Skip to main content
Vastattu

Sähköpostin uudistaminen?


Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

86 kommenttia

Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022
kv36 kirjoitti:

Itse ainakin käytän sekä että. Lukeminen enimmäkseen kännykällä, mutta jos pitää pidemmästi kirjoittaa tai avata linkkejä laajempaan sisältöön, siirryn läppärille. Ehkä tämä kertoo siitä, että myös sukupolvista puhuttaessa jäänen siihen nuorison ja vanhojen väliin 😄

Molempia käytän itsekin. Taidan sitten olla aika nuori , vaikka ikävuosien perustella en enää itsekään siihen usko. 😊😀


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 522 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022

Siis miksi pitää vastustaa kaksivaiheista todentamista kun se on juuri erittäin hyödyllinen? Kaksivaiheinen todennus vaikeuttaa hakkerin eli rikollisen työtä saada sun tilisi tiedot. En oo ainaskaan kuullu että ne on vielä ois pystyny ohittamaan sitä.

Itse käytän kaikissa (kuten Google ja Microsoft) kaksivaiheista todennusta eikä oo kertaakaan missään tullu ongelmia. Ei ainaskaan rikolliset saa helposti mun tilini tietoja.

Tietysti jos ei halua käyttää kaksivaiheista todennusta niin sit altistat siihen että rikolliset vie tilisi tiedot helposti.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 1028 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022
Team_Finland kirjoitti:

Siis miksi pitää vastustaa kaksivaiheista todentamista kun se on juuri erittäin hyödyllinen? Kaksivaiheinen todennus vaikeuttaa hakkerin eli rikollisen työtä saada sun tilisi tiedot. En oo ainaskaan kuullu että ne on vielä ois pystyny ohittamaan sitä.

Itse käytän kaikissa (kuten Google ja Microsoft) kaksivaiheista todennusta eikä oo kertaakaan missään tullu ongelmia. Ei ainaskaan rikolliset saa helposti mun tilini tietoja.

Tietysti jos ei halua käyttää kaksivaiheista todennusta niin sit altistat siihen että rikolliset vie tilisi tiedot helposti.

Koska kaksivaiheinen todentaminen voi aiheuttaa hankaluuksia, mm. juuri esimerkkinä Gmail, ja myös se ettei kaikki pidä aina kännykkää auki kuten itsekään en pidä ja haluan kuitenkin useamman kerran tarkistaa sähköpostit päivän mittaan. Ja jos sen salasanan valitsee huolella, ja on riittävän pitkä, niin tuskin ne rikolliset siihen postiin pääsee käsiksi.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022
Team_Finland kirjoitti:

Siis miksi pitää vastustaa kaksivaiheista todentamista kun se on juuri erittäin hyödyllinen?

Hyödyllinen? Kyllä, mikäli salasanasi on tasoa pencil, monkey123 tai salasana, niin siinä tapauksessa toki. Mutta jos salasanasi on pitkä, et käytä samaa salasanaa useampaan kuin yhteen palveluun ja käytät omia laitteitasi, hyöty kaksivaiheisesta vahvistamisesta on minimaalinen.

Julkisia tietokoneita käytettäessä kaksivaiheisesta todentamisesta voi olla hyötyä, kun ei voi tietää onko näppäimistössä tiedonkeruulaite, mikrofoni tai kamera.

Sen sijaan, jos sinulta menee 42 minuuttia tarkastaaksesi, oletko saanut sähköpostia, niin silloin kaksivaiheisesta todentamisesta on selkeää haittaa.

Tämän takia on syytä pitää sähköposti käyttökepoisena ja helposti luettavana. Ja näinhän asianlaita Elisalla onkin tällä hetkellä. Tilitiedot ovat Elisa Tunnuksen takana ja sähköpostilla on oma erillinen salasanansa.

Team_Finland kirjoitti:

En oo ainaskaan kuullu että ne on vielä ois pystyny ohittamaan sitä.

Ainakin Yhdysvalloissa tuo on ollut niin helppoa, että rikollinen on soittanut puhelinoperaattorin asiakaspalveluun, esittänyt puhelimen kadonneen ja tilannut uhrin nimiin uuden sim-kortin. Kun se on saapunut, rikollinen on ottanut kortin käyttöönsä ja kaapannut uhrin tilit.

