Kiinnitetty keskustelu F.A.Q.

UKK: Internetpalvelupaketti eli maksullinen sähköpostisopimus

  • 15 marraskuu 2019
  • 326 kommenttia
  • 29708 katselukerrat
UKK: Internetpalvelupaketti eli maksullinen sähköpostisopimus

Näytä ensimmäinen kirjoitus

326 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Eli nyt mulla ei ole yhtään ainuttakaan sähköpostia yhtään missään. Niinku oikeasti hei?

 

 

Käyttäjätaso 7

Viimeisimmän tiedon mukaan tilien yhdistäminen on kyllä jo aloitettu. Tätä tehdään kuitenkin pieni erä kerrallaan pitkin kuluvaa vuotta. Varmaksi ei toki vielä pystytä sanomaan, että tuleeko valmista jo vuoden 2020 aikana. Tämä varmasti selvinnee vuoden mittaan. :slight_smile:

Kiitoksia vastauksesta.

Nämä ovat hämmentäviä tilanteita, kun ei tiedä nauraako vai itkeäkö.

Positiivista on kuitenkin varmasti se, ett joku reaktio tulee.

 

Nyt siis “suuri uudistus”, joka tapahtuu 1.1.2020, tapahtuu joillekin joskus. Ja vaatinee ainakin näin alkuaikoina (tänä vuonna?) asiakkaalta kovasti ilmaista työtä asian eteen. Asiakasviestintä tämän muutoksen suhteen on siis ollut vahvasti valheellista.

Vanhat ilmaislaatikot piti siivota ensimmäisenä, nyt meillä on tossa yks esimerkki, ettei ole mitään tietoa tai muutosta tullut.

Olis kiva kuulla, miksi alunperinkään, muutoksesta sähköpostiin, ei viestitetä sinne sähköpostiin, jota muutos koskee? Ilmeisesti siis viestin muutoksesta sai ne, joiden asiakastiedot Ellulla oli, mutta niille, joiden tietoja ei ollut, ei viestitetty mitenkään. Koska eihän nyt operaattorille tule mieleen, että sitä tarjottua palvelua (sähköposti) voisi käyttää viestimiseen?

Käyttäjätaso 1

“Vanhat ilmaislaatikot piti siivota ensimmäisenä, nyt meillä on tossa yks esimerkki, ettei ole mitään tietoa tai muutosta tullut.”

 

Toivottasti tää ei viittaa muhun koska mun sähköpostit oli maksullisia.

 

Eihän noi idiootit osaa edes erikseen mainitessa katsoa asiakkaan sopimuksia. Sen maksullisen sopimuksen hiljaa purkaessa ja siirtäessä ne sähköpostit toiseen pilipali sopimukseen kyllä osasivat sen löytää. Mä näen sen vieläkin tuolla suljetuissa mutta näillä ei taidot riitä muutun kuin sekoiluun ja sekoilun jatkamiseen.

Käyttäjätaso 1

Hieman yllättäen tää ylläoleva saatiin tänään korjattua toisella yrityksellä. Kiitos siitä.

Käyttäjätaso 7

Laitoin pienen keräyksen pystyyn! :grinning:
Lahjoittajille respectiä!
https://yhteiso.elisa.fi/saehkoeposti-68/keraeys-luovuta-wippies-laatikkosi-minulle-516036

Kirjoitan minäkin tässä heti sanasen ennen kun olen muita kommentteja lukenutkaan.
Sen verran taas tää Elisan “kehittämisen” tarve pistää ajattelemaan. että toisen kehitys on toisen menetys,
ja ensimmäisen kohdalla ei ole ajateltu ainakaan asiakkaita, vaikka kuinka Elisa  Horsman yrittää Ruusuna ulospäin näyttää.

 

Kuten osa täällä on jo saanutkin kirjeen, niin olemme siirtämässä sähköposteja nyt maksullisten Elisa Internetpalvelupakettien alle.

Toisin sanoen irrotatte sähköpostipalvelun laajakaistasta, joka on sisältynyt siihen maksutta. pitäiskö hurrata.:rage:

 

  • Miksi muutos tehdään?

