Ajankohtaista tietoturvasta

  • 12 October 2023
  • 46 kommenttia
  • 960 katselukerrat

Käyttäjätaso 7

12.10. 14:44

https://yle.fi/a/74-20054897

Supo varoitti reitittimien tietoturvauhasta.

Reititin on olennainen osa kodin suojaamisessa.

Vaihda oletussalasana monimutkaisempaan.

Tarkista ainakin nämä kuusi helppoa suojaustapaa:

  • Käytä palomuuria.
  • Estä laitteen etähallinta internetistä, jotta laitetta ei voi saavuttaa julkisesta verkosta.
  • Tee ohjelmisto- ja laitepäivitykset (firmware) ja pidä ne ajan tasalla.
  • Aseta erillinen verkko IoT-laitteille (Internet of Things). Näin heikosti turvatut IoT-laitteet eivät tarjoa hakkereille mahdollisia sisäänpääsykohtia ja siten vaaranna tietokoneitasi tai puhelimiasi.
  • Katkaise virta reitittimistä säännöllisesti.
  • Poista käytöstä ominaisuudet, joita et tarvitse.

46 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Ihan hyvä juttu.

Mutta tuo “ Samaa salasanaa ei kannata käyttää useilla tileillä tai laitteilla. Jos salasana vuotaa yhdestä palvelusta, kaikki muutkin ovat vaarassa. “

 

Joo, ei tietenkään kannata. Mutta otetaan esimerkki ; sulla on tili masa(at)elisa.fi ja passu on Masa1 paikkaan X. Sitten myös sama passu Masa1 paikkaan Y mutta tili on matti(at)elisanet.fi niin ei tuo Y miteenkään vaarassa ole.

 

Tili tarkoittaa siis kirjautumisnimeä/käyttäjätunnusta.

 

Kertokaa että olen väärässä.

 

+Voihan samapassu olla Kallella suomessa ja Yamatolla japanissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Mitenkä tähän vastaa Elisa?

 

Elisa ei enää kerro tukisivuillaan laitteidensa ohjelmistopäivityksiä. Aiemmin Elisan modeemien "ongelmana" on ollut se, että niihin päivittäminen operaattorin toimesta ei ole ollut kovinkaan ihailtavalla tasolla. Päivityksiä on tullut vain tuoreimpiin malleihin ja niihinkin suht verkkaiseen tahtiin. Vähääkään vanhempaan laitteeseen ei enää minkäänlaisia päivityksiä ole tarjottu, edes tietoturvan osalta.

 

Toki ajat ovat ehkä hiukan muuttuneet kuituyhteyksien kasvun myötä, kun asiakkaat ostavat reitittimiä myös vapailta markkinoilta. Operaattorin laitteita kuitenkin ostetaan edelleen tasaiseen tahtiin, esim. kaapeliverkkoon.

 

Onko Elisa parantanut laitteiden pävitystiheyttä ja tarjonnut päivityksiä myös niihin "ei niin uusiin" malleihin, joita monessa kotitaloudessa voi olla edelleen käytössä? Monet asiakkaat eivät välttämättä päivitä itse laitetta uudempaan malliin ennen kuin vanha lopettaa yhteistyön.

 

Mitä noihin salasanoihin ja tunnuksiin tulee. Samaa käyttäjätunnus + salasana -yhdistelmää ei todellakaan kannata käyttää monessa eri palvelussa. Erilaisia käyttäjätunnus + salasana -yhdistelmiä tulisi olla yhtä monta kuin on käytössä olevia palveluja. Mitä pidempi salasana on, sitä parempi. Ja vahvaa tunnistautumista kannattaa hyödyntää, mikäli sellaista on saatavilla.

Käyttäjätaso 7

Mitenkä tähän vastaa Elisa?

 

Elisa ei enää kerro tukisivuillaan laitteidensa ohjelmistopäivityksiä. Aiemmin Elisan modeemien "ongelmana" on ollut se, että niihin päivittäminen operaattorin toimesta ei ole ollut kovinkaan ihailtavalla tasolla. Päivityksiä on tullut vain tuoreimpiin malleihin ja niihinkin suht verkkaiseen tahtiin. Vähääkään vanhempaan laitteeseen ei enää minkäänlaisia päivityksiä ole tarjottu, edes tietoturvan osalta.

