Kiinnitetty keskustelu F.A.Q.

UKK: Internetpalvelupaketti eli maksullinen sähköpostisopimus

  • 15 marraskuu 2019
  • 300 kommenttia
  • 26613 katselukerrat
UKK: Internetpalvelupaketti eli maksullinen sähköpostisopimus

Näytä ensimmäinen kirjoitus

300 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Siis voihan tomaatin tomaatin suolakurkku-peruna teidän kanssa. Irtisanoin Elisa Sähköpostipalvelun 17.04 ja vahvistuksessa sopimuksen sulkupäivä oli määritelty 01.05.2020.  Tottakai te olitte sitten vielä keksineet veloittaa 10 senttiä 01.05.2020 päivältä. Jokohan tämän jälkeen laskutus tulisi kuntoon, koska seuraavaksi joudun sanomaan irti kaikki Elisan palvelut ja siirtyä prepaid-asiakkaaksi. Voi vattumarja sentään.

Käyttäjätaso 7

Siis voihan tomaatin tomaatin suolakurkku-peruna teidän kanssa. Irtisanoin Elisa Sähköpostipalvelun 17.04 ja vahvistuksessa sopimuksen sulkupäivä oli määritelty 01.05.2020.  Tottakai te olitte sitten vielä keksineet veloittaa 10 senttiä 01.05.2020 päivältä. Jokohan tämän jälkeen laskutus tulisi kuntoon, koska seuraavaksi joudun sanomaan irti kaikki Elisan palvelut ja siirtyä prepaid-asiakkaaksi. Voi vattumarja sentään.


Sähköpostipalvelun irtisanomisaika on 14 vrk ja alkaa vuorokauden vaihtuessa eli jos sen irtisanoit 17.4.2020 , niin viimeinen voimassaolopäivä on silloin 1.5.2020.

Ihan oikein se silloin minun ymmärtääkseni meni , kun laskutettiin 1.5.2020 saakka. Palvelu sulkeutui 1.5.2020 vuorokauden päättyessä eli 2.5.2020 alkaen. :blush::wink:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@wellu_76irtisanomisaikaa ei sovelleta hinnankorotustilanteessa, joten lasku kannattaa reklamoida.

Asiakkaalla on yhden (1) kuukauden ajan muutoksesta tiedon saatuaan, kuitenkin enintään kolmen (3) kuukauden ajan muutoksen voimaantulosta, oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi muutoksen kohteena olevan palvelun osalta. Palveluun sovelletaan uusia sopimusehtoja niiden voimaantulosta alkaen, jos asiakas ei irtisano sopimusta yhden (1) kuukauden kuluessa saatuaan tiedon muutoksesta.

 

Jos kuulut ryhmään, jolla hinta nousi jo 1.1.2020 tai viime vuonna, silloin veloitus olisi asianmukainen. Mutta jos hintasi nousi vasta myöhemmin keväällä, veloitus sähköpostipalvelusta on aiheeton.

Käyttäjätaso 7

@wellu_76irtisanomisaikaa ei sovelleta hinnankorotustilanteessa, joten lasku kannattaa reklamoida.


Siinä hinnankorotuksesta kertovassa kirjeessä , mikä tuli asiakkaalle jo hyvissä ajoin kerrottiin selkeästi , että jos korotus astuu voimaan 1.4.2020 ja se pitää irtisanoa viimeistään 31.3.2020 ellei palvelua halua.

Silloin se oli mahdollista tehdä kustannuksitta ja ilman irtisanomisaikaa. Jos sitä ei tehnyt ja palvelu astui voimaan , niin silloin irtisanomisaika on 14vrk.

Mielestäni se on oma moka , jos ei toiminut ohjeiden mukaan ja vähän turhaa urputtaa jälkikäteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mielestäni se on oma moka , jos ei toiminut ohjeiden mukaa ja vähän turhaa urputtaa jälkikäteen.

Väärin. Irtisanomisen voi tehdä vielä kolmen kuukauden ajan hinnankorotuksesta laskien ilman irtisanomisaikaa.