Kuten kirjeessä tämä on ilmaistu, “Yhtenäistämme ja uudistamme Elisan sähköpostipalveluita” eli haluamme tuoda sähköpostipalvelut kaikille samalle viivalle. Nykyinen valikoima on niinsanotusti levällään kuin Jokisen eväät ja luo samalla myös eriarvoisuutta asiakkaiden sähköpostien välille.

Osaatte kyllä luoda illuusion siitä että vähätkään välittäisitte asiakkaiden “eriarvoisuudesta”.  Onko tullut mieleen että asiakkaat ovat usein tahallaan “eriarvoisia” maksamatta turhasta ja he ovat jättäneet  tietoisesti  tilaamatta sälää mitä ei tarvitse. Saitte vaan pakkomyynnille kauniiksi naamioidun selityksen ja perustelun. Se ei vaan kaikille mene läpi.

Todellinen syy miksi muutos tehdään on se, että  elisassakin on huomattu että näillä ilmaisilla sälepalveluilla ei tähänkään asti ole ollut tarpeeksi tilausta, ja joku siellä on saanut kuningasidean miten ihmiset saadaan maksamaan niistä edes jotakin, kun laitetaan ne aikaisemmin maksuttoman sähköpostin alle ja rahastetaan niitä yhdessä. Näin saadaan laskutettua näistäkin palveluista puoliväkisin.

Ei Elisallakaan tarvitsisi asiakkaita ihan tyhminä pitää, että ei jotkut meistä näkisi mikä on todellinen syy tälle muutokselle.

Houkutus on suuri irtisanoa sähköpostilaatikko, koska maksuttomia hyviä vaihtoehtoja on pilvin pimein, mutta ei jaksa edes muistaa kuinka monelle sadalle taholle pitäisi ilmoittaa uusi sähköposti. Sen tiedon turvin tekin Elisassa luotatte että irtisanomisen kynnys on korkea.
 

Hyötyykö asiakas tässä mitään?

Kyllä :blush:  Ensinnäkin kuukausimaksu tulee jatkossa kattamaan virustorjunnan ja roskapostisuojan jotka molemmat ovat olleet tähän asti maksullisia 1e/kk per laatikko. Tämän lisäksi muutenkin palvelu monilla paranee, tarkemmin näistä näissä vastauksissa.

Ei Hyödy.
Ensinnäkin edelleenkään kuukausimaksun sisältävillä virustorjunnalla ja roskapostinsuojalla ei tähänkään asti ole  tehnyt mitään. Ei myöskään kotisivutilalla. Niin että mitä ne olikaan ne “lisäksi” miten palvelu “monilla” (?) paranee.  Ei ainakaan kuvauksen perusteella hyödytä yhtään mitenkään.

Jännityksellä jäämme odottamaan millä keinoin Elisa seuraavaksi kokeilee, miten pitkälle rahastuksessa voi mennä, ennen kun loppujenkin asiakkaiden pinna katkeaa.

Sanotaanhan toki että aina pyytää saa - vaan se on tyhmä joka maksaa.
Ja se on vaan nyt tyhmää maksaa liikaa.

 

Onko postissa tulleet laskut internetpalvelupaketista pakko maksaa, koska tiedotteessa luki ettei asiakkaan tarvitse tehdä mitään sähköpostin muuttuessa maksulliseksi.

Oletin niiden sulkeutuvan itsellään!

Nyt tuli 2 laskua vaikka toinen sähköposti on ajat sitten lakannut toimimista ja toista käytän harvoin.

Sain itse ilmoituksen tästä maksullisesta palvelupaketista paperikirjeellä viime vuoden marraskuussa. En nyt kuitenkaan ymmärtänyt että koskisivat myös nic.fi osoitettani, jonka kautta on viimeisinä vuosina mennyt korkeintaan muutama viesti. Ensimmäinen laskukin tuli tänään ja siinä oli sitten kahdelta kuukadelta veloitettu yhteensä 5,80€. Palvelualennuksina kuitenkin sitten nuo virusturvat ja roskappostisuodatin, eli niistä ei veloitusta. Maksetaan nyt pois ja katsotaan josko tämä tulisi aktiivisempaan käyttöön, vaikka itsellänikin näitä osoitteita ennestään jo yllinkyllin. Onhan tässä nic.fissä kuitenkin jotain “historian havinaa” ja nostalgisia muistoja ajoilta jolloin “riideltiin” Panun kanssa jne.  mutta se siitä. 

