Kiitos Elisa näistä 25 vuodesta

  • 21 December 2020
  • 61 kommenttia
  • 3023 katselukerrat

Minulla on Elisa Tarkka Premium 100M liittymä, ei siinä mitään kun puhelut ja tekstarit veloitetaan käytön mukaan, mutta sitten onkin tämä rajaton data. Tänä vuonna dataa on mennyt laskutuksen mukaan 20 GB (n 15 €/GB) ja viime vuonna 10 GB (n 30 €/GB). En vaan saa kulutettua enempää tien päällä ja kotona on kuitu-Eth.

Yritin ensin saada Elisalta kirjallisen tarjouksen sopivammasta liittymästä, mutta ei onnistu ei, joten oli pakkoa suostua AsPa varaamaan soittoaikaan. Millainen tarjous tuli? Meillä on vain näitä rajattomia ja huolettomia liittymiä. Ei kelvannut selitykset, etten missään tilanteessa aio maksaa enempää turhista palveluista. Meillä on vain näitä Huolettomia liittymiä tarjolla. Ei kiinnostanut asiakas eikä asiakkaan nykyinen käyttö, ei tarpeet eikä toiveet, jäi vain rajaton kuilu.

Mikäs siinä. Näin aluksi tuo puhelu maksoi Elisalle vuositasolla 214,80 €, kun kokeilen dualSIM-puhelimessa Tarkka Puhe- ja Tuplalaajakaista 4G 50M-liittymiä. Jos ei mene putkeen, niin vaihtoehto on NumSi MOIlle eli Kuuden gigan SIM.

Ihan vaan kiitokset ja jatkot Elisalle vanhan asiakkaan huomioimisesta.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

61 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Harmillista kuulla että nykyvalikoimasta ei löytynyt mitään mikä  olisi suoraan sopinut omaan käyttöön. Kieltämättä tuo ns. minimalistisempi puoli on vähän vähäisellä tarjonnalla, Tarkat on olemassa vähän puhuville ja viestitteleville mutta datasäästeliäille ei vaihtoehtoja oikein ole. Tokikin rajaton data sopii niin pieneen kuin isompaankin käyttöön, mutta vähäisempi käyttö ei hinnassa tokikaan sitten näy.

Toivottavasti tuo nyt tekemäsi dual-SIM ratkaisu tepsii, ainakin paperilla tuo kuulostaa ihka hyvälle ratkaisulle :) 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Vanhoja asiakkaita ei minunkaan kokemukseni mukaan huomioida juuri muuten kuin liittymätyyppien muutoksilla, jotka merkitsevät hintojen korotuksia. Olen ollut Elisan asiakkaana 1980-luvulta lankapuhelinajalta saakka.

Kannattaa muuten vaan tehdä se operaattorin vaihto, niin kummasti nykyiseltä operaattorilta rupeaa tulemaan tarjouksia “vanhoille” asiakkaille. Muuten se ei onnistu.

Kannattaa muuten vaan tehdä se operaattorin vaihto, niin kummasti nykyiseltä operaattorilta rupeaa tulemaan tarjouksia “vanhoille” asiakkaille. Muuten se ei onnistu.


Totesin jo sille AsPan kuutamolla olleelle myyjälle, että jos vaihdan operaattoria, niin siinä vaiheessa on turha tarjota enää mitään.

Tammikuussa ajattelin testata Telia Dot--sovelluksen arviota käytöstäni.

Harmillista kuulla että nykyvalikoimasta ei löytynyt mitään mikä  olisi suoraan sopinut omaan käyttöön. Kieltämättä tuo ns. minimalistisempi puoli on vähän vähäisellä tarjonnalla, Tarkat on olemassa vähän puhuville ja viestitteleville mutta datasäästeliäille ei vaihtoehtoja oikein ole. Tokikin rajaton data sopii niin pieneen kuin isompaankin käyttöön, mutta vähäisempi käyttö ei hinnassa tokikaan sitten näy.