Uuden hinnan palvelusta joutuu kyllä maksamaan hinnankorotushetkestä alkaen. Eli jos kuulut ryhmään 1.4.2020 ja irtisanot sähköpostipalvelun 17.4.2020, joudut maksamaan 1.4.2020 – 17.4.2020 väliseltä ajalta palvelun uutta hintaa. Olettaen toki, että Elisa on tiedottanut hinnankorotuksesta sopimusehtojen mukaisesti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Jos sitä ei tehnyt ja palvelu astui voimaan , niin silloin irtisanomisaika on 14vrk. Sekin luki tiedotteessa ihan selvästi.

Tuossa tapauksessa kirjeessä on virhe, sillä tuollainen toiminta on sopimusehtojen vastaista.

Käyttäjätaso 7

@wellu_76irtisanomisaikaa ei sovelleta hinnankorotustilanteessa, joten lasku kannattaa reklamoida.

Asiakkaalla on yhden (1) kuukauden ajan muutoksesta tiedon saatuaan, kuitenkin enintään kolmen (3) kuukauden ajan muutoksen voimaantulosta, oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi muutoksen kohteena olevan palvelun osalta. Palveluun sovelletaan uusia sopimusehtoja niiden voimaantulosta alkaen, jos asiakas ei irtisano sopimusta yhden (1) kuukauden kuluessa saatuaan tiedon muutoksesta.

 

Jos kuulut ryhmään, jolla hinta nousi jo 1.1.2020 tai viime vuonna, silloin veloitus olisi asianmukainen. Mutta jos hintasi nousi vasta myöhemmin keväällä, veloitus sähköpostipalvelusta on aiheeton.


Mistä tuo lainaus on? Ei ainakaan Elisan yleisissä sopimusehdoissa ko. kolmen kuukauden aikaa ole.

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf

PS. Mnulle tuo ilmoituskirje tuli pari kuukautta ennen muutosta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Mistä tuo lainaus on? Ei ainakaan Elisan yleisissä sopimusehdoissa ko. kolmen kuukauden aikaa ole.

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf

 

Se on juurikin tuolla, osiossa 12 Asiakassuhteeseen liittyvät ilmoitukset sekä asiakkaan irtisanomisoikeus muutostilanteessa.

Käyttäjätaso 7


Mistä tuo lainaus on? Ei ainakaan Elisan yleisissä sopimusehdoissa ko. kolmen kuukauden aikaa ole.

http://elisa.fi/attachment/content/Elisan_yleiset_sopimusehdot_kuluttaja-asiakkaille.pdf

 

Se on juurikin tuolla, osiossa 12 Asiakassuhteeseen liittyvät ilmoitukset sekä asiakkaan irtisanomisoikeus muutostilanteessa.


No hupsista. Se meni minulta ohi silmien. Aina sitä oppii jotakin uutta. :wink:

Käyttäjätaso 5

Hommahan lähti väärille urille heti aluksi, kun olen liian tyhmä Elisan a(a)siakkaaksi. Lopetin kyllä sähköpostin mutta järki ei sitten enää riittänyt siihen että myös Elisa Internetpalve joka muuttui Elisa Sähköpostipalveluksi, olisi myön pitänyt irtisanoa. No, kännykkäliittymän kohdalla järki löytyi ja hoituu nykyään toisen operaattorin kautta. En osaa sanoa onko tämä nyt ollut kaikinpuolin sopimusehtojen mukaan, mutta hieman hapan makuhan tällaisista säädöistä jää.

Käyttäjätaso 7

Periaatteessa toiminta olisi identtistä iki.fi:n kanssa.
Ja hyvä puoli tässä on se, että iki on yhdistys, niin julkisvalta ei astuisi kenenkään bisneksen varpaille.

Niinpä.

Ongelmana iki.fi:n käyttöönotossa on , että nykyinen s-postiosoite muuttuu muotoon xxxx@iki.fi ja se aiheuttaa sen ilmoitusrumban joka tapauksessa. Siltähän tässä yritetään välttyä.