Tuossa ylempänä eräs useri kritisoi kovasti tätä spostin ja laajakaistan erottamista ja piti sitä huonona ideana. Itse kuitenkin sitä mieltä että jos ja kun nämä eivät ilmaisenakaan säily, niin parempi sekin että ovat erillään. Itselläni esim. Telian puolelta ADSL ja jos sen haluaisin lopettaa, niin menisi samalla noin 20v käyttämäni virallinen spostiosoitteeni. Adsl kuitenkin maksaa sen ~30€/kk, joten ikävämpää (ainakin omalta kannaltani) se että nämä naitettu yhteen Telialla. 

Käyttäjätaso 4

Onko postissa tulleet laskut internetpalvelupaketista pakko maksaa, koska tiedotteessa luki ettei asiakkaan tarvitse tehdä mitään sähköpostin muuttuessa maksulliseksi.

Oletin niiden sulkeutuvan itsellään!

Nyt tuli 2 laskua vaikka toinen sähköposti on ajat sitten lakannut toimimista ja toista käytän harvoin.

Hei @eienääasiakas ! Uskon että tuolla “ei tarvitse tehdä mitään” viittaa siihen ettei asiakkaan tarvitse olla meihin erikseen yhteydessä asiakkuusmuutosten tms. suhteen. Voimme tottakai tarkastaa tuota laskutustilannetta tarkemmin, jos otat meihin yhteyttä esim. OmaYhteisön yksityisviestien kautta :blush:  Selvitystä nopeuttaa jos lisäät asiakasnumerosi profiiliisi täältä .

-MiikaMoi

Käyttäjätaso 3

Minäkin sain kirjeen sähköpostin muuttumisesta kuukausimaksulliseksi Internetpalvelupaketiksi 1.4.2020. Ihmettelen vain sitä, että minulla on käytössä kolmelle laitteelle Elisa Turvapaketti, mihin sisältyy virusturva eli joudunko nyt maksamaan kaksi kertaa virusturvasta vai saanko tähän Turvapakettiin alennusta?

 

Käyttäjätaso 7

Minäkin sain kirjeen sähköpostin muuttumisesta kuukausimaksulliseksi Internetpalvelupaketiksi 1.4.2020. Ihmettelen vain sitä, että minulla on käytössä kolmelle laitteelle Elisa Turvapaketti, mihin sisältyy virusturva eli joudunko nyt maksamaan kaksi kertaa virusturvasta vai saanko tähän Turvapakettiin alennusta?

Niinpä.

Tuskin saat mitään alennusta. No toivottavasti elisalaiset vastaavat tarkemmin.

Turvapaketin virusturva kattaa kaiken nettiliikenteen , mutta sähköpostin virusturva vain s-postin ja toimii postipalvelimella eikä omassa päätelaitteessasi. Lisäksi Internetpalvelupakettiin kuuluu mm. roskapostisuodatus.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kirjeitä on tosiaan nyt uusi erä matkalla, nämä lähtevät kolmessa osassa eli heti samana päivänä ei kaikille luukku kolahda 🙂 Nyt matkalla laajakaistan alaisuudessa sähköpostinsa omaaville noita kirjeitä

 

Ja kysymystä tuntuu välillä herättävän tuo että miksi muutoksen tiedotus perinteisellä postilla. Tämä valittiin koska osalla tuntuu olevan noi palvelut ihan vain kotisivutilaa varten ja muutenkin varmiten ihmiset tuntuvat lukevan noita meidän ilmoituksia kirjeinä :) 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Kirje tuli ja ja kävin OmaElisassa sulkemassa sähköpostiosoitteen, koska se on ollut vähemmällä käytöllä. Osoitteeseen on lähinnä tullut maksullisen seuran ilmoituksia, roskapostinpäästösuodatin ei näitä ole pystynyt blokkaamaan. Elisa ei siis saa  minulta 2,90 € /kk.