Tämän mukaan tekotapa on levinnyt myös Suomeen: FINE-047083


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022
irritus kirjoitti:

Sen sijaan, jos sinulta menee 42 minuuttia tarkastaaksesi, oletko saanut sähköpostia, niin silloin kaksivaiheisesta todentamisesta on selkeää haittaa.

 

42 minuuttia? Ei minulta ole tunnistautumiseen mennyt kaksivaiheisestikaan koskaan 30 sekuntia kauempaa.

Olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon tuollaisia 42 minuutin kaltaisia tapauksia on.

PS. Jos käyttää Gmailia selaimella ja pitää päivystää jotakin postia , niin kannattaa pitää selain päällä , sillä se kaksivaiheinen tunnistus tarvitsee tehdä silloin vain kerran. Tiedot tallentuu johonkin keksiin tai vastaavaan ja uusintakirjautumisen yhteydessä kysytään vain salasana.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 522 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022

Mutta salasana on aika helppo saada selvittää kun rikollinen käyttää vain semmoista ohjelmaa joka osaa hakea sen salasanasi eikä sillä ei ole väliä onko se lyhyt, keskipitkä tai pitkä tai erittäin vahva. Niillä on varmasti myös muitakin tapoja miten salasanan pystyy selvittämään. Rikollisuus tänä päivänä niin ammattimaista niin kyllä niiltä löytyy tosi paljon kikkoja. Siksihän kaksivaiheinen todennus on kehitetty että se tekee rikollisille tilin kaappaamisen hankalammaksi ja käyttäjälle turvallisemmaksi.

Nythän on aloitettu tekee muutosta että salasanoista luovutaan kokonaan ja siirrytään ihan erilaisene tekniikkaan millä voi kirjautua sisään.

Jännä että mulla ei oo mitään hankaluuksia tullu mun Gmail tilin kans vaikka itselläni on kaksivaiheinen todennus käytössä.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022
Team_Finland kirjoitti:

Mutta salasana on aika helppo saada selvittää kun rikollinen käyttää vain semmoista ohjelmaa joka osaa hakea sen salasanasi

Mutta ensin rikollisen täytyy murtautua palvelimelle saadakseen kopion salasanatietokannasta. Jos rikollinen on päässyt näin pitkälle, hän todennäköisesti saa kopioitua sieltä muutakin mielenkiintoista tietoa, mikä vähentää salasanan hakemisesta saavutettavaa hyötyä. Miksi tiirikoida etuovi auki, jos takaseinässä on hevosen mentävä aukko?

Mikäli rikollinen yrittää hakea salasanaa esim. kirjautumalla suoraan Googlelle, tili menee kyllä hetkessä telkeen. Näinhän käy helposti jo pelkästään, jos ip-osoitteesi vaihtuu, vaikka kirjautuisit oikeallakin salasanalla.

Team_Finland kirjoitti:

Siksihän kaksivaiheinen todennus on kehitetty että se tekee rikollisille tilin kaappaamisen hankalammaksi ja käyttäjälle turvallisemmaksi.

Toteutustapa ratkaisee, kuinka tuossa käy. Esimerkiksi henkilökortilla saadaan tosiaan turvallisuutta parannettua ilman, että käytettävyys kärsii, niin kauan kuin koneessa on älykortinlukija. Tunnuslukulaitekin on turvallinen, mutta jos naputeltavia koodeja on yli 50 merkkiä, se on jo hankala käyttää.

Tekstiviestivahvistus ei ole turvallinen, sillä puhelinliittymän voi kaapata. Palvelun käyttämisen se kuitenkin tekee hankalammaksi ja epävarmemmaksi, sillä tekstiviestit eivät välttämättä tule perille kellarissa, Lapissa, ulkomailla tai 4G-puhetta käytettäessä.

Sähköpostivahvistus sopii harvoin tapahtuviin hitaisiin tilanteisiin, kuten salasanan nollaukseen. Mutta kirjautumiseen, johon S-Ryhmä sitä käyttää, se ei sovellu lainkaan. Myös Espanjan terveysministeriö teki tätä korona-aikana.

Sähköpostin tulo voi kestää minuuteista tunteihin, etenkin jos se jää aikaviiveeseen perustuvaan roskapostisuodattimeen kiinni tutkittavaksi tarkemmin.


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • 522 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2022

Kyllä ne rikolliset osaa tehdä sen salanan kaappauksen jäämättä kiinni jolloin tili ei mene lukkoon johon tiliin se koittaa murtautua. Kuten mitä muuta mielenkiintoista tietoa siel olisi kuin ne salasanat?