Kerranhan toi vain kirpasee ja mitä aiemmin sen tekee, niin sitä vähemmän.
Jos meinaa joskus vielä vaihtaa sposti-laatikkoa vielä uudestaankin, niin sitten välttää seuraavan rumban.
Mulla on vaihtunu pääasiallinen postilaatikko tällä vuosituhannella operaattoria kolmesti. Eikä siis iki-osoitteen takia mitään hässäkkää näissä vaihdoissa. Jos ei oteta huomioon ite aiheuttamaani, kun olin ottanu yhen laatikon aiemmin ja laittanu siihen varmuuden vuoksi forwardin iki:in ja sitten kun otin sen iki-käyttöön, unohdin poistaa “perfect loopin”…

Mutta väliin myös positiivisia uutisia: tää ellun postiveivaus on myös mahdollisuus, koska mulla oli postilaatikoita kytköksissä puhelinliittymään, mutta eipä ole enää!
Kun ellu tossa ilmoitteli “reilusti”, että mun Reilu liittymään tulee jo toinen pakko-upgreidaus, niin ahaa-elämys totetui. Kilpailevalta T-alkuiselta löytyikin chätissä kysyen “keskitien liittymä” (kun siis nykyään operaattorit julkisesti tarjoilee vaan joko ihan riisuttuja tai sit megalomaanisia paketteja), joka vastaa aika tasan sitä, mikä Reilu oli 8 vuotta sitten ja aika samaan hintaan. Ellun Reilun hinta on vastaavana aikana noin tuplaantunut.
Mielenkiintoista, miten “kohtuukäyttäjä” on sellainen kohderyhmä, jolta saadaan joko nyhdettyä melkein “paketin” hinta riisutulla liittymällä ja sitten valtaosa siitä “paketista” jäis kuitenkin käyttämättä. Kun käyttöä on tyyliin 300min + 10sms /kk.
Ja siihen haluaa kohtuullisen data-liittymän. Toistaiseksi yksikään liittymäkauppias ei ole pystynyt mulle teknisesti perustelemaan, miksi yhden ihmisen käytössä olevan puhelimen, jota harvoin jaetaan useammalle laitteelle, datanopeuden pitäisi olla yli 4M.
Reilussa tais olla 1M aluksi. Toimi hyvin kun rinnalla oli halpa (määräaikainen) 2M-mokkulaliittymä.
Kun sitten eka reilun pakko-upgreidaus tuli, niin taloudellinen vaihtoehto oli jättää mokkula satunnaiskäyttöön prepaid-datalla ja jakaa nettiyhteys luuriin pakotetusta 50M:stä.
Harmi et ei tullu otettua noita soppareita oma.-palveluista, kun spostiin näköjään tippuneet vain välillä. Kiinni menneitä soppareitahan ellu ei haluu, et vois oma.-palvelusta katella…

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kyllä irtisanottujen sopimusten perustiedot pitäisi näkyä Oma Elisassa. Mene sopimuksiin, rullaa listan loppuun ja klikkaa näytä suljetut sopimukset.

Vanhin Oma Elisassa näkyvä sopimukseni on Saunalahti ADSL, ei päivämäärää, 105,00 €/3kk. Toiseksi vanhin on Saunalahti Tasahinta Plus, suljettu 15.4.2004, 5,95 €/kk.

Käyttäjätaso 7

Kyllä irtisanottujen sopimusten perustiedot pitäisi näkyä Oma Elisassa. Mene sopimuksiin, rullaa listan loppuun ja klikkaa näytä suljetut sopimukset.

Vanhin Oma Elisassa näkyvä sopimukseni on Saunalahti ADSL, ei päivämäärää, 105,00 €/3kk. Toiseksi vanhin on Saunalahti Tasahinta Plus, suljettu 15.4.2004, 5,95 €/kk.