Toivottavasti tuo nyt tekemäsi dual-SIM ratkaisu tepsii, ainakin paperilla tuo kuulostaa ihka hyvälle ratkaisulle :) 


Tälläkin foorumilla on esitetty montakin mallia rajallisiksi liittymiksi. Mikään ei kelpaa, koska kysyntää ei muka ole. Ei ole kysyntää, koska ei ole tarjontaa, joten vaihtoehdot pitää etsiä muualta

  • Elisan liittymästrategia AsPan mukaan: “Meillä on tietty valikoima liittymätyyppejä joiden sisältö määrittyy hyvin pitkälti ns. ison massan käytön perusteella. Eli seuraamme tarkkaan, miten paljon keskimäärin asiakkaat käyttävät liittymissään nettiä, puheaikaa jne. ja sen perusteella muokkaamme nopeallakin syklillä uusia liittymätyyppejä.”

Me - ei massaan kuuluvat - emme ole kiinnostavia asiakkaita. Meidän kaipaamilla todelliseen käyttöön perustuvilla liittymätyypeillä ei voi vuolla rahaa, joten siedämme mennä muualle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ite oon ollu asiakkaana yli 10 v(muistaakseni) ja sillon tällön tarjouksia kyselly. Nyt oon mmutamana vuonna ollu valmis nostaa kytkintä. Varmaan vko sitte tais olla toisen liittymän tarkastus ja siihen tuli tarkka 10 M. Vanhoja soppareita ku kattelin, niin huoltettomasta lähettiin ,joka oli saman hintanen kun tarkka nyt, kunnes hinta nousi ja käyttöön nähden oli ihan järkevää kattoo muuta. No laitoin omasta huoleton premiumista siirron Telialle,kun sain ihan hyvän tarjouksen heiltä. No kotiin päästyäni tulikin jo Elisalta tieto ja sen perään soitto ja ollaan lähtöpisteessä. Huoleton 10M ja ihan kelpo hinnalla ja 24 kk ja myös tarkka vaihti huolettomaan. voi mahoton mitä veivaamista ja tosiaan pitää nostaa kytkintä,et saa jt järkevää aikaseks. Telia tarjos 20M 15 e ja siihen tartuin, kunnes tuli se soitto. Ei tarvii huuhailla hetkeen näiden kanssa ja 10M on luurille ihan riittävä nopeus,kun kotona kuitenkin on pari konetta,joita pyöritetään 50M ja hyvin toimii ja ennenkin tultiin 10M oikein hyvin toimeen.  En siis tosiaan tarvii 100-600M luuriin. Nyt enemmän kun tyytyväinen ja kerrankin Ellu muisti myös vanhaa asiakasta. Kiitos ja HYVÄÄ JOULUA Ellulle!:mrs_claus_tone1:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tottakai rajattomien liittymien käytön määrä on korkea, kun ei puhelinta hyödytä kotona wifiin laittaa jos vain kuuluvuutta on ja nopeus riittää. Sitten nopeudet tippuvat ja ihmetellään että miksi näin kävi. Jos olisi datapaketilla olevia liittymiä ja ihmisille opetettaisiin käyttämään kotona wifiä, niin mobiiliverkotkaan ei kuormittuisi. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Minulla on Elisa Tarkka Premium 100M liittymä, ei siinä mitään kun puhelut ja tekstarit veloitetaan käytön mukaan, mutta sitten onkin tämä rajaton data. Tänä vuonna dataa on mennyt laskutuksen mukaan 20 GB (n 15 €/GB) ja viime vuonna 10 GB (n 30 €/GB). En vaan saa kulutettua enempää tien päällä ja kotona on kuitu-Eth.

snip

älä sitten ymmärrä väärin, minunkin mielestä pitäisi olla pikkukäyttöön olevia liittymiä koska saatan itsekin tarvita niitä. sl lataus-liittymä on lähinnä sellainen.

mutta tuo 20GB vuodessa, anna minulle päivä niin se on mennyt! kiitos operaattorit kun revitte sitä kuparia rullalle (kaikki kolme).


Totesin jo sille AsPan kuutamolla olleelle myyjälle, että jos vaihdan operaattoria, niin siinä vaiheessa on turha tarjota enää mitään.

