F.A.Q.

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely

Näytä ensimmäinen kirjoitus

1597 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Maximilliam avasikin aiemmin tilannetta täällä. Koitan kootusti vielä nostaa vastauksia täällä nousseisiin kysymyksiin.

 
Tällä on noussut esiin epäselvyys siitä, onko oma tilaus mennyt läpi. Tiivistetysti, jos olet saanut tilausvahvistuksen, niin tilaus on mennyt läpi. 

  • PS5 Standard: Standardien osalta ylimyyntiä ei päässyt syntymään ja kaikki tilaukset saadaan tänään / lähipäivinä toimitukseen.
  • PS5 Digital: Kun Standard otettiin pois myynnistä kohdistui Digiin valtava tilauspiikki. Digital-konsoleissa tilauksia tuli siis enemmän, kuin tästä erästä konsoleita on saatavilla. Osa konsoleista saadaan siis toimitettua nyt joulukuussa. Osa tilauksista jää jonoon ja toimitetaan vuoden 2022 puolella. Käymme tilannetta vielä läpi ja viestimme loppuviikosta niitä tilaajia, joille konsolia ei saada toimitettua tästä 500 kpl rajoitetusta erästä.

Paljon on tullut myös palautetta itse verkkokaupan toimivuudesta. PS5-konsolien kysyntä ylitti kaikki odotuksemme. Vaikka osasimme odottaa, että erä myydään nopeasti loppuun, aliarvioimme tilanteen. Verkkokaupassamme oli vuoden isoimpiin myyntitapahtumiin verrattavissa oleva kävijäpiikki, jonka vuoksi verkkokauppamme toiminnassa oli haasteita ja kauppa kävi hetken alhaalla ja toimi täten hitaasti. Tarkoitus on käydä tapahtumat sekä saatu palaute läpi ja varmistaa, että seuraavan erän osalta emme törmäisi samanlaisiin haasteisiin. 

Tilausmääristä vielä sellainen tarkennus, että konsolitilauksia sallitaan 1 kpl per asiakas. Tällä pyrimme osaltamme ehkäisemään sitä, että yksi asiakas ei voi kerralla tilata useampaa konsolia itselleen ja laitteita riittäisi näin mahdollisimman monelle. 
 

Mutta mitä tarkoittaa 2022 puolella tammikuuta vai lokakuuta? Ja tarkoittaako siis tuo viesti että 3 päivän sisällä kerrotte paketin toimitus ajankohdan että tästä joulukuun erästä konsolia ei ole tulossa?

Käyttäjätaso 1

Moi,

Kun käytte asiaa sisäisesti läpi, niin “kauppa kävi hetken alhaalla ja toimi hitaasti” ei varmaankaan välitä sitä, miltä tilanne täällä kaupoille yrittävien puolella näytti.

- Palvelimeen ei saanut kuin satunnaisesti yhteyttä noin puolen tunnin ajan. Suurimman osan ajasta ruudulla siis näkyi vain joko selaimen tai verkkokauppanne ilmoitus siitä, ettei yhteyttä saa. Jos pääsit läpi ja tekemään seuraavan valinnan, aivan varmasti yhteyttä ei taas saanut.
- Sivut eivät latautuneet kokonaan, esim. välillä ruudullani luki vain teksti “Kirjoita vähintään yksi kirjain”
- Latautuessaan sivulle yleensä pomppasi popup, joka kertoi, että tuote on päässyt loppumaan (vaikka tuote oli vielä ostoskorissa) ja jos klikkasit tarjottua “Jatka ostoksia” -painiketta, päädyit etusivulle
- Välillä sivu ohjautui muuten vain etusivulle
- Välillä sivu kadotti tiedon kirjautuneesta käyttäjästä (olin tekemässä tilausta kirjautuneena, mutta välillä olinkin kirjautumaton vieras)
- Jos pääsit lomakkeella eteenpäin, lomake selvästikin sisälsi tarkistuksia, joita se ei saanut läpi, vaan pyysi tilaajaa tekemään jonkin toimenpiteen, joka joko oli jo tehty tai johon ei käyttöliittymään tullut painiketta tai valinta ei vain aikaansaanut mitään (esim. ollessani kirjautuneena piti antaa kirjautumistiedot ja kun ne annoin, tuli vain tieto, etten ole Elisan asiakas ja että pitää tilata uutena asiakkaana, mutta “Uusi asiakas” -valinta oli jo deaktivoitu eikä tarjottu painikkeita, joilla olisi voinut tehdä enää mitään)
- Lopulta tuote vain katosi ostoskorista ja päädyit siis kesken tilausprosessin sivulle, jolla luki “Ostoskorissasi ei ole tuotteita”