“Perustiedot” todellakin, niillä vaan en mitään tee.
Jos jotain hintakehitystä haluisin tutkia, niin tarttis jotaan muutakin kuin asiakas- ja sopimusnumeron ja kk-hinnan. Kun eihän siitä kk-hinnasta näe, mitä se sisältää.
Reilu(2012) → Reilu4G(2018) → Reilu100M(2020) hintakehitys paketilla, jossa 300min + 25sms /kk oli: 12,90€ → 17,90€ → 20,90€.
Eli (minulle) saman palvelun hinta nousi 7,5 vuodessa 62%.
Nyt kilpailijalla 250min+250sms+2M 11,90€/kk. Mut vain 24kk. Sit pääsee testaa Dottia, joka nytki piti ottaa...

Käyttäjätaso 7

Reilu(2012) → Reilu4G(2018) → Reilu100M(2020) hintakehitys paketilla, jossa 300min + 25sms /kk oli: 12,90€ → 17,90€ → 20,90€.
Eli (minulle) saman palvelun hinta nousi 7,5 vuodessa 62%.
Nyt kilpailijalla 250min+250sms+2M 11,90€/kk. Mut vain 24kk. Sit pääsee testaa Dottia, joka nytki piti ottaa...

 

Reilun perushinta on noussut 9,90 eurosta nyt 17,90 euroon eli 81 %.

Tuo kilpailijan paketti vaikuttaa ihan fiksulta (vaikka viestejä onkin ihan turhaan, mutta tuskin ne paljon hinnassa näkyy). Ei kai tässä auta muu kuin ruveta tonkimaan, mitä firmojen “tiskin alta” löytyy. Listahinnoillahan näistä kukaan ei halua tällaista kohderyhmää palvella.

Käyttäjätaso 7

Joo, mieluusti vaihtaisin vaik 200 sms 100 minsaan puheaikaa.
Mutta aika paljon tuntuu paremmalta tää hintasuhde kuiteski nyt...

Käyttäjätaso 4

Löytyyköhän irtisanotuista sopimuksista sopimukseni lankapuhalinliittymästä vuonna 1983, sopimuskumppanina oli tuolloin Helsingin puhelinyhditys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Eipä taida 1980-luvun jutut näkyä. 1997 siirtämäni ja 1998 irtisanomani POTS-liittymä ei näy Oma Elisassa. Myöskään 1997 siirretty ja 2004 irtisanottu ISDN-liittymä ei näy.

Vaikuttaa siltä, että Saunalahdelta periytyneet sopimukset näkyvät Oma Elisassa pidemältä ajalta kuin Elisan omat sopimukset.

Käyttäjätaso 7

Mulla wanhin:
Saunalahti GSM Plus 5,95 €/kk Suljettu: 19.5.2004
Onhan se tietty kiwa, et on lista sopimuksista, mut ei niiden sisältöä.
Reilu4G:stä en kai ikinä saanut mitään sopparia tai tilausvahvistusta, kun on näitä “automaattimuutoksia”, jolloin Elisan mielestä pelkkä kirje “Muutoksia...”

Kummallista tietty sekin, että kun otin 9.11.2012 Reilu-liittymän, niin siitä ei ole oma.elisan  Asiakaskirjeissä yhtään mitään, vaikka vanhin kirje siellä on vuodelta 2011...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Oma Elisan sähköpostitietoni ovat päivittyneet. Entisen sinulla on käytössä 0 sähköpostia tjms. tilalle on tullut:

Sähköposti
Sinulla ei ole sopimusta, johon kuuluisi sähköpostipalvelu.

 

Tämähän on suorastaan huojentavaa. Nyt voi kait nukkua yönsä rauhassa ilman, että tarvitsee pelätä Elisan lähettävän laskun nollasta sähköpostilaatikosta?

Käyttäjätaso 4

Elisa saa pitää yhtenäistetyn tunkkinsa.

Käyttäjätaso 1

Minulla on ollut sama sähköpostiosoite käytössä ensimmäiseltä operaattorilta ja se on periytynyt Elisalle vuosien aikana. En rupea maksamaan 35e vuodessa yhdestä sähköpostista, mutta koska se on jokapuolella käytössä, niin vaihdosta tulee aiheutumaan suurta haittaa. Tästä syystä irtisanon puhelinliittymät ja vaihdan toiselle operaattorille. Toivottavasti olette tyytyväisiä!