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
Team_Finland kirjoitti:

Kuten mitä muuta mielenkiintoista tietoa siel olisi kuin ne salasanat?

Tämähän vaihtelee ihan kohteesta toiseen.

Sähköpostipalvelussa oletettavasti on sähköpostiviestejä. Niiden perusteella rikollinen voi kartoittaa, mitä palveluita uhri käyttää. Tämän jälkeen ne palvelut, joiden salasanat voi nollata sähköpostisilmukalla, voi kaapata.

Verkkokaupassa hyödyllisintä tietoa rikolliselle voisivat olla osamaksusopimukset. Niistä löytyvillä tiedoilla kun voi yrittää tehdä lisää osamaksusopimuksia toisiin verkkokauppoihin.


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
irritus kirjoitti:
Team_Finland kirjoitti:

Kuten mitä muuta mielenkiintoista tietoa siel olisi kuin ne salasanat?

Tämähän vaihtelee ihan kohteesta toiseen.

Sähköpostipalvelussa oletettavasti on sähköpostiviestejä. Niiden perusteella rikollinen voi kartoittaa, mitä palveluita uhri käyttää. Tämän jälkeen ne palvelut, joiden salasanat voi nollata sähköpostisilmukalla, voi kaapata.

Verkkokaupassa hyödyllisintä tietoa rikolliselle voisivat olla osamaksusopimukset. Niistä löytyvillä tiedoilla kun voi yrittää tehdä lisää osamaksusopimuksia toisiin verkkokauppoihin.

Niinhän se vaihtelee.

Itselläni ei ole noissa pilvipalveluissa yhtään mitään , vaan ne ovat vain läpikulkupaikkoja.

Varsinaiset arkistot ovat kotipalvelimella. Kuten sananlaskussa sanotaan , niin “oma apu , paras apu”. 😉


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3827 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
Sokrates kirjoitti:
irritus kirjoitti:
Team_Finland kirjoitti:

Kuten mitä muuta mielenkiintoista tietoa siel olisi kuin ne salasanat?

Tämähän vaihtelee ihan kohteesta toiseen.

Sähköpostipalvelussa oletettavasti on sähköpostiviestejä. Niiden perusteella rikollinen voi kartoittaa, mitä palveluita uhri käyttää. Tämän jälkeen ne palvelut, joiden salasanat voi nollata sähköpostisilmukalla, voi kaapata.

Verkkokaupassa hyödyllisintä tietoa rikolliselle voisivat olla osamaksusopimukset. Niistä löytyvillä tiedoilla kun voi yrittää tehdä lisää osamaksusopimuksia toisiin verkkokauppoihin.

Niinhän se vaihtelee.

Itselläni ei ole noissa pilvipalveluissa yhtään mitään , vaan ne ovat vain läpikulkupaikkoja.

Varsinaiset arkistot ovat kotipalvelimella. Kuten sananlaskussa sanotaan , niin “oma apu , paras apu”. 😉

Jos sattuisi talo palamaan niin onko backupit fyysisesti eri paikoissa ja semmosilla medioilla joita voi vielä kymmenien vuosien päästäkin lukea ? Itse en juurikaan sähköposteja säilyttele, harvemmin mitään säilyttämisen arvoista on. Yritän vähentää digitaalista roskaa.


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
sakarialanne kirjoitti:

Jos sattuisi talo palamaan niin onko backupit fyysisesti eri paikoissa ja semmosilla medioilla joita voi vielä kymmenien vuosien päästäkin lukea ?

On. 😉

PS. Kymmenien vuosien päästä niitä lukee korkeintaan perikunta.


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
sakarialanne kirjoitti:

Jos sattuisi talo palamaan niin onko backupit fyysisesti eri paikoissa ja semmosilla medioilla joita voi vielä kymmenien vuosien päästäkin lukea ?

Mikä se takaa , että esim. Elisa-niminen yhtiö on olemassa vuosikymmenien päästä tai mikään nykyinen pilvipalvelu?????


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3827 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
Sokrates kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

Jos sattuisi talo palamaan niin onko backupit fyysisesti eri paikoissa ja semmosilla medioilla joita voi vielä kymmenien vuosien päästäkin lukea ?

Mikä se takaa , että esim. Elisa-niminen yhtiö on olemassa vuosikymmenien päästä tai mikään nykyinen pilvipalvelu?????