Pisti harmittamaan, etenkin kun vielä varttia myöhemmin joku täällä hehkutti, kuinka hänen tilauksensa meni äsken läpi eli tuskin ne laitteet edes menivät tilausjärjestyksessä vaan jollakin onnen kantamoisella. Olisi sitten oikeasti järjestetty vain arvonta osto-oikeudesta.

No olihan tämäkin kokemus. En saanut puolen tunnin yrityksen aikana konsolia ostoskoria pidemmälle, mutta nipun erilaisia virheilmoituksia kyllä, sekä havaintoja siitä miten monella tavalla asiat voivat mennä pieleen. Peliä se kai tämäkin. =)

Tilasin standard version kertamaksulla ja maksun suoritin 10:29, milloin rahat lähteneet tililtäni teille. Tämän jälkeen tuli liitteissä näkyvä ”maksutoimeksianto hyväksytty” ilmoitus minkä jälkeen minut ohjattiin automaattisesti kätevästi kauppiaan palveluun jotta maksutoimeksiantoni siirtyy varmasti myös myyjälle. Tämä kyseinen ”palvelu” näkyy myös liitteissä valkoisena sivustona missä luki ”Not found”. ”Palaa kauppiaan palveluun” -napista pääsi samalle ”Not found”-sivustolle. Mitään vahvistusta ei ole tullut Elisalta. OmaElisassa konsoli on tarkastuksessa, eli odottaa maksua (liite). Rahat siis lähtivät Elisalle ja taisi jäädä konsoli saamatta ensimmäisessä erässä vaikka maksun olen suorittanut huomattavasti ennen kuin konsolin myynti on lopetettu. 

Kuinkahan homma etenee tästä?
 

Jep, ostoskorissa tuote ja verkkomaksua painoin niin sitten se “Hups” katosi. Huhut kertovat, että ne jotka eivät valinneet lisäpalveluja ostokseen saivat haroa tyhjää. Kiitos vaan tästäkin mankeloinnista Elisa. Te alatte olla jo meritoituneita vähän liikakin tällä saralla..

 

EDIT 16.12.2021 // Muokattu kirjoitusasua OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaiseksi -draakki

Tilasin itse PS5 Digital Editionin, mutta sain viestin, että minulle ei ole varastossa sellaista. Million tämä konsoli sitten tulee?

Kyllä pistää vihaksi.

Olin kärppänä paikalla valitsemassa ps5 standardi mallin ja juuri kun olin painamassa siirry maksamaan painiketta niin sivusto kaatui ja siitä eteenpäin se olikin pelkkää kaatuilua, erroria ja pahoitteluviestejä. Jossain vaiheessa sivusto poisti itsestään tuotteen ostoskorista ja joku vei sen minulta. Menin katsomaan löytyisikö vielä digital mallia (tässä vaiheessa taas useampi kaatuminen ja error viesti) ja sain tuotteen ostoskoriin ja taas pääsin siihen siirry maksamaan kohtaan kunnes jälleen kerran muutama kaatuminen. Lisäksi kun ne kaatuilut oli ohi, niin toimitusosoitetta ei saanut valittua ja mikään muu maksutapa ei toiminut kuin kortti maksu. Ja tunnistautumisestakin herjasi, että pitää tunnistautua uudelleen, koska edellinen tunnistautuminen vanhentunut/mennyt liian kauan edellisestä tunnistautumisesta (mistähän johtuu...). Ja uudelleen tunnistautumisessakin oli ongelmia.