Tammikuussa ajattelin testata Telia Dot--sovelluksen arviota käytöstäni.

tämä tuskin kannattaa, hinnoittelu on supermonimutkainen joten jos sitä alkaa selvittelee niin kannataa opetella taulukkolaskentaa, lähinnä niitä kaavoja. supertiivistyksenä voinee sanoa että telia dot on on/off liittymä, eli menee joko 0-0.20€/päivä tai 0.8-1.0€/päivä. voinee olla hyvä viikonloppuliittymä. älypuhelin kytkös kuitenkin hirvittää.

Tottakai rajattomien liittymien käytön määrä on korkea, kun ei puhelinta hyödytä kotona wifiin laittaa jos vain kuuluvuutta on ja nopeus riittää. Sitten nopeudet tippuvat ja ihmetellään että miksi näin kävi. Jos olisi datapaketilla olevia liittymiä ja ihmisille opetettaisiin käyttämään kotona wifiä, niin mobiiliverkotkaan ei kuormittuisi. 

wifi:ä ja ethernet:iä tulee kyllä käytettyä mutta ei paljon auta jos menee mobiiliverkon kautta. offtopic: wifi on aika usein myös huono joten ethernet/usb on suositus.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tottakai rajattomien liittymien käytön määrä on korkea, kun ei puhelinta hyödytä kotona wifiin laittaa jos vain kuuluvuutta on ja nopeus riittää. Sitten nopeudet tippuvat ja ihmetellään että miksi näin kävi. Jos olisi datapaketilla olevia liittymiä ja ihmisille opetettaisiin käyttämään kotona wifiä, niin mobiiliverkotkaan ei kuormittuisi. 

Ei kaikki halua maksaa kotona olevasta kiinteästä liittymästä ja siihen asennettavasta wlan-tukiasemasta, jos 90% ajasta nettiä käyttävä päätelaite on puhelin ja siinä mobiilidata.

Eri asia on niillä, jotka käyttävät myös tietokonetta, pelikonsolia tai digiboksia sillä nettiyhteydellä.

Moni koti-wlan myös toimii huonommin, kuin mobiilidata, kun ei haluta investoida mesh-laitteisiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Minulla on kotona kaapelilaajakaista hyvällä erillisellä reitittimellä, lisäksi iot- laitteet ovat toisen  halvemman reitittimen takana. Työpuhelimessa ja omassa puhelimessa on rajattomat liittymät ja ovat hyvin harvoin kiinni sinänsä toimivassa wifissä, koska mobiili toimii riittävän hyvin. Kiinteän liittymän kautta on nyt tehty etätöitä, viihdytetty itseään, pelailtua, Spotifyäkin on tullut kuunneltua useamman vuorokauden edestä. Toisaalta 50M kiinteä riittää vallan mainiosti ja mobiilit ovat apunettinä sitten. Mesh-laitteille ei ole tarvetta. Tämän kaltainen menettely kyllä aiheuttaa melkoisia hintapaineita mobiililiittymään, mutta nyt on saatu seuraaville 24 kk hinta sopivalle tasolle.

Tottakai rajattomien liittymien käytön määrä on korkea, kun ei puhelinta hyödytä kotona wifiin laittaa jos vain kuuluvuutta on ja nopeus riittää. Sitten nopeudet tippuvat ja ihmetellään että miksi näin kävi. Jos olisi datapaketilla olevia liittymiä ja ihmisille opetettaisiin käyttämään kotona wifiä, niin mobiiliverkotkaan ei kuormittuisi. 

Ei kaikki halua maksaa kotona olevasta kiinteästä liittymästä ja siihen asennettavasta wlan-tukiasemasta, jos 90% ajasta nettiä käyttävä päätelaite on puhelin ja siinä mobiilidata.

Eri asia on niillä, jotka käyttävät myös tietokonetta, pelikonsolia tai digiboksia sillä nettiyhteydellä.

Moni koti-wlan myös toimii huonommin, kuin mobiilidata, kun ei haluta investoida mesh-laitteisiin.


