Skip to main content
Vastattu

Valokuidun tiedottaminen

  • April 3, 2025
  • 23 kommenttia
  • 537 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+1

Moro

 

Alueella 33960 Elisan kaivuut ovat kovassa tohinassa vaan asiakkaita ei tunnu olevan tiedotettu mitenkään vaikka luvattu on useaan kertaan. Naapurikadulle on jopa tehty jo valmiit alitukset. Miksi lupaukset tiedottamisesta ei pidä?

Kunnan kaivuuohjeissakin mainitaan että työmaat pitäisi merkata ja niihin kyltteihin kirjata alkaminen ja arvioitu loppuminen. Urakoitsija Voimatel on tietenkin jättänyt nämä kohdat kylteissä tyhjäksi. Eipä tosin kuntaakaan asia tuntunut kiinnostavan.

Haluaisin muistuttaa että tulette ihmisten kotikaduille aiheuttamaan häiriötä ja jopa rikkomaan paikkoja jota näissä kaivuuhommissa aina tapahtuu. Olisi kohtuullista pitää alueen asukkaat hyvin informoituna milloin työt alkaa, milloin päättyy ja missä isoilla koneilla tehdään työtä. Muuten voisi saada kuvan että olette ylimielisiä. Se tuskin on kuitenkaan tarkoitus.

Viime vuonna CableCrew teki loistavaa jälkeä, alueella oli hyvin informointia ja työmaat taitavasti suojattu. Tämänkin asian voi hoitaa hyvin jos haluaa.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin koitan selvittää. Käyttöönottoja ei tehdä kaikille tilaajille saman aikaisesti, mutta neljä viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta.

 

Tehty.

Sain urakoitsijalta tiedon, että ensi viikolla on tarkoitus saada viallinen kuitukaapeli kuntoon. Kiitos kärsivällisyydestäsi.

23 kommenttia

sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • April 3, 2025

Laitan palautetta urakoitsijalle.

Kyse on Pirkkalan Suupan alueesta ?


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • April 4, 2025

Kiitos. Juu, Pirkkalasta kyse.

Tosin tiedottaminen asiakkaille aikatauluista lienee myös Elisan vastuulla ...


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • May 28, 2025

Tämä ‘ongelma’ sen kun jatkuu vaan, työt ovat kyllä eteneet ja nekin aika satunnaisesti tapahtuneet oveen kolkuttamalla.

Koitin tavoittaa Voimatelin yhteyshenkilöä aikatauluista, vastaus on tietenkin ollut radiohiljaisuutta.

Eikö Elisa tosiaan vaadi urakoitsijaltaan mitään tiedottamista? Onko oikeasti liikaa vaadittu että tiedotettaisiin mitä seuraavaksi tapahtuu ja missä ajassa?

Varsin ylimielistä, kuten jo totesin.


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • May 28, 2025

Kiitos palautteesta, me olemme uudelleen yhteydessä urakoitsijaamme 👨🏻‍🔧


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • June 4, 2025

Eipä ole asia muuttunut. Saisko teidän pientalojen aspasta tarkemman aikataulun vai voisitteko sen vaan julkaista tähän?

Milloin hitsaukset tehdään ja milloin voisi aikaisintaan odottaa toimivaa yhteyttä? Ei mielestäni ole kohtuuttomia kysymyksiä.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 4, 2025

Tapana on myydä suut ja silmät täyteen ja katsoa sitten mitä ja milloin pystytään toimittamaan ? 


  • June 6, 2025

Tapana on myydä suut ja silmät täyteen ja katsoa sitten mitä ja milloin pystytään toimittamaan ? 

Tuntuu välillä, että eihän Elisan, DNA:n ja Telian ole ku sitä mobiililiittymää tarkoitus myydä, ku siitä saa nopeammin katetta. 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 6, 2025

Milloin hitsaukset tehdään ja milloin voisi aikaisintaan odottaa toimivaa yhteyttä? Ei mielestäni ole kohtuuttomia kysymyksiä.