Viimein 45min taistelun jälkeen sain tilauksen läpi ja sen jälkeen tulikin viesti, että valitettavasti tuotetta ei ole varastossa... Nyt pitää odottaa taas pari päivää ennenkuin tietää saako edes tuosta erästä omaa pleikkaria.

Niinkuin mitä oikein odotitte? Kyseessä kuitenkin vuoden halutuin ja kenties vaikeimmin saatavin tuote ja näin Joulun alla myös halutuin lahja.. Jos en saa omaa tuotettani tästä erästä (rahat kuitenkin kelpasi) niin kyllä soitan aika äkäisen puhelun teidän suuntaan.

Käyttäjätaso 1

Kummasti niitä jo myydään tori:ssa hyvällä voitolla kovaa kyytiä mutta elämä on valintoja.

Täytyy sen verran sanoa että ihan sama prosessi tehtiin kaverin kanssa ja eteni aivan samalla lailla, hän sai konsolin minä en. Aloitin vielä ennen häntä tuon.

Taidan jatkaa PS4 kanssa siihen asti kunnes Elisa saa paremman netinkin tänne peräkylään mikä tarkoittaa että taitaa tulla jo ps8 siinä vaiheessa kun sekin asia on kunnossa ;-) 

Jep, ostoskorissa tuote ja verkkomaksua painoin niin sitten se “Hups” katosi. Huhut kertovat, että ne jotka eivät valinneet lisäpalveluja ostokseen saivat haroa tyhjää. Kiitos vaan tästäkin kusetuksesta Elisa. Te alatte olla jo meritoituneita vähän liikakin tällä saralla..

 

Mistähän tollaisia huhuja kuulit? Ite sain ostettua standart version onnistuneesti tilaamatta mitään ylimääräistä. Ei ole edes Elisan liittymää tällä hetkellä käytössä. 

Itsellä kävi niin, että sain konsolin maksettua, mutta en saanutkaan sitä lopulta. Maksu on mennyt läpi, mutta ei tuolle tilaukselle vaan ilmeisesti johonkin bittiavaruuteen. Kaipa ne rahat joku päivä saa takaskin.

Hyvin pettynyt myös itse. On kova kiima saada ps5 konsoli.Yritin 10min saada tänään PS5 konsolia ostettua. Sain myös ostoskoriin ja sen jälkeen kaatu järjestelmä.

Varmasti monia botteja ja trokareita oli liikkeellä. Annan pienen vinkin. Tehkää joku varauslista konsoleille. Meitäkin on jotka sen omaankäyttöön perheelle hankkii.

 

Itse olen Elisa Viaplayn asiakas. Ollut viaplayn asiakas kohta 10 vuotta. Total viaplay paketin omistan.Tuohon vaan lisätäkseni, etten olisikaan tarvinnut mitään kylkiäisiä tilattua.

 

Elisan asiakaspalvelu voi laittaa PM, jos löydätte jostain pöytälaatikosta vielä levy PS5 konsolin.

 

Teille tuli kauheasti negatiivista palautetta, niin jospa vähän jotain positiivisempaa: Mun mielestä oli ainakin kiva että nämä tuli kaikille tarjolle ilman mitään muuta kikkailua, esim. Gigantissa piti mennä paikan päälle tekemään ennakkotilaus tiettyyn aikaan jolloin se on poissuljettu monelta jotka ovat esim töissä siihen aikaan. Näin Telian mainoksen missä annettaisiin osto oikeus PS5 jos päivittää 5G puhelimeen. Harmi että meni vinksin vonksin tämä mutta siitä oppii minkälaista ruuhkaa on tulossa ensikuukauden kuormaan. Elisalla on siis kaikista reiluiten ollut PS5 tarjolla verrattuna muihin:)

Jospa tammikuussa sitten onnistaa

8.12.2021 Gigantti möi verkossa 3000kpl PS5 konsoleita.

38 minuuttia yritin saada tilausta läpi. Pääsin lähettämään tilauksen, vihreä palkki meni loppuun, tuote tilattu—-) sitten ongelmia verkkokaupassa, voi hitsi vitsi 1 tai useampi tuote hävinnyt ostoskorista…ps5 tilausmahdollisuus loppunut!!! Ajan hukkaa ja melkonen pettymys suurelta KOTIMAISELTA operaattorilta!!