 

Toki ajat ovat ehkä hiukan muuttuneet kuituyhteyksien kasvun myötä, kun asiakkaat ostavat reitittimiä myös vapailta markkinoilta. Operaattorin laitteita kuitenkin ostetaan edelleen tasaiseen tahtiin, esim. kaapeliverkkoon.

 

Onko Elisa parantanut laitteiden pävitystiheyttä ja tarjonnut päivityksiä myös niihin "ei niin uusiin" malleihin, joita monessa kotitaloudessa voi olla edelleen käytössä? Monet asiakkaat eivät välttämättä päivitä itse laitetta uudempaan malliin ennen kuin vanha lopettaa yhteistyön.

 

 

Kyllä niitä "ei niin uusia” on varmaan joltisenkin vielä käytössä.

Minullakin tuo 10 vuotta vanha Kotiboksi C2300 kaapelimodeemi.

Hyvin toimii, niin enpä uuden hommaamisellakaan ole päätäni vaivannut,

eikä varmaan moni muukaan.

Tässä kohtaa ei ehkä kuitenkaan ole paikallaan: “Vanhassa vara parempi”

 

 

 

 

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Mitenkä tähän vastaa Elisa?

 

Elisa ei enää kerro tukisivuillaan laitteidensa ohjelmistopäivityksiä. Aiemmin Elisan modeemien "ongelmana" on ollut se, että niihin päivittäminen operaattorin toimesta ei ole ollut kovinkaan ihailtavalla tasolla. Päivityksiä on tullut vain tuoreimpiin malleihin ja niihinkin suht verkkaiseen tahtiin. Vähääkään vanhempaan laitteeseen ei enää minkäänlaisia päivityksiä ole tarjottu, edes tietoturvan osalta.

 

Toki ajat ovat ehkä hiukan muuttuneet kuituyhteyksien kasvun myötä, kun asiakkaat ostavat reitittimiä myös vapailta markkinoilta. Operaattorin laitteita kuitenkin ostetaan edelleen tasaiseen tahtiin, esim. kaapeliverkkoon.

 

Onko Elisa parantanut laitteiden pävitystiheyttä ja tarjonnut päivityksiä myös niihin "ei niin uusiin" malleihin, joita monessa kotitaloudessa voi olla edelleen käytössä? Monet asiakkaat eivät välttämättä päivitä itse laitetta uudempaan malliin ennen kuin vanha lopettaa yhteistyön.

 

 

Kyllä niitä "ei niin uusia” on varmaan joltisenkin vielä käytössä.

Minullakin tuo 10 vuotta vanha Kotiboksi C2300 kaapelimodeemi.

Hyvin toimii, niin enpä uuden hommaamisellakaan ole päätäni vaivannut,

eikä varmaan moni muukaan.Tässä kohtaa ei ehkä ole paikallaan:

“Vanhassa vara parempi”

 

 

 

 

 

 

Tässä muuten yksi syy (tietoturva) miksi kyselin ystäväni vanhan modeemin uusimisen perään. Muistaakseni Elisalla oli tyyli “että jos toimii miksi uusia” !!!

 

Kuten kilpailija mainoksessaan “Ei näin !”

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Eipä ole Ciscon kaapelimodeemiinkaan enää tullut päivityksiä. Viimeisin on vuodelta 2019. Toki laite on siltaavana ja perässä päivitystuen piirissä oleva, itse hankittu reititin. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Viitaten Dj_God’in viestiin