Urakoitsija tiedottaa kun hitsaukset ja käyttöönotot aloitetaan. Tiedotus tapahtuu noin 1-2 viikkoa aiemmin.

Asiakkailla on yhteys eri aikaan käytettävissä, koska työt eivät valmistu saman aikaisesti kaikille kiinteistöille.

Tilausvahvistuksessa on annettu aikataululle takaraja.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • July 8, 2025

Milloin hitsaukset tehdään ja milloin voisi aikaisintaan odottaa toimivaa yhteyttä? Ei mielestäni ole kohtuuttomia kysymyksiä.

Urakoitsija tiedottaa kun hitsaukset ja käyttöönotot aloitetaan. Tiedotus tapahtuu noin 1-2 viikkoa aiemmin.

Asiakkailla on yhteys eri aikaan käytettävissä, koska työt eivät valmistu saman aikaisesti kaikille kiinteistöille.

Tilausvahvistuksessa on annettu aikataululle takaraja.

 

Ei tiedottanut. Aliurakoitsija ilmestyi ovelle ilman mitään ennakkovaroitusta. Voimatelille voi varmaan laittaa taas palautetta jonka he kuittaavat olankohautuksella.

Aiempi urakoitsija joka hoiti puhallukset ja kaivuun oli rikkonut sisäkuidun ja toimitus viivästyy sen vuoksi edelleen. Eipä ihme, heillä ei ollut mitään käsitystä siitä mitä olivat tekemässä. Välikatolle tehty asennus painoi IV-kanavia sisään ja palokatkoon tehtiin reikiä ilman niiden paikkauksia. Valittaminen on turhaa koska samoja tekijöitä tänne en halua niitä korjaamaan - korjaan sitten itse heidän jälkensä.

Taas muistuttaisin että urakoitsijat tulevat ihmisten koteihin ja kadulle - olisi mielestäni kohtuullista että tiedottaminen tehtäisiin asianmukaisesti. Muuten voisi luulla taas että olette ylimielisiä.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 19, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Nyt kun olen kysynyt viikko sitten jälleen uudestaan, milloin yhteys voisi olla käytettävissä, ei minulle enää asiakaspalvelu vastaa lainkaan.

Miksi asiakasta kohdellaan näin välinpitämättömästi? Miksi lupaukset “ajan tasalla” pitämisestä eivät pidä?


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • August 20, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Nyt kun olen kysynyt viikko sitten jälleen uudestaan, milloin yhteys voisi olla käytettävissä, ei minulle enää asiakaspalvelu vastaa lainkaan.

Miksi asiakasta kohdellaan näin välinpitämättömästi? Miksi lupaukset “ajan tasalla” pitämisestä eivät pidä?

Nimi on jo paperissa, ei sen sitten enää niin väliä ? 


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 20, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Nyt kun olen kysynyt viikko sitten jälleen uudestaan, milloin yhteys voisi olla käytettävissä, ei minulle enää asiakaspalvelu vastaa lainkaan.

Miksi asiakasta kohdellaan näin välinpitämättömästi? Miksi lupaukset “ajan tasalla” pitämisestä eivät pidä?

Nimi on jo paperissa, ei sen sitten enää niin väliä ? 

 

Näin se taitaa olla. Lienee fiksuinta peruuttaa koko juttu ja antaa olla. Ei tarvitsisi asiaa roikottaa. Soitin tänään aspaan, he eivät tienneet eivätkä olleet kovin halukkaita selvittämäänkään. Palvelua on kovin vaikea kyllä saada oikein mistään.


  • August 20, 2025

 

Lienee fiksuinta peruuttaa koko juttu ja antaa olla. Ei tarvitsisi asiaa roikottaa. 

