Skip to main content
Vastattu

Virheilmoitus 4001, Elisan bokseilla, Viaplayn sovelluksessa, vain tietyissä urheilutallenteissa?

  • April 13, 2025
  • 9 kommenttia
  • 321 katselukerrat

Elisan bokseilla jotkut Viaplayn urheilutallenteet eivät toistu, vaan tulee virheilmoitus "4001" ! Sama tallenne toimii kuitenkin sitten vieressä äly-TV:n Viaplay-sovelluksessa. Boksillakin samalla toiset Viaplayn tallenteet toimivat. Olen nyt törmännyt tähän erityisesti aina edellisen yön NHL-tallenteita läpikäydessä. Esim. tänä aamuna Dallasin ottelu ei näkynyt, monet muut kyllä?? ...vaikea uskoa, että vika olisi yhteyksissä tai laiteasetuksissa, joita tukisivuilla aina neuvotaan tarkastamaan!? ...eikä niiden korjaaminen/buuttailu kyllä hommaa korjaakaan!

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Anspandeemus

Ensiksi mietin, että kyseessä olisi ollut vain viive mitenkä nuo tallenteet tulevat näkyviin, mutta jos samainen tallenne toimii toisella laitteella - niin ei pitäisi kyllä tuosta olla kiinni. Vai näkyykö nuo tallenteet myöhemmin myös Elisa Viihde -laitteilla? Olikos sinulla nyt mitkä versiot Elisa Viihteistä (Classic, Premium vai Plus)? 

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@MH67 !

9 kommenttia

  • April 13, 2025

Kokeile TV:n toista  HDMI-porttia, tai  toista/uutta  HDMI-kaapelia.


  • Keskustelun aloittaja
  • April 13, 2025

Eipä ole tämä vika hdmi-porteissa tai kaapelissakaan...


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • April 14, 2025

Ensiksi mietin, että kyseessä olisi ollut vain viive mitenkä nuo tallenteet tulevat näkyviin, mutta jos samainen tallenne toimii toisella laitteella - niin ei pitäisi kyllä tuosta olla kiinni. Vai näkyykö nuo tallenteet myöhemmin myös Elisa Viihde -laitteilla? Olikos sinulla nyt mitkä versiot Elisa Viihteistä (Classic, Premium vai Plus)? 

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@MH67 !


  • Keskustelun aloittaja
  • April 19, 2025

Minulla on ElisaViihde Premium tuplabokseilla. Ja tosiaan vika tulee ajoittain molemmilla bokseilla, mutta ei esim. samoilla tunnuksilla älytelkkarin Viaplayssa. ...Tosin nyt ehkä viikkoon en ole taas ongelmaan törmännyt.


  • Keskustelija
  • April 30, 2025

Moi

Minulla sama ongelma ollut toistuvana ainakin pääsiäisestä asti, joskus aiemminkin yksittäisenä tuota esiintynyt, nyt on lähes toistuvaa, tosin välillä katselu onnistuu normaalisti. Minulla myös tuplaboksit.

Olen ollut Viaplaylle yhteydessä ja heidän mielestään vika ei ole heidän päässään, pyysivät testaamaan nettinopeuden kun vika ilmenee. Tein testin eilisaamuna kun vika taas tuli esille, alla kuvankaappaus testistä:

Tässä taas Viaplayn vastaus:

Voisitte olla nyt Elisaan yhteydessä tuon nopeustestinne kanssa, koska ongelma on latausnopeudessa ainakin ja siksi katkoksia tapahtuu ja tuo error koodi ilmaantuu. Liitämme oheen myös tuon testin ja tuloksen selvennyksen teille tiedoksi.

 

Nopeusmittauksen merkitys suoratoistossa 

Jos koette puskurointia, huonolaatuista videota tai hitaita latausaikoja suoratoistopalvelua käyttäessänne, nopeustestin tekeminen voi auttaa ymmärtämään internet-yhteytenne suorituskyvyn. Tämä opas selittää, kuinka tulkita nopeustestin tuloksia ja mitä ne merkitsevät suoratoistokokemuksellenne. 

Suositeltu palvelu: Ookla 

Ookla tarjoaa luotettavia nopeustestejä, joista saatte kattavan käsityksen yhteytenne suorituskyvystä. 

  

Ping ja sen vaikutus suoratoistoon 

Ping mittaa laitteen ja palvelimen välisen vasteajan millisekunneissa (ms). Vaikka pingillä on suurempi merkitys esimerkiksi verkkopelaamisessa, se voi vaikuttaa myös suoratoistoon, erityisesti live-lähetyksiin. 

Ping-arvojen merkitys: 

0-30 ms: Erinomainen – ei viivettä tai puskurointia. 

31-50 ms: Hyvä – minimaalinen viive. 

51-100 ms: Kohtalainen – voi aiheuttaa satunnaista puskurointia. 

100+ ms: Korkea ping – suurempi riski puskurointiin ja viiveisiin, etenkin live-lähetyksissä. 