Meillä on Elisan kuituliittymä ollut jo parikymmentä vuotta, joten voin ns kokemuksesta sanoa, että se hakkaa kaikki Elisan mobiilidataliittymät 10-0. Nykyisen 100/10M-liittymän Wlan-verkossa DL on jatkuvasti 24h 95-99 Mbps (UL hakkaa aina rajoitinta vastaan) ja mobiilidatalla 100M saa kun tukiasema on muutaman kymmennen metrin päässä 40-80 Mbps joihinkin aikoihin päivästä. Muuten tämä tuplalaajakaista 50M saa täysin samassa kohdassa samalla laitteella 35-46 Mbps, joten nyt murto-osalla hintaa saisin tarpeeksi hyvän palvelun, jos sitä tarvitsisin kotona.

Tosin on kyse yksittäistapauksesta, mutta yksittäisestä asiakkaasta ja hänen käyttötavoistaan on kysymys koko ketjussa, joten viittaukset muihin eivät nyt ole relevantteja. Muuten, ilomielin maksan tuosta kiinteästä kiinteistöliittymästä pyydetyn hinnan.

Tokihan Elisan henkilöstö viimeiseen hetkeen myy hyväkatteista mobiilidataa. Ei sentään pitäisi jatkuvasti aliarvioida ainakaan uusien asuinalueiden fiber-eth -liittymiä, tosin niiden katehan lienee pienempi?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Mobiililiittymissä täytyy kyllä katteet olla kohdillaan. Oikea liittymän kohtuullinen hintataso määräytyy vasta ns. winback-tilanteessa. Itselläni on nyt seuraavat 24kk rajattoman liittymän hinta 14,90 € kuukaudessa, enkä usko operaattorin tekevän tappiota tälläkään liittymällä. Suomessa ongelmana on millä operaattorit tekevät rahaa. Muualla päin myydään dataa, täällä nopeutta. Kumpaa tarvitset dataa vai nopeutta. En edelleenkään ymmärrä puhelinkäyttöön tarkoitettuja hirmunopeita liittymiä. Mihin niitä tarvitaan operaattorin tuloksen kasvattamisen lisäksi? Tähän kysymykseen ei ole operaattorit vielä vastanneet. Tämän kuun alusta olen käyttänyt mobiilidataa 12 GB ja 20 GB:tä ehkä saattaa mennä rikki jos hyvin käy joulun vuoksi. Tykkään katsella videoita ja suoratoistoja isosta ruudusta, chromecastin avulla. 

Lasselusse!

En ymmärrä väärin. Latausliittymä olisi vaihtoehto ja oli pohdinnassa, mutta sen saa Elisan laskutusasiakas vain numerosiirron kautta. En lähde siirtämään liittymääni toiselle operaattorille ja takaisin Elisalle tuon takia.

Datan käyttö on hyvin yksilöllistä mm käyttäjän olosuhteiden takia, mutta liittymätarjonta on vain massoille.

Kommenttisi Dotista ovat varteenotettavia, siksi se menee vain kokeiluun sovelluksen kautta.

Mobiililiittymissä täytyy kyllä katteet olla kohdillaan. Oikea liittymän kohtuullinen hintataso määräytyy vasta ns. winback-tilanteessa. Itselläni on nyt seuraavat 24kk rajattoman liittymän hinta 14,90 € kuukaudessa, enkä usko operaattorin tekevän tappiota tälläkään liittymällä. Suomessa ongelmana on millä operaattorit tekevät rahaa. Muualla päin myydään dataa, täällä nopeutta. Kumpaa tarvitset dataa vai nopeutta. En edelleenkään ymmärrä puhelinkäyttöön tarkoitettuja hirmunopeita liittymiä. Mihin niitä tarvitaan operaattorin tuloksen kasvattamisen lisäksi? Tähän kysymykseen ei ole operaattorit vielä vastanneet. Tämän kuun alusta olen käyttänyt mobiilidataa 12 GB ja 20 GB:tä ehkä saattaa mennä rikki jos hyvin käy joulun vuoksi. Tykkään katsella videoita ja suoratoistoja isosta ruudusta, chromecastin avulla. 