Mauno Koivistoa lainaten, ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 6. marraskuuta 2022
sakarialanne kirjoitti:

Mauno Koivistoa lainaten, ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”

Niinpä.

Minun ei tarvitse olettaa yhtään mitään , kun kaikki on vain itsestä kiinni.😀


Sokrates
  • Keskustelun aloittaja
  • 6410 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2023

No niin nyt näyttää siltä , että sähköpostin uudistaminen alkaa oikeasti edetä.

Sain Elisalta sähköpostia , että Webmail uudistuu 1.4.2023 alkaen. No ilmeisesti se ei tapahdu kaikille samanaikaisesti , vaan porrastetusti , mutta aika näyttää.

Tässä muutama poiminta tiedotteesta:

  • laatikko 1GB
  • Roskapostin asetukset Webmailissa
  • Hinta 4.99€/kk

  • 4594 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2023
Tuolla tapaa:
Elisa Sähköpostipalvelusi uudistuu huhtikuusta alkaen. Palvelu sisältää jatkossa reilusti enemmän sähköpostitilaa – 1000Mt aiemman 200Mt sijaan. Myös Webmailin käyttöominaisuudet tietokoneella, tabletilla ja puhelimella paranevat.
Näin palvelusi uudistuu
Sähköpostitila 1000Mt (1Gt) on automaattisesti käytössäsi 1.4.2023 alkaen.

Alla kerrotut webmail.elisa.fi-palvelun uudistukset tulevat voimaan huhti-toukokuussa.
Saat vielä sähköpostiviestin muutamaa päivää tätä ennen. Muutos tapahtuu automaattisesti, joten voit käyttää sähköpostiasi normaalisti. Käyttäjätunnuksesi, salasanasi, viestisi ja asetuksesi säilyvät ennallaan.
  • Käyttöliittymä ja ulkoasu paranevat.
  • Roskapostisuodattimen asetukset, Lomavastaaja ja Automaattinen edelleenlähetys löytyvät jatkossa kätevästi Webmailista. Ominaisuudet poistuvat OmaElisasta.
  • Roskakoriin viedyt viestit saa takaisin vielä 90 päivää roskakorin tyhjentämisestä.
  • Itse määritellyistä osoitteista saapuvat tai määriteltyjä sanoja sisältävät viestit voi ohjata suoraan roskakoriin.
     
Turvalliseen ja kotimaiseen Elisa Sähköpostipalveluun kuuluu edelleenkin viisi sähköpostiosoitetta, roskapostisuodatin ja virusturva. Palvelimet sijaitsevat Suomessa ja EU-alueella. 

ilppa
Forum|alt.badge.img+7
  • Älyniekka
  • 142 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2023

Säilyyköhän noitten lisätilojen hinta ennallaan? Ei ollu niistä mitään tietoa mut pitää varmaan sit perua toi itsellä ollut 2Gt lisätila ainakin.


  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2023

Sähköpostiin aiemmin kuulunut kotisivutila lopetettiin aiemmin, jos kyseinen palvelu olisi vielä olemassa; olisi hinnankorotus jotenkin perusteltavissa. Minusta nyt tuleva hinnankorotus on kohtuuttoman suuri. Haluan kuitenkin pitää nykyisen sähköpostin hinnankorotuksesta huolimatta.

Viiden euron hinta sähköpostipalvelusta on aivan liian korkea, koska palveluun ei kuulu enää kotisivutila-palvelua.


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2023

Pillastuin aikanaan jo aika hyvin, kun aiemmin liittymään kuulunut sähköposti muutettiin maksulliseksi (2,90 €/kk), mutta tuleva hinta (4,99 €/kk) on ihan älytön. Esimerkiksi Proton Mail tarjoaa suojatun sähköpostin yhden gigan tallennustilalla ilmaiseksi, ja neljän euron kk-maksulla saa jo 15 gigaa tilaa ja muita hienoja ominaisuuksia. Noin 18 vuotta samaa sähköpostiosoitetta (+muutamaa aliasta) käytettyäni voisin sanoa osoitteen vaihtamisen olevan työlästä. Järkisyitä Elisan sähköpostiasiakkaana jatkamiselle ei ole – enää vain vaihtamisen työläys on hidasteena. Toivottavasti onnistun vaihtamaan osoitteeni kaikkiin mahdollisiin palveluihin, joihin olen sen (tai siis ne) tallentanut.