Käyttäjätaso 7

Kirjeitä on tosiaan nyt uusi erä matkalla, nämä lähtevät kolmessa osassa eli heti samana päivänä ei kaikille luukku kolahda 🙂 Nyt matkalla laajakaistan alaisuudessa sähköpostinsa omaaville noita kirjeitä

 

Ja kysymystä tuntuu välillä herättävän tuo että miksi muutoksen tiedotus perinteisellä postilla. Tämä valittiin koska osalla tuntuu olevan noi palvelut ihan vain kotisivutilaa varten ja muutenkin varmiten ihmiset tuntuvat lukevan noita meidän ilmoituksia kirjeinä :) 

Kysymys ei varmastikaan ole ollut, että miksi paperilla, vaan miksi vain paperilla?
Luulis, et näin digitalisaation aikana olis ymmärretty, että automaattisesti s-postin lähettäminen kaikkiin niihi postilaatikoihin, jota asia koskee, on äärimmäisen kustannustehokas tapa.
Varsinkin kun siihen paperikirjeeseen ei osata kirjottaa, mitä laatikoita muutos koskee.

Käyttäjätaso 7

Sain itse ilmoituksen tästä maksullisesta palvelupaketista paperikirjeellä viime vuoden marraskuussa. En nyt kuitenkaan ymmärtänyt että koskisivat myös nic.fi osoitettani, jonka kautta on viimeisinä vuosina mennyt korkeintaan muutama viesti. Ensimmäinen laskukin tuli tänään ja siinä oli sitten kahdelta kuukadelta veloitettu yhteensä 5,80€. Palvelualennuksina kuitenkin sitten nuo virusturvat ja roskappostisuodatin, eli niistä ei veloitusta. Maksetaan nyt pois ja katsotaan josko tämä tulisi aktiivisempaan käyttöön, vaikka itsellänikin näitä osoitteita ennestään jo yllinkyllin. Onhan tässä nic.fissä kuitenkin jotain “historian havinaa” ja nostalgisia muistoja ajoilta jolloin “riideltiin” Panun kanssa jne.  mutta se siitä. 

Tuossa ylempänä eräs useri kritisoi kovasti tätä spostin ja laajakaistan erottamista ja piti sitä huonona ideana. Itse kuitenkin sitä mieltä että jos ja kun nämä eivät ilmaisenakaan säily, niin parempi sekin että ovat erillään. Itselläni esim. Telian puolelta ADSL ja jos sen haluaisin lopettaa, niin menisi samalla noin 20v käyttämäni virallinen spostiosoitteeni. Adsl kuitenkin maksaa sen ~30€/kk, joten ikävämpää (ainakin omalta kannaltani) se että nämä naitettu yhteen Telialla. 

Jos paketointi on sun mielestä huono juttu, niin ei varmaan ole sekään hyvä, että Elisa on nyt paketoinut neljä (4) eri palvelua yhteen pakettiin:

  1. sähköposti
  2. kotisivutila
  3. sähköpostin virusturva
  4. sähköpostin roskapostisuodatus

?
Huomattavaahan asiassa on vieläkin se, että Internetpalvelupakettia ei vieläkään ole listattu Elisan/Saunalahden myytäviin palveluihin. Sille ei ole julkisesti siis tarjolla palvelukuvausta tai hinnoittelua. Aika erikoista. Tämä nyt sitten on se hieno “eriytetty” uusi palvelu.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Muistutetaan vielä, että Internetpalvelupaketti on uusi sopimus, joka ei voi syntyä yksipuolisella ilmoituksella.

Esimerkiksi minulla puheliitymäsopimuksesta muodostui muutoksessa kaksi sopimusta: vanha puheliittymäsopimus plus uusi “Internetpalvelupaketti”.

Ongelma on Elisan. Uutta sopimusta ei voi tehdä yksipuolisella ilmoituksella.

Sinua ei siis voi pakottaa tekemään uutta sopimusta - varsinkaan näkemättä sopimusehtoja. Mahtaako niitä vieläkään olla nähtävissä…? “toke”n kirjoituksen (tuossa yllä) mukaan ei olisi.

 

 

Käyttäjätaso 2

Eihän tämä nyt mukavalle tunnu. Täytynee jäädä miettimään vaihtaako gmailiin. On ollut vain se etu elisan palvelussa, että on osannut luottaa siihen. Mietintään tietysti jää sekin, että on vuosien aikana tullut rekisteröityä moniin paikkoihin, ja sähköposti on minun nimestä muodostettu, että jos samanniminen perustaa laatikon, mitä sinne voikaan tulla. Paljon on miettimistä. :thinking: 

Itselleni ei ole kyllä vielä kirjettä tullut, ja löysin tämän osion sattumalta kun näitä selasin.