Näistä datarajoitetuista liittymistä on väännetty jo pitkään. Operaattorin mukaan näitä ei voi olla, koska striimaus voisi katketa kesken ja siitä tulisi hirveä haloo. Voi jysäys, eihän datarajoitus tarkoita sitä, että kaikki liittymät olisivat sellaisia. Kunhan olisi edes se YKSI, mutta toki sillä olisi pienempi kate (jos veloitus olisi millään muotoa järkevä, kuten MOI 9€/kk).

Ongelmaksi muodostuisi, että sellaisen käyttäjäksi voisi siirtyä esim suuri osa Elisan ikäihmisasiakkaista. Tällöin osa turhaa maksavista maksaisi enää järkevästi, mutta Elisan laskutus ja kate putoaisi.

Tälläisen liittymän etuna voisi olla, että sillä voitaisiin voittaa asiakkaita muilta operaattoreilta, esim ne jotka ovat siirtyneet MOIlle. Mutta suuret operaattorit eivät suosi keskinäistä liittymäkilpailua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Elisan strateginen valinta on rajoittamattomat mobiilidatat ja sillä mennään jatkossakin.

Elisan strateginen valinta on rajoittamattomat mobiilidatat ja sillä mennään jatkossakin.


Niinhän se on, on tullut harvinaisen selväksi jo AsPalta saamassani vastauksessa ja puhelun perusteella olen Elisalle turha asiakas, josta pitää päästä eroon.

Suomessa yli 65-vuotiaita on 21,4% väestöstä ja määrä kasvaa. He ovat hyvin harvoin rajattoman mobiilidatan tarvitsijoita ja käyttäjiä, heidät on siis syytä unohtaa?

Ai niin, hehän ovat se joukko, joka maksaa nyt ja jatkossa turhasta rajattomuudesta. Se joukko, josta Kuluttajavirastokin on huolissaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tottakai rajattomien liittymien käytön määrä on korkea, kun ei puhelinta hyödytä kotona wifiin laittaa jos vain kuuluvuutta on ja nopeus riittää. Sitten nopeudet tippuvat ja ihmetellään että miksi näin kävi. Jos olisi datapaketilla olevia liittymiä ja ihmisille opetettaisiin käyttämään kotona wifiä, niin mobiiliverkotkaan ei kuormittuisi. 

Ite tein tota aiemmin että puhelin rullaili omalla netillään ja muut laitteet kiinteellä, sittemmin vaihtanut puhelimenkin Wi-Fin varaan ihan jo sen puolesta että pystyy lennosta havainnoimaan kotiverkon toimivuutta ja toki myös että kännykkä juttelee suoraan sisäverkossa muille laitteille. Toki oon testaillut vähän miten kännykän netti toimii tässä nurkilla, etenkin kun 5G tuli vastikään tarjolle  kodin kohdalle ja 600M liittymä pääliittymänä käytössä. Eipä sitä silti ole tullut juuri paria nopeustestiä enempää ajeltua. Kodin netti on siis VDSL2 100M josta QoS yms jälkeen tulee 60-70M läpi, riittänyt varsin hyvin käyttöön nykylaitteistoille :) 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Elisan strateginen valinta on rajoittamattomat mobiilidatat ja sillä mennään jatkossakin.


Niinhän se on, on tullut harvinaisen selväksi jo AsPalta saamassani vastauksessa ja puhelun perusteella olen Elisalle turha asiakas, josta pitää päästä eroon.

Missään nimessä emme tarkoita tätä näin :cry: Olen pahoillani että olemme saaneet sinut tuntemaan näin. Haluamme tottakai palvella kaikkia asiakkaita, valitettavasti vain kaikkiin toiveisiin ei aina pystytä vastaamaan 

Käyttäjätaso 7

Elisan strateginen valinta on rajoittamattomat mobiilidatat ja sillä mennään jatkossakin.