Tuolla peruutuksesta:

https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/mrD5B7vlCevMqMDVNqsWN/Elisa-Valokuitu-palvelukuvaus-ja-erityisehdot.pdf

“Kustannukset peruutuksesta
Mikäli tilaaja peruu sopimuksen sitovan rakentamispäätöksen jälkeen ja sen jälkeen kun 14 vrk
peruutusoikeus on päättynyt, tilaajan on korvattava 250 €. Mikäli tilaaja peruu sopimuksen
suunnittelukäynnin sopimisen jälkeen, tilaajan on korvattava 400 €. Töiden aloittamisen jälkeen
Elisalla on oikeus periä tämän lisäksi aiheutuneet rakentamiskustannukset. Peruuttamisoikeutta ei
kuitenkaan ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.”


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • August 20, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin koitan selvittää. Käyttöönottoja ei tehdä kaikille tilaajille saman aikaisesti, mutta neljä viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta.

 


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • August 20, 2025

 

Lienee fiksuinta peruuttaa koko juttu ja antaa olla. Ei tarvitsisi asiaa roikottaa. 

Tuolla peruutuksesta:

https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/mrD5B7vlCevMqMDVNqsWN/Elisa-Valokuitu-palvelukuvaus-ja-erityisehdot.pdf

“Kustannukset peruutuksesta
Mikäli tilaaja peruu sopimuksen sitovan rakentamispäätöksen jälkeen ja sen jälkeen kun 14 vrk
peruutusoikeus on päättynyt, tilaajan on korvattava 250 €. Mikäli tilaaja peruu sopimuksen
suunnittelukäynnin sopimisen jälkeen, tilaajan on korvattava 400 €. Töiden aloittamisen jälkeen
Elisalla on oikeus periä tämän lisäksi aiheutuneet rakentamiskustannukset. Peruuttamisoikeutta ei
kuitenkaan ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.”

Kyllä tässä joku vastuu on Elisallakin jos toistuvasti peruuttaa asennusta.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 21, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin koitan selvittää. Käyttöönottoja ei tehdä kaikille tilaajille saman aikaisesti, mutta neljä viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta.

 

Tehty.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 21, 2025

 

Lienee fiksuinta peruuttaa koko juttu ja antaa olla. Ei tarvitsisi asiaa roikottaa. 

Tuolla peruutuksesta:

https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/mrD5B7vlCevMqMDVNqsWN/Elisa-Valokuitu-palvelukuvaus-ja-erityisehdot.pdf

“Kustannukset peruutuksesta
Mikäli tilaaja peruu sopimuksen sitovan rakentamispäätöksen jälkeen ja sen jälkeen kun 14 vrk
peruutusoikeus on päättynyt, tilaajan on korvattava 250 €. Mikäli tilaaja peruu sopimuksen
suunnittelukäynnin sopimisen jälkeen, tilaajan on korvattava 400 €. Töiden aloittamisen jälkeen
Elisalla on oikeus periä tämän lisäksi aiheutuneet rakentamiskustannukset. Peruuttamisoikeutta ei
kuitenkaan ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.”

Kyllä tässä joku vastuu on Elisallakin jos toistuvasti peruuttaa asennusta.

Näin on, jos jatkuvasti siirtyy niin joku vastuu se siinäkin on.

Tosin tarkoitin peruutuksella lähinnä liittymän peruutusta. Kuidun voi jättää paikalleen. Kokeilla jotain toista operaattoria jos kokemus olisi erilainen. Tuskin on.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • August 21, 2025

 

Lienee fiksuinta peruuttaa koko juttu ja antaa olla. Ei tarvitsisi asiaa roikottaa. 

Tuolla peruutuksesta:

https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/mrD5B7vlCevMqMDVNqsWN/Elisa-Valokuitu-palvelukuvaus-ja-erityisehdot.pdf

“Kustannukset peruutuksesta
Mikäli tilaaja peruu sopimuksen sitovan rakentamispäätöksen jälkeen ja sen jälkeen kun 14 vrk
peruutusoikeus on päättynyt, tilaajan on korvattava 250 €. Mikäli tilaaja peruu sopimuksen
suunnittelukäynnin sopimisen jälkeen, tilaajan on korvattava 400 €. Töiden aloittamisen jälkeen
Elisalla on oikeus periä tämän lisäksi aiheutuneet rakentamiskustannukset. Peruuttamisoikeutta ei
kuitenkaan ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.”