Mielestäni Elisa saisi vapauttaa 25-portin eston, voisi itse hostata kotona sähköpostipalvelinta.

 

Viestintävirasto sanoo asiaan seuraavaa:

https://www.finlex.fi/data/normit/44046/M67A_2015.pdf

 

Nyt olisi pitänyt alkaa maksamaan 2.90€/kk Elisa-sähköpostista… vaihdoin Gmailiin ja puhelinliittymät Moihin.

Nyt olisi pitänyt alkaa maksamaan 2.90€/kk Elisa-sähköpostista… vaihdoin Gmailiin ja puhelinliittymät Moihin.

ONNITTELEN!

Minä sano sinul että ihmisil ei o raha maksa. Palkka minä teen töitä bussikuskina tlk ni ei meidän palkka ole noussu. Aja bussi niin puhelin työnantaja maksa niin minä maksan vaan prepaid ja ei netit. Minulla ei ole aika netti kun minä ajan bussi 8h päivä. Minä aja bussi välillä 10h päivä niin täytyy keskittyä ajo, ei ole aika netit tai älypuhelimet. Minun mummo oli Elisan puhluliittyä niin mä sanoin että et varmaan maksa 2,90 eur postista. Minä loin hänelle outlookin heti kun varikolta pääsi niin hän on onnellinen 15 Gt ellei enemmänkin tilaa ja puhelin liittymä moille huijarilta. Siellä on se kuus euro liittymä ja ei tarvi maksa extra mistään mitä ei tarvi.

On toimitus hyvä, siirto nope, niin voidaan jutella kun minä ajan bussi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

 

On toimitus hyvä, siirto nope, niin voidaan jutella kun minä ajan bussi.

Älä aja bussia, kun puhut puhelimeen, ethän puhu puhelimeen, kun ajat bussia:wink:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Sinne meni, irtisanoin maaliskuun loppuun sähköpostit ym. En voi sietää tätä uudistusta joka tehdään vain asiakkaan etuja ajatellen, siis kun “Elisan sähköpostipalvelun tekninen kehittäminen ja tietosuojan parantaminen ovat perusteltuja toimenpiteitä, ja niistä aiheutuvat kustannukset katetaan kuukausimaksuilla.”

Mainitsen kuitenkin että hieman kirpaisee koska yksi sähköpostiosoite loppuu, on ollut käytössä minulla vuodesta 1995, @sci.fi osoite joka kertoo sinänsä hauskasti palveluntarjoajien historiasta Suomessa.

Mutta en siis missään tilanteessa ala maksamaan edes yhtä euroakaan lisämaksua sähköposteista. Olisin niellyt vaikka tuon 3 euron kuukausimaksu korotuksen Viihde+laajakaista pakettiinkin mutta en erillisenä maksuna.

edit: vuosiluku

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Yritin poistaa .elisanet sähköpostipalvelut “Oma.Elisasta” mutta ei onnistu viimeisen postitilin poistaminen eikä kotisivutilan- asetuksissa edes ole poista-nappia.

 

Myöskään ikivanhoissa free-sähköpostilaatikoissa ei ole poistomahdollisuutta.

Käyttäjätaso 4

Moi @kestosippi ! OmaElisassa sähköpostiosotteiden poistaminen onnistuu kohdasta ‘Sähköposti’ ja kun valitsee kyseisen sähköpostin, niin harmaan laatikon alimpana vaihtoehtona on ‘Poista sähköpostitili’. Jos vaihtoehtoa ei löydy tai haluttuja osotteita (kuten nuo Free-osoitteet) OmaElisasta, niin niiden poistaminen onnistuu asiakaspalvelun kautta, esim. OmaYhteisön yksityisviestillä .

 

Käyttäjätaso 1

Nyt kaksi päivää vaidellut eripaikkoihin sähköposti osoitetta. Kohtuu kova homma kun vuosien saatossa moneen paikkaan rekisteröitynyt mutta en todellakaan ala maksaan turhasta. Samalla kätevästi karsii niitä posteja joita ei enään tarvitse.

Osallistu keskusteluun