Itse sain juuri 9.58 aloittaen tilauksen maaliin. Standard-malli siis. Ja ilmeisesti tänään lähtenyt jo matkaan. En ole elisan asiakas, joten kaikki tiedot ja tunnistautumiset piti syöttää ”pitkän kaavan kautta” ja ovat varmaan ehtineet jotkin luottotiedotkin tarkistaa. Paljon parempi tämä kokemus oli kuin gigantin kanssa arpoessa. Ainakaan ei antanut ”väärää kuvitelmaa”.

Itse sain juuri 9.58 aloittaen tilauksen maaliin. Standard-malli siis. Ja ilmeisesti tänään lähtenyt jo matkaan. En ole elisan asiakas, joten kaikki tiedot ja tunnistautumiset piti syöttää ”pitkän kaavan kautta” ja ovat varmaan ehtineet jotkin luottotiedotkin tarkistaa. Paljon parempi tämä kokemus oli kuin gigantin kanssa arpoessa. Ainakaan ei antanut ”väärää kuvitelmaa”.

Toi on hieno juttu,että myyminen aloitetaan klo 10:00 niin jengi tilannut jo ennakkoon ennen klo aamu kymmentä. Nopeat syö hitaat.

Käyttäjätaso 2

Itsellä kanssa sama homma että tunnistautumiseen kaatui vaikka olin kirjautuneena. Eli oisko aika laittaa se ps5 tännepäin tulemaan kun sellaisen melkein sain tilattua? Käsittämätöntä herran vuonna 2021 Suomen suurimmalta teleoperaattorilta että verkkokauppa ei kestä. Suomessa on myös aitoa infraosaamista palvelinpuolella että ei ois mahdotonta saada tarpeeksi kaistaa jotta kuitenkin marginaalinen määrä ihmisiä mahtuisi kauppaan. Nooo, säästyipähän 600€ muualle...

Käyttäjätaso 1

Joo aika jännä lukea täältä että tilauksia on saanut läpi jo 9,58…

No Elisa on suurin operaattori suomessa jä välittää asiakkaista yhtäpaljon kuin kakka kärpäsistä,

“Huono verkkokauppa, olemme pahillamme, peruna palvelu, olemme pahoilamme,...”

KUNHAN EAHA LIIKKUU niin asiakkaat saa hakata tump… re-fresh nappia…

Ketun hyvää joulua kaikille !


EDIT 16.12.2021 // Muokattu kirjoitusasua OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaiseksi -draakki

Tosiaan konsolit tuli myyntiin eilen noin klo 10 (tästä tuli ilmoitus eilen ennen myynnin alkua) eli todellisuudessa tilauksia pystyi tekemään jo 9:56 eteenpäin kun konsolit ilmestyi tilattaviksi. Eli täysin tuuria enää klo 10 jälkeen että konsolin sai itselleen. Yritin itse oman tilauksen jälkeen kokeilla pääsisinkö enää sivuille ja en yllättynyt että nurinhan ne sivut oli. Ymmärrän ihmisten turhautumisen mutta niinkuin kaikissa nettiostoksissa pitää vaan olla ajoissa liikkeellä ja muistaa päivittää kokoajan selainta jo ennen kello 💯. Itse en kokenut ongelmia tämän kanssa ja tänään näyttäisi olevan ainakin joku paketti Elisalta tulossa... Tosin odotan vielä että tuleeko pelkät villasukat ja lappu "parempi onni ensikerralla" paketissa.