 

Uudistus on jotain, mitä en toivonut ja josta en ole valmis maksamaan. Ihan oikeasti harmittaa, kun Elisa toimii valitsemallaan tavalla.


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • 697 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2023
larson kirjoitti:

Pillastuin aikanaan jo aika hyvin, kun aiemmin liittymään kuulunut sähköposti muutettiin maksulliseksi (2,90 €/kk), mutta tuleva hinta (4,99 €/kk) on ihan älytön. Esimerkiksi Proton Mail tarjoaa suojatun sähköpostin yhden gigan tallennustilalla ilmaiseksi, ja neljän euron kk-maksulla saa jo 15 gigaa tilaa ja muita hienoja ominaisuuksia. Noin 18 vuotta samaa sähköpostiosoitetta (+muutamaa aliasta) käytettyäni voisin sanoa osoitteen vaihtamisen olevan työlästä. Järkisyitä Elisan sähköpostiasiakkaana jatkamiselle ei ole – enää vain vaihtamisen työläys on hidasteena. Toivottavasti onnistun vaihtamaan osoitteeni kaikkiin mahdollisiin palveluihin, joihin olen sen (tai siis ne) tallentanut.

 

Uudistus on jotain, mitä en toivonut ja josta en ole valmis maksamaan. Ihan oikeasti harmittaa, kun Elisa toimii valitsemallaan tavalla.

vaikka tämä vastaus ei korjaa sinun ongelmaasi mutta voi vähentää muita ongelmia tulevaisuudessa.

niille vähemmän tärkeämmille palveluille kannattaa käyttää seuraavia palveluita.

https://10minutemail.net/

https://10minutemail.com/

joo, salasanat kannattaa tallettaa jonnekin, mielellään sellaiseen paikkaan jossa ei ole suoraa koneellista pääsyä.

 

 


draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1478 kommenttia
  • 20. helmikuuta 2023
ilppa kirjoitti:

Säilyyköhän noitten lisätilojen hinta ennallaan? Ei ollu niistä mitään tietoa mut pitää varmaan sit perua toi itsellä ollut 2Gt lisätila ainakin.


Lisätilojen hinnoitteluun ei tällä hetkellä ole tullut muutosta 👍🏼 


albinallu
Forum|alt.badge.img+2
  • Kommentaattori
  • 35 kommenttia
  • 23. helmikuuta 2023
larson kirjoitti:

Pillastuin aikanaan jo aika hyvin, kun aiemmin liittymään kuulunut sähköposti muutettiin maksulliseksi (2,90 €/kk), mutta tuleva hinta (4,99 €/kk) on ihan älytön. Esimerkiksi Proton Mail tarjoaa suojatun sähköpostin yhden gigan tallennustilalla ilmaiseksi, ja neljän euron kk-maksulla saa jo 15 gigaa tilaa ja muita hienoja ominaisuuksia. Noin 18 vuotta samaa sähköpostiosoitetta (+muutamaa aliasta) käytettyäni voisin sanoa osoitteen vaihtamisen olevan työlästä. Järkisyitä Elisan sähköpostiasiakkaana jatkamiselle ei ole – enää vain vaihtamisen työläys on hidasteena. Toivottavasti onnistun vaihtamaan osoitteeni kaikkiin mahdollisiin palveluihin, joihin olen sen (tai siis ne) tallentanut.

 

Uudistus on jotain, mitä en toivonut ja josta en ole valmis maksamaan. Ihan oikeasti harmittaa, kun Elisa toimii valitsemallaan tavalla.

Protonia kehuen eikä vain tuo SP ilmaiseksi vaan myös:

Proton kcalender:

1 personal calendar
End-to-end encryption
Send & receive invitations

Proton Drive:

Up to 1 GB storage
End-to-end encryption
Share files and folders via link
Advanced sharing security

pProton VPN

1 VPN connection
127 servers in 3 countries
Medium VPN speed

 
 

 

 


  • 15 kommenttia
  • 11. maaliskuuta 2023

Oletteko tuomassa samalla erilliset sovellukset vai edelleen asiakkaan pitää naputella kaiken maailman lähteviä ja saapuvia tietoja puhelimeen? 


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2414 kommenttia
  • 13. maaliskuuta 2023
Mummis kirjoitti:

Oletteko tuomassa samalla erilliset sovellukset vai edelleen asiakkaan pitää naputella kaiken maailman lähteviä ja saapuvia tietoja puhelimeen? 

Minäpäs tiedustelen tästä tarkemmin!