– Salasanan pituus ei ole läheskään kaikki kaikessa. Jos pitkä salasana koostuu vaikkapa yleisistä sanakirjasanoista sellaisenaan, ja varsinkin, mikäli ne edustavat vielä astetta isompia kieliä (kuten englanti), ei salasanan pituus anna mitenkään erityistä suojaa. Sen sijaan siinä tapauksessa pitkähkö salasana, esimerkiksi luokkaa 12 merkkiä, on ajatuksena varteenotettava, jos salasana on enemmänkin salavirke. Lausetyyppisenkin salasanan kannattaa myös olla jollain tapaa erikoisemmanpuoleinen tai henkilökohtaisesti historiallinen tai periaatteellinen. Sitä on hyvä myös jonkin verran höystää tai mukauttaa numeroin ja erikoismerkein. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ovatko-sinunkin-turvalliset-salasanasi-tallaisia-unohda-yleinen-harhaluulo-erittain-helppo-murtaa/8185092

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Vastaavia taulukoita on varmasti useita, mutta tuosta saa hyvin juonesta kiinni miksi esim. erikoismerkit ovat suositeltavia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Vastaavia taulukoita on varmasti useita, mutta tuosta saa hyvin juonesta kiinni miksi esim. erikoismerkit ovat suositeltavia.

👍 Todellakin. Havainnollistaa ja osaltansa lisävahvistaa tuota omaakin edeltävää lausuntoani tästä salasana-/salavirkeasiasta. Jo 10-merkkinen salasana voi olla todella turvallinen melko moniin tarkoituksiin (murtoaika viitisen vuotta), kunhan siinä tosiaan on mukana numeroita, isoja ja pieniä kirjaimia sekä joitakin muita merkkejä (muutaman esimerkkinä mainitakseni vaikkapa #, !, + ja piste.) 11-merkkisellä salavirkkeellä/”-sanalla” se sitten onkin jo erinomaisen oivallisella tasolla 🤩 (murtoaika 400 vuotta).

Käyttäjätaso 7

Sikäli kun on kyse modeemeista tai reitittimistä , niin toimivin keino ulkoapäin tulevia uhkia estämään on sulkea kaikki etähallintaan liittyvät toiminnot laitteesta. Kun laitteeseen voi kirjautua vain käyttäjän omasta sisäverkosta , niin eipä niillä salasanoilla ole ratkaisevaa merkitystä.

Jos laitteeseen kuitenkin saadaan ujutettua jokin haitake , niin se 99% tapauksissa saadaan vain laitteen työmuistiin (RAM) ja kun laitteen buuttaa , niin se poistuu. Itselläni on modeemissa automaattinen uudelleenkäynnistys ajastettuna yöaikaan , kun Sokrates nukkuu.

Siis älkää hankkiko operaattorisoftilla varustettuja verkkolaitteita , koska niissä on softapäivityksiä ja muutenkin etähallintaa varten mahdollisuus WAN-portin kautta kopeloida laittetta eikä asiakas pysty niitä itse sulkemaan ja se on potentiaalinen riski. Toki on myös ihan itsestään selvää , että laitteiden softat kannattaa pitää ajantasalla ja siinä laitevalmistajien omat softat lyövät operaattoriversiot 6-0. Jos laitevalmistaja paikkaa jonkin bugin , niin operaattorisoftiin se tulee kenties vuoden päästä tai ei ollenkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Sikäli kun on kyse modeemeista tai reitittimistä , niin toimivin keino ulkoapäin tulevia uhkia estämään on sulkea kaikki etähallintaan liittyvät toiminnot laitteesta. Kun laitteeseen voi kirjautua vain käyttäjän omasta sisäverkosta , niin eipä niillä salasanoilla ole ratkaisevaa merkitystä.

Jos laitteeseen kuitenkin saadaan ujutettua jokin haitake , niin se 99% tapauksissa saadaan vain laitteen työmuistiin (RAM) ja kun laitteen buuttaa , niin se poistuu. Itselläni on modeemissa automaattinen uudelleenkäynnistys ajastettuna yöaikaan , kun Sokrates nukkuu.

Siis älkää hankkiko operaattorisoftilla varustettuja verkkolaitteita , koska niissä on softapäivityksiä ja muutenkin etähallintaa varten mahdollisuus WAN-portin kautta kopeloida laittetta eikä asiakas pysty niitä itse sulkemaan ja se on potentiaalinen riski. Toki on myös ihan itsestään selvää , että laitteiden softat kannattaa pitää ajantasalla ja siinä laitevalmistajien omat softat lyövät operaattoriversiot 6-0. Jos laitevalmistaja paikkaa jonkin bugin , niin operaattorisoftiin se tulee kenties vuoden päästä tai ei ollenkaan.