 Huomaattehan, että monet sivustot raportoivat "latentin pingin", eli tilanteen ilman aktiivista internetkäyttöä. Tästä syystä Ookla on luotettava valinta. 

 

Esimerkki hyvästä Ping-tuloksesta: 

Download 248.41 Mbps 

Upload 247.52  Mbps 

 

Esimerkki huonosta Ping-tuloksesta: 

Download 79.49 Mbps  

Upload 122.13  Mbps 

 

Lataus- vs. lähetysnopeudet 

Suoratoistossa latausnopeus on tärkein tekijä. Se määrittää, kuinka nopeasti sisältö saapuu laitteeseesi suoratoistopalvelusta. Lähetysnopeus on vähemmän tärkeä, ellei kyseessä ole oman sisällön lähettäminen tai live-suoratoisto. 

Suositeltu latausnopeus eri laaduille:  

1-3 MB/s: SD (Standard Definition)  

3-5 MB/s: HD (720p) 

5-10 MB/s: Full HD (1080p) – suositellaan vähintään 10 MB/s 

15-25 MB/s: Ultra HD/4K – suositellaan vähintään 100 MB/s 

 25+ MB/s: Useiden laitteiden samanaikainen HD- tai 4K-suoratoisto 

Jos latausnopeus on suositeltua alhaisempi, seurauksena voi olla puskurointia, huonompi videon laatu tai keskeytyksiä. 

Lähetysnopeuden suositus: Useimmille suoratoistotoiminnoille riittää 1-3 MB/s. Suuremmat nopeudet ovat tarpeen lähinnä suurten tiedostojen lähettämisessä tai suoratoistolähetyksissä. 

 

Nopeustestit eri laitteilla 

Suoratoistolaadun vaihtelut voivat johtua käytetystä laitteesta. Nopeustestien tekeminen eri laitteilla auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia. 

Laitteeseen liittyvät tekijät: Vanhemmat laitteet tai heikommalla Wi-Fi-yhteydellä varustetut laitteet voivat näyttää hitaampia nopeuksia. Jos eri laitteilla saadut tulokset vaihtelevat, ongelma voi olla itse laitteessa eikä internet-yhteydessä. 

Verkkoyhteyden ongelmat: Jos kaikki laitteet näyttävät odotettua hitaampia nopeuksia, vika saattaa olla internet-palveluntarjoajassa tai verkon laitteistossa, kuten reitittimessä tai modeemissa. 

Paras tapa varmistaa hyvä suoratoistokokemus on testata nopeus sillä laitteella, jota käytätte suoratoistoon. Vertailkaa eri laitteiden tuloksia, jotta voitte selvittää, onko ongelma laitekohtainen vai liittyykö se koko verkkoon. 

ELI VIAPLAYN TESTIN MUKAAN ELISAN NETTI ON LIIAN HIDAS TAI TOIMIMATON KO.NAUHOITUKSILLE (MUUT LÄHETYKSET TOIMIVAT NORMAALISTI). 

Minulla on kaapelin kautta tuleva 100M kotinetti.


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • May 2, 2025

@Yleismies Oliko tuplaboksit kiinni verkkokaapelilla vai langattomasti? Kuvassa olevat nopeudet on mitattu langattomasti, mitkä on kyllä varsin hyvät kuitenkin. Parempia lukemia saa lähtökohtaisesti kuitenkin verkkokaapelia käyttäen. Nettiin liittyvissä haasteissa kannattaa tarvittaessa kääntyä meidän vikapalvelun juttusille. 


  • Keskustelija
  • May 2, 2025

@Yleismies Oliko tuplaboksit kiinni verkkokaapelilla vai langattomasti? Kuvassa olevat nopeudet on mitattu langattomasti, mitkä on kyllä varsin hyvät kuitenkin. Parempia lukemia saa lähtökohtaisesti kuitenkin verkkokaapelia käyttäen. Nettiin liittyvissä haasteissa kannattaa tarvittaessa kääntyä meidän vikapalvelun juttusille. 

Kyllä ne on kaapelilla liitetty..


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • May 5, 2025

Nyt ei kyllä nopeuksista ole kiinni, kun ongelmaa ei ole muilla laitteilla tarinan mukaan. Jos onlgema olisi kaikilla laitteilla katsoessa, sitten voisi olla yhteysnopeudesta kiinni. Tuo sovellus on Viaplayn tekele, joten he vastaavat siitä. 


  • Tulokas
  • May 8, 2025

Minulla myös herjas 4001, kun katsoin  Viaplay premiumilla Dallas-Jets ottelun tallennetta. Tämä tapahtui ekan erän aikana n. 10 krt. Sen jälkeen virheilmoitukset loppui.

Upload n. 300Mbps ja ping 20.

Toinen ongelma on ollut viime aikoina ettei joissain tallenteissa ole ääntä, kuten viime yön VGK-Oilers pelissä.

Ja ongelmat esiintynyt boksilla katsoessa. Puhelimella katsoessa ei ole ollut ongelmia.