Kyllä tässä joku vastuu on Elisallakin jos toistuvasti peruuttaa asennusta.

Näin on, jos jatkuvasti siirtyy niin joku vastuu se siinäkin on.

Tosin tarkoitin peruutuksella lähinnä liittymän peruutusta. Kuidun voi jättää paikalleen. Kokeilla jotain toista operaattoria jos kokemus olisi erilainen. Tuskin on.

Niin mites nyt operaattorit erilaisia olisivat...


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • August 21, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin koitan selvittää. Käyttöönottoja ei tehdä kaikille tilaajille saman aikaisesti, mutta neljä viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta.

 

Tehty.

Sain urakoitsijalta tiedon, että ensi viikolla on tarkoitus saada viallinen kuitukaapeli kuntoon. Kiitos kärsivällisyydestäsi.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 21, 2025

Äh, tämä on niin surkuhupaisaa. Asiakaspalvelun mukaan urakoitsija on ilmoittanut että yhteys olisi käytettävissä lähiviikkoina. Tämä oli jo neljä viikkoa sitten.

Laita asiakasnumero profiiliisi, niin koitan selvittää. Käyttöönottoja ei tehdä kaikille tilaajille saman aikaisesti, mutta neljä viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta.

 

Tehty.

Sain urakoitsijalta tiedon, että ensi viikolla on tarkoitus saada viallinen kuitukaapeli kuntoon. Kiitos kärsivällisyydestäsi.

 

Suuri kiitos sinulle asianmukaisesta selvittämisestä ja ennen kaikkea juurisyyn kertomisesta.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • August 29, 2025

Viikko meni, urakoitsijaa ei näkynyt eikä kuitu alkanut toimimaan.

Toinen toimittaja nyt kiilasi tässä edelle ja peruutin tänään tilauksen elisan suuntaan netin osalta.

Kai asia voisi olla toinen jos tiedottaminen olisi jotenkin edes hoidettu. Mutta tällä kertaa näin.

Katsotaan asiaa taas vuoden päästä kun määräaikaisuus päättyy.


Forum|alt.badge.img+1
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • September 17, 2025

Heh, elisa se jaksaa kyllä asiakkaitaan kiusata. Nyt sain soiton mukavalta myyjältä Enialta joka tarjosi liittymää vaikka koko yhteys ei todellakaan ole toiminnassa. Mitään tietoa ei ole tullut, ei elisalta, ei urakoitsijalta. Ei vaikka niitä on kyllä valokuidun asiakaspalvelusta pyydetty.

Vastikään tässä ehdotettiin yrityslähestymiskieltoa missä asiakas ei saisi lähestyä yritystä. Saisipa toisen myös toiseen suuntaan - elisa ei saisi lähestyä asiakasta.


  • September 17, 2025

Heh, elisa se jaksaa kyllä asiakkaitaan kiusata. Nyt sain soiton mukavalta myyjältä Enialta joka tarjosi liittymää vaikka koko yhteys ei todellakaan ole toiminnassa. Mitään tietoa ei ole tullut, ei elisalta, ei urakoitsijalta. Ei vaikka niitä on kyllä valokuidun asiakaspalvelusta pyydetty.

Vastikään tässä ehdotettiin yrityslähestymiskieltoa missä asiakas ei saisi lähestyä yritystä. Saisipa toisen myös toiseen suuntaan - elisa ei saisi lähestyä asiakasta.

Puhelimella lähestymisen voi kieltää:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/sopimukset/markkinointiluvat-ja-asiakasviestinta/

Puhelinmarkkinointi

Voit kieltää Elisan puhelinmarkkinoinnin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme elisa.fi/yhteydenotto

(OmaElisassa muita markkinointilupia ja asiakasviestintää.)