Juu totta kaikki mitä sanoit! Ja itselläkin kellokytkin katkaisee yöajaksi reitittimestä sähköt joten se buuttaa aamulla virkistyneenä ja puhtaana mahdollisista haitakkeista, lisäksi olen vaihtanut salasanan ja estänyt etähallinnan. 😀

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Onko F-Securen  työkalulla käyttöä,näyttää nyt olevan päivityksessä.

 

https://www.f-secure.com/fi/articles/check-your-router-security

Käyttäjätaso 7

Onko F-Securen  työkalulla käyttöä,näyttää nyt olevan päivityksessä.

 

https://www.f-secure.com/fi/articles/check-your-router-security

Tuo F-Securen työkalu testaa juurikin edellisissä viesteissä mainittuja asioita ja suosittelee tekemään em. toimet. Itse asetuksiin se ei pystyne vaikuttamaan ja jos pystyisi , niin silloin kuka tahansa pääsisi kopeloimaan ko. laitetta.

Jos oma osaaminen on epävarmalla pohjalla , niin suosittelen käyttämään työkalua sitten , kun se taas on käytettävissä. Jos ei muun , niin mielenrauhan vuoksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Onko F-Securen  työkalulla käyttöä,näyttää nyt olevan päivityksessä.

 

https://www.f-secure.com/fi/articles/check-your-router-security

Ainakin joskus tuo antoi aiheettomia ilmoituksia, jos käyttäjä oli määrittänyt

itse reitittimen käyttämät nimipalvelimet esim. Cloudflaren palvelimiksi operaattorin palvelimien sijaan.

Käyttäjätaso 7

Onko F-Securen  työkalulla käyttöä,näyttää nyt olevan päivityksessä.

 

https://www.f-secure.com/fi/articles/check-your-router-security

Ainakin joskus tuo antoi aiheettomia ilmoituksia, jos käyttäjä oli määrittänyt

itse reitittimen käyttämät nimipalvelimet esim. Cloudflaren palvelimiksi operaattorin palvelimien sijaan.

Se on totta. Ainahan nuo diagnostiikan antamat suositukset ovat vain suosituksia ja joissakin tapauksissa mielipidekysymyksiä.

Järjen käyttö on edelleen viisasta. No katsotaan , mitä se uusittu F-Securen työkalu valmistuttuaan suosittaa. 😉

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Sikäli kun on kyse modeemeista tai reitittimistä , niin toimivin keino ulkoapäin tulevia uhkia estämään on sulkea kaikki etähallintaan liittyvät toiminnot laitteesta. Kun laitteeseen voi kirjautua vain käyttäjän omasta sisäverkosta , niin eipä niillä salasanoilla ole ratkaisevaa merkitystä.

Jos laitteeseen kuitenkin saadaan ujutettua jokin haitake , niin se 99% tapauksissa saadaan vain laitteen työmuistiin (RAM) ja kun laitteen buuttaa , niin se poistuu. Itselläni on modeemissa automaattinen uudelleenkäynnistys ajastettuna yöaikaan , kun Sokrates nukkuu.

Siis älkää hankkiko operaattorisoftilla varustettuja verkkolaitteita , koska niissä on softapäivityksiä ja muutenkin etähallintaa varten mahdollisuus WAN-portin kautta kopeloida laittetta eikä asiakas pysty niitä itse sulkemaan ja se on potentiaalinen riski. Toki on myös ihan itsestään selvää , että laitteiden softat kannattaa pitää ajantasalla ja siinä laitevalmistajien omat softat lyövät operaattoriversiot 6-0. Jos laitevalmistaja paikkaa jonkin bugin , niin operaattorisoftiin se tulee kenties vuoden päästä tai ei ollenkaan.

Tarkoitatko siis esim. näitä mitä Elisa myy ? ZTE etc.

Käyttäjätaso 7

Tarkoitatko siis esim. näitä mitä Elisa myy ? ZTE etc.

