla katsoa, mihin puhelin yhdistää. Xiaomilla ei harmillisesti ole mitään helppoa “service modea” josta näkisi, mitä verkossa katkon aikaan tapahtuu, mutta periaateessa seuraava voisi paljastaa jotain. Jos cellmapperin mukaan on käytössä tuon tukarin 1800 MHz , niin sitten vaihtuuko se ongelma-aikaan 800 MHz  . Ja, samalla, näkyykö verkkologo vain 4G vai näkyykö 4G+ . Voi varmuudeksi pari kertaa lentotilan käyttää päälle - pois.

Joo, täytyypä tehdä tikettiä taas vaihteeksi asian tiimoilta. 

Itseasiassa ekaan viestiin sekotin noi softat, puhelimesta katselin siis tuota vilkkumista LTE-Discoverylla kun tuo cellmapper ei kerro muita soluja kuin kiinniolevan. 


Sokrates
  • February 25, 2021

Itseasiassa ekaan viestiin sekotin noi softat, puhelimesta katselin siis tuota vilkkumista LTE-Discoverylla kun tuo cellmapper ei kerro muita soluja kuin kiinniolevan. 

Cellmapperin selainversio kertoo vähän enemmän.

https://www.cellmapper.net/map

https://www.cellmapper.net/testmap/map?


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • February 25, 2021

Jep, Cellmapper ei kerro muita soluja oletuksena (asetuksista saa näyttämään kaikki mitä Androidin API kertoo), koska tieto ei ole kovinkaan usein luotettavaa oman kokemukseni mukaan (useamman kymmentä laitetta ja muutama vuosi Cellmapperin testailua kehittäjän kanssa). Toki CM näyttää nuo naapuri PCI:t, mutta ei tosin yhtä miellyttävällä tavalla kuin mitä LTE Discovery, mitä kurkkasin.

 

*#*#4636#*#* ja puhelimen tiedot, päivitysväli “immediate” saattaa myös näyttää enemmän tietoja.


LauriKarhu
Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • Vastaus
  • February 25, 2021

Noh, soittelin vaihteeksi tuonne vikapalveluun niin tekivät asiasta uuden tiketin. Katsotaan mihin se sitten johtaa lopulta. 


  • February 25, 2021

Ainakin itse sain sillä lähimastolta sen virransäästötilan pois päältä perustelemalla Palstatiimille asian, niin yöaikaan saa mukavat nopeudet 4G:ssä. Mutta jos nyt jaksaisi, niin saisin koska tahansa sen 1000/500Mbit/s liittymä auki valokuituverkossa (toisin Lounea ja huoneistoon saakka valokuitu)