Niinhän se on, on tullut harvinaisen selväksi jo AsPalta saamassani vastauksessa ja puhelun perusteella olen Elisalle turha asiakas, josta pitää päästä eroon.

Missään nimessä emme tarkoita tätä näin :cry: Olen pahoillani että olemme saaneet sinut tuntemaan näin. Haluamme tottakai palvella kaikkia asiakkaita, valitettavasti vain kaikkiin toiveisiin ei aina pystytä vastaamaan 


Olisikohan kuitenkin niin , että asiakkaiden tyytymättömyyteen tulisi vastata toisella tavalla kuin pahoittelemalla. Niille vähän dataa käyttäville ja muutenkin hintatietoisille pitäisi olla sopivia liittymiä eikä tuputtaa vain kaikille noita rajattomia.

Onhan tästä väännetty jo ijät ja ajat.

https://yhteiso.elisa.fi/ideapaja-57/datarajoitettuja-liittymiae-elisalle-513532

https://yhteiso.elisa.fi/ideapaja-57/puheliittymiin-vaihtoehtoja-vaehaen-dataa-kaeyttaeville-514862

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Voihan se rajaton olla pelkästään puhelujen vuoksi tarpeellinen. Näitä on paljon jotka puhuvat paljon asiaa ja asian vierestä puhelimessa. Minuuttiveloitteinen liittymä voi tulla kalliiksi himopuhujalle (Mitkään whatsapit ja muut vastaavat eivät ole vaihtoehto tähän sitten). Mutta tuon datan kanssa suomalaiset operaattorit ovat vielä ihmeessä. Mitä jos ihmiset eivät isossa mittakaavassa innostu 5G:n nopeista liittymistä, koska eivät koe saavansa vastinetta rahoille. Itse en näe mitään syytä nopeaa 5G-liittymää vaikka puhelimeni tukisi 5G:tä. Pienempi viive kiinnostaa, mutta sen kyllä saa varmaan hitaammallakin 5G-liittymällä (kun joku operaattori sen ensimmäisenä joutuu huonon kysynnän vuoksi tuotteistamaan). 

Suomalaiset on opetettu rajattomiin liittymiin ja käytännön muuttaminen on nyt enää vaikeaa. Ja kun ihmiset vielä oppivat kikkailemaan winback:ien kanssa, niin edulliset rajattomat liittyvät nakertavat operaattorien vuotuista kasvua. Toki tilanne voi muuttua, kun kaksi operaattoria on ulkomaisessa omistuksessa ja he voivat olla halukkaita “harmonisoimaan” tuotteet eri maissa. Ruotsin Telenor:lla ja miksei Teliallakin (Ruotsissa) on melko innovatiivisia liittymätuotteita, vaikka niissä onkin rajoitetut datat (toki rajattomiakin on tarjolla)

Käyttäjätaso 7

suomalaiset on opetettu rajattomiin liittymiin ja käytännön muuttaminen on nyt enää vaikeaa.

Noinkohan.

Minua on vaikea enää opettaa yhtään mihinkään ja en hyödy rajattomuudesta pätkääkään. En saa dataa puhelimella kulumaan kuukaudessa millään yli 3GB ja puhelutkin mahtuvat sormin laskettaviin.

Sen vuoksi minulla ei olekaan Elisan rajatonta.:wink:

Itse en näe mitään syytä nopeaa 5G-liittymää vaikka puhelimeni tukisi 5G:tä. Pienempi viive kiinnostaa, mutta sen kyllä saa varmaan hitaammallakin 5G-liittymällä (kun joku operaattori sen ensimmäisenä joutuu huonon kysynnän vuoksi tuotteistamaan).

5G soveltuu paremmin modeemikäyttöön. Puhelimessa 5G on toistaiseksi turhake ja sille tulee käyttöä vasta , kun 2G- ja 3G-verkot ajetaan alas ja puhelut siirtyvät kokonaan 4G- ja 5G-verkkoon. No VoNR toteutuu vasta kun 5G SA tuo sen koko maahan ja siihen menee vielä vuosia.