Kaikkea sellaista , minkä voi ostaa muualtakin ja mieluusti suoraan laitevalmistajalta. Ihan kaikkea ei voi kuten esim. 99% mobiilireitittimistä, valitettavasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Siis älkää hankkiko operaattorisoftilla varustettuja verkkolaitteita , koska niissä on softapäivityksiä ja muutenkin etähallintaa varten mahdollisuus WAN-portin kautta kopeloida laittetta eikä asiakas pysty niitä itse sulkemaan ja se on potentiaalinen riski. Toki on myös ihan itsestään selvää , että laitteiden softat kannattaa pitää ajantasalla ja siinä laitevalmistajien omat softat lyövät operaattoriversiot 6-0. Jos laitevalmistaja paikkaa jonkin bugin , niin operaattorisoftiin se tulee kenties vuoden päästä tai ei ollenkaan.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/b85f5bb8-4bc0-4705-b391-dc010fafea84

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Ymmärrän SUPOn kannan. On varmasti käyttäjiä jotka eivät koskaan käy reitittimen asetuksissa.

Ja sitten on meikäläisiä … 🤣

Käyttäjätaso 7

Siis älkää hankkiko operaattorisoftilla varustettuja verkkolaitteita , koska niissä on softapäivityksiä ja muutenkin etähallintaa varten mahdollisuus WAN-portin kautta kopeloida laittetta eikä asiakas pysty niitä itse sulkemaan ja se on potentiaalinen riski. Toki on myös ihan itsestään selvää , että laitteiden softat kannattaa pitää ajantasalla ja siinä laitevalmistajien omat softat lyövät operaattoriversiot 6-0. Jos laitevalmistaja paikkaa jonkin bugin , niin operaattorisoftiin se tulee kenties vuoden päästä tai ei ollenkaan.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/b85f5bb8-4bc0-4705-b391-dc010fafea84

 

Tästä laitteiden softapäivitysasiasta me olemme keskustelleet jo vuosikaupalla. Operaattorit kyllä toteavat huolehtivansa laitteiden päivityksistä , mutta käytännössä se on karvan verran hidasta etten sanoisi liian hidasta.

Olen sen todennut lukuisia kertoja aiemminkin ja totean uudelleen , että laitevalmistajat päivittävät laitteitaan paljon useammin kuin operaattorit. Toki kaikkia päivityksiä ei tarvitse edes asentaa , mutta tärkeät tietoturvaan liittyvät kyllä. Kokemukseni on , että jos sellainen julkaistaan laitetoimittajalta , niin se  päivittyy operaattorisoftaan vasta aikojen päästä. Joskus menee vuosi ja joskus päivitystä ei tule ollenkaan.

Se on totta , että valmistajasoftaa ei päivitetä täysin automaattisesti , mutta käytännössä kaikissa verkkolaitteissa on pävitysnappula ja sitä napauttamalla uusin softa latautuu ja asentuu automaattisesti. Siis todella helppoa.

Toisekseen tuossa lainauksessa on poimittu vain yksi Supon suosittelema asia ja jätetty ehkä ne tietoturvaan enemmän vaikuttavat asiat kokonaan mainitsematta.

https://yle.fi/a/74-20054897

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Tuo ylen linkkihän oli jo postattu tähän keskusteluun,

Alanko mä (taas) että salasanan pituus ei ole tärkein … 🤣

Käyttäjätaso 7

Tuo ylen linkkihän oli jo postattu tähän keskusteluun,

Alanko mä (taas) että salasanan pituus ei ole tärkein … 🤣

Juu kun asiat pitkittyy ja ketju venyy , niin alkupään asioita alkaa unohtua. Kertaus on opintojen äiti. 😊

99% kirjoittelijoista lukee vain sen viimeisen postauksen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Ymmärrän SUPOn kannan. On varmasti käyttäjiä jotka eivät koskaan käy reitittimen asetuksissa.

Ja sitten on meikäläisiä … 🤣

Saisikin olla automaattinenpäivitys operaattorien taholta,mutta myös tietysti,että ne tulevat ajallaan,minusta tuntuu,että miten useammin kävisin asetuksissa sen enemmän saisin homman sekaisin,olen kyllä käynyt.