Kiva kattella kun ne jotka sai kirjoittelee ei ollu ongelmia minulla jne.

Mites kaikilla muilla sitten oli?

Sama asia kun oisin telttaillu 2päivää kaupan edessä että saisin ekana ps5 mutta ne käännyttää pois koska olin valmiina ennen kello 10.

Olin jo 9:45 sivuilla ja 9:58 tunnistautumassa ja sit meni. No ainaki on vielä 600e nii voi antaa vaikka DNA:lle jotka sentään osaa hyvän neti  tarjota.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Tuikkuli, @Juha A. Digital-konsoleissa tilauksia tuli tosiaan enemmän, kuin tästä erästä konsoleita on saatavilla. Toimitamme jonoon jääneet tilaukset sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. Emme ole vielä saaneet maahantuojalta tietoa seuraavista eristä, joten näistä meillä ei vielä valitettavasti ole tarkempaa tietoa. Tarkennamme toimitusaikatietoa heti, kun saamme lisätietoja maahantuojalta seuraavasta konsolierästä. Viestimme tekstiviestitse huomenna niitä tilaajia, joille konsolia ei saada toimitettua tästä 500 kpl rajoitetusta erästä.

 

@Juipeli, @wimn, jotta pääsen selvittämään teidän tilannettanne saatteko lisättyä asiakasnumeron profiiliinne? 

@Tuikkuli@Juha A. Digital-konsoleissa tilauksia tuli tosiaan enemmän, kuin tästä erästä konsoleita on saatavilla. Toimitamme jonoon jääneet tilaukset sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. Emme ole vielä saaneet maahantuojalta tietoa seuraavista eristä, joten näistä meillä ei vielä valitettavasti ole tarkempaa tietoa. Tarkennamme toimitusaikatietoa heti, kun saamme lisätietoja maahantuojalta seuraavasta konsolierästä. Viestimme tekstiviestitse huomenna niitä tilaajia, joille konsolia ei saada toimitettua tästä 500 kpl rajoitetusta erästä.

 

@Juipeli@wimn, jotta pääsen selvittämään teidän tilannettanne saatteko lisättyäm asiakasnumeron profiiliinne? 


 

Asiakasnumero lisätty.

@Manna K eli siis tämä tekstiviesti jossa sanotaan että tuotetta ei ole tällä hetkellä varastossa ja ilmoitatte toimitusajan 3 päivän sisällä tarkoittaa nyt automaattisesti sitä, että tästä 500 kappaleen erästä ei konsolia ole joulukuussa tulossa niinkö? Vaikka olen saanut tilausvahvistuksen ja omaelisassa näkyy tilauksen kohdalla että käsittelyssä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tarkoitus on käydä tapahtumat sekä saatu palaute läpi ja varmistaa, että seuraavan erän osalta emme törmäisi samanlaisiin haasteisiin. 

Voisiko vielä saada vastauksen siihen oleelliseen kysymykseen, miksi niin moni pääsi tekemään tilauksen jo pari minuuttia etuajassa? Heittääkö verkkokaupan palvelimen kello niin paljon, vai millä tavalla tuotteen myynnin ajoitus toimii?

Vaikka ruuhkaa olisi kuinka paljon, ihan siihen en usko, että valtava kävijämassa taivuttaisi kollektiivista aika-avaruutta, ja siten mahdollistaisi tilauksen tekemisen ennen kuin kello on 10 lyönyt.

Tämä sama ilmiö toistui jo syksyllä 2020, kun PS5 tuli ensimmäistä kertaa ennakkotilattavaksi, joten mistään uudesta ja yllättävästä ongelmasta ei ole kyse.

Mulla ei mitään mahottoman isoja ongelmia ollut, pari kertaa kaatu sivu, mut eipä sen ihmeempää. Standard mallin sai ilmeisesti  tilattua, vahvistus tuli sähköpostiin, ja tilaus on vielä käsittelyssä. Olin kymmeneltä tilailemassa, ja siinä 10 yli 10 oli tilaus sisällä. 

Osallistu keskusteluun