Taitaa elisa chatissa olla työntekijöillä jännetupin tulehdus kaikilla kun ei ole koko aamuna chatti ollut päällä. Olen roikkunut siellä sivustolla klo 8 alkaen. Olisin sieltä kysellyt muutamia asioita tähän uudistukseen liittyen. Soittoajankin saisi peräti kahden päivän päähän. Maksulliseen jonotukseen en halua mennä. Huikeeta “palvelua”….

Käyttäjätaso 4

Taitaa elisa chatissa olla työntekijöillä jännetupin tulehdus kaikilla kun ei ole koko aamuna chatti ollut päällä. Olen roikkunut siellä sivustolla klo 8 alkaen. Olisin sieltä kysellyt muutamia asioita tähän uudistukseen liittyen. Soittoajankin saisi peräti kahden päivän päähän. Maksulliseen jonotukseen en halua mennä. Huikeeta “palvelua”….

Moi @AlanDorka ! Pahoittelen tätä vaikeaa tavoitettavuutta tänään. OmaElisan chat on ollut normaalisti klo 8 lähtien auki, mutta tänään ruuhkaa on aiheuttanut etenkin maassa olleiden eilisten myrskyjen aiheuttamat ongelmat :(

Voimme tottakai vastata kysymyksiisi yksityisviesteissä tai voit jonottamatta varata meiltä takaisinsoiton tämän sivun vasemmasta alanurkasta.

Käyttäjätaso 1

Nyt kohua herättäneessä lehtiartikkelissa Juha Laukkanen puhuu 1.1.2020 muutoksen piirissä olevista sähköposteista. Näiden yhteydessä ei vielä siirrellä sähköposteja laajakaistojen alta, näiden vuoro on keväämmällä. Yhäkin siis kaikki sähköpostit henkilöasiakaspuolella tulevat muuttumaan maksullisiksi. Aikataulun tiedät kohdaltasi kun ilmoitus muutoksesta tulee sinulle :blush:

 

Nic.fi osoitteista sen verran, että nämäkin siis ovat muutoksen piirissä 🙂 Noi on aikanaan NIC Tietoverkkojen kanssa tehtyjä sopimuksia, mitkä ovat sulautuneet Saunalahdelle ja edelleen Elisaan. Nyt meneillään oleva laajempi uudistus sähköpostipalveluissa meillä tuo asiakkaille hyötynä nuo mainitut roskapostisuodattimen sekä virusturvan. Myös siis “ikuiset” sopimukset on päätettävisssä sopimusoikeuden nojalla kun noudatetaan kohtuullista irtisanomisaikaa, kohtuullisuuden arvioinnissa huomioidaan siis siihen mennessä kulunut sopimuskausi, maksetut maksut sekä sopimuksen edellytysten mahdollinen muuttuminen. NIC sopimusten myynti lopetettiin 2002. Muutostilanteessa asiakkaalla on toki oikeus päättää sähköposti ilman irtisanomisaikaa.

Ylläoleva irvailu -meidän todella vanhojen Nic asiakkaiden suhteen- sai ainakin minut irtisanomaan kaikki sopimukseni tänään Elisan kanssa. Mm. viihde saa mennä, aikoinaan Saunalahden Kotitotaalina oli todella edelläkävijä, mutta elisan käsittelyssä mennyt vain alaspäin. Suosittelen muillekin, 22 vuotta aktiivikäytössä olleen Nic-sähköpostiosoitteen menetys hieman harmittaa ja työllistää, mutta eipähän tarvitse laskujen kautta olla ihmettelemässä mikähän sopimusmuutos nyt on tapahtunut yllättäen ja pyytämättä. 

Käyttäjätaso 2

tuo vähän ihmetytti mutta ehkä se muuttuu vasta kirjeessä mainittuna päivänä

Osallistu keskusteluun