Tuntuu,että jo Windowsin päivityksessä  on välillä ongelmia,nykyään tosin ihan ok.kun antaa updaten hoitaa😏

En tiedä sitten kumman päivityksissä on enemmän bugeja laitevalmistajan vai operaattoreiden softassa ja miten esim. minulla Elisan Kotinetin ZTE MC7010 ulkoreittimen päivitys onnistuu muuten,kuin Elisan kautta?

Onko päivityksiä ko.yhteyteen muuten viimeaikoina tullut,vai onko ne asiakaskohtaisia.

 

Käyttäjätaso 7

Saisikin olla automaattinenpäivitys operaattorien taholta,mutta myös tietysti,että ne tulevat ajallaan,minusta tuntuu,että miten useammin kävisin asetuksissa sen enemmän saisin homman sekaisin,olen kyllä käynyt.

Kaikissa verkkolaitteissa on reset-nappi , jolla laitteen saa palautettua tehdasasetuksille , jos tuntuu siltä , että on sössinyt asetukset. Softaversioon se nappi ei vaikuta.

Suurimmassa osassa laitteita on mahdollisuus tallettaa ne toimivat asetukset tiedostoksi ja jos hämmentää asetuksia liikaa eikä muista mitä on tehnyt , niin asetukset voi siitä tiedostosta ladata kerralla takaisin.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Ymmärrän SUPOn kannan. On varmasti käyttäjiä jotka eivät koskaan käy reitittimen asetuksissa.

Ja sitten on meikäläisiä … 🤣

Saisikin olla automaattinenpäivitys operaattorien taholta,mutta myös tietysti,että ne tulevat ajallaan,minusta tuntuu,että miten useammin kävisin asetuksissa sen enemmän saisin homman sekaisin,olen kyllä käynyt.

Tuntuu,että jo Windowsin päivityksessä  on välillä ongelmia,nykyään tosin ihan ok.kun antaa updaten hoitaa😏

En tiedä sitten kumman päivityksissä on enemmän bugeja laitevalmistajan vai operaattoreiden softassa ja miten esim. minulla Elisan Kotinetin ZTE MC7010 ulkoreittimen päivitys onnistuu muuten,kuin Elisan kautta?

Onko päivityksiä ko.yhteyteen muuten viimeaikoina tullut,vai onko ne asiakaskohtaisia.

 

Joo. Wintoosan päivityksissä kautta aikan ollut … ongelmansa. Heh. Taas tuolla alakulmassa kaksinuolta ja punainenpallo kertoo että updatea olisi saatavissa eli jos kohta yhteyss kat...a af fnlöakö…….

Käyttäjätaso 7

En tiedä sitten kumman päivityksissä on enemmän bugeja laitevalmistajan vai operaattoreiden softassa ja miten esim. minulla Elisan Kotinetin ZTE MC7010 ulkoreittimen päivitys onnistuu muuten,kuin Elisan kautta?

Sanoisin , että operaattorin päivityksissä. No sellaista kuin operaattorin softa ei tosiasiallisesti ole edes olemassa , vaan kyse on laitevalmistajan tekemästä softasta , johon operaattori on teetättänyt laitevalmistajalla tai auktorisoidulla softatalolla pieniä muutoksia kuten oma logo ja joidenkin toimintojen poistamista asetusvalikoista jne.

Em lisäksi operaattorikohtaiseen softaan on lisätty etäpäivitys ja lukitus , että operaattorisoftan päälle ei voi asentaa muuta kuin operaattorisoftan ja itse sitä ei edes voi tehdä , vaan kyse on OTA-päivityksestä verkon yli. Päivityskyselyn toki käyttöliittymästä voi tehdä , mutta jos softa ei ole Elisalla jakelussa , niin mitään ei tapahdu.

Kaikkien em. muutosten testaus ei ole yhtä kattavaa kuin alkuperäisen valmistajasoftan , koska niitä myydään ympäri maailmaa , ei vain yhdelle operaattorille.

Siis tuota mainitsemaasi laitetta et voi itse päivittää.

Osallistu keskusteluun