Mobiililiittymissä täytyy kyllä katteet olla kohdillaan. Oikea liittymän kohtuullinen hintataso määräytyy vasta ns. winback-tilanteessa. Itselläni on nyt seuraavat 24kk rajattoman liittymän hinta 14,90 € kuukaudessa, enkä usko operaattorin tekevän tappiota tälläkään liittymällä. Suomessa ongelmana on millä operaattorit tekevät rahaa. Muualla päin myydään dataa, täällä nopeutta. Kumpaa tarvitset dataa vai nopeutta. En edelleenkään ymmärrä puhelinkäyttöön tarkoitettuja hirmunopeita liittymiä. Mihin niitä tarvitaan operaattorin tuloksen kasvattamisen lisäksi? Tähän kysymykseen ei ole operaattorit vielä vastanneet. Tämän kuun alusta olen käyttänyt mobiilidataa 12 GB ja 20 GB:tä ehkä saattaa mennä rikki jos hyvin käy joulun vuoksi. Tykkään katsella videoita ja suoratoistoja isosta ruudusta, chromecastin avulla. 


Liittymien nopeuksilla myydään illuusiota samoin kuin autojen nopeusmittareilla. Liittymillä harvoin pääsee lähellekään myytyä maksimia, harvalla autollakaan saavutetaan sitä 250 km/h:n lukemaa edes jyrkässä alamäessä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23


 Niille vähän dataa käyttäville ja muutenkin hintatietoisille pitäisi olla sopivia liittymiä eikä tuputtaa vain kaikille noita rajattomia.

Onhan tästä väännetty jo ijät ja ajat.

 

Niinkauan kuin faktat näyttävät tältä, ei suunnan muutokselle ole tarvetta. Kysyntä määrää tarjonnan.

Siirretyn mobiilidatan määrä kasvaa vuosittain ja datarajoitettujen liittymien määrä on kovasti laskusuunnassa.

https://www.traficom.fi/fi/tilastot/matkaviestinverkossa-siirretty-tieto

https://www.traficom.fi/fi/tilastot/matkaviestinverkon-liittymat

 

Toki tilanne voi muuttua, kun kaksi operaattoria on ulkomaisessa omistuksessa ja he voivat olla halukkaita “harmonisoimaan” tuotteet eri maissa. Ruotsin Telenor:lla ja miksei Teliallakin (Ruotsissa) on melko innovatiivisia liittymätuotteita, vaikka niissä onkin rajoitetut datat (toki rajattomiakin on tarjolla)

Tuskin viitsivät häiritä msrkkinstilannetta. Tällä hetkellä operaattoreiden liittymiä ominaisuuksien ja hinnan suhteen ei erota muu kuin operaattorin logon väri. 

Joskus tällaiseen harmoniaan olisi puututtu. Ketään ei kiinnosta tuoda mitään innovatiivista kun nykyisellään rahaa ilmeisesti tulee ovista ja ikkunoista. Kaikki “halpis”operaattorit on haudattu, joten mikä lienee MOIn kohtalo tässä yhteiselossa?

Käyttäjätaso 7


 Niille vähän dataa käyttäville ja muutenkin hintatietoisille pitäisi olla sopivia liittymiä eikä tuputtaa vain kaikille noita rajattomia.

Onhan tästä väännetty jo ijät ja ajat.

 

Niinkauan kuin faktat näyttävät tältä, ei suunnan muutokselle ole tarvetta. Kysyntä määrää tarjonnan.

Siirretyn mobiilidatan määrä kasvaa vuosittain ja datarajoitettujen liittymien määrä on kovasti laskusuunnassa.

Juu en minä vastusta muiden tekemisiä ja se pointti olikin , että rajattomien rinnalla pitäisi olla halpoja liittymiä vähän dataa puhelimella kuluttaville. Nyt ei ole ja kaikki yritetään väkisin puristaa samaan muottiin. Kuten edellä totesin 2..3 GB/kk kulutuksella ei kannata hankkia yli 30€/kk maksavaa liittymää turhan pantiksi. Kyllä siinä ne gigatavut tulee todella kalliiksi.

Kun Elisalla ei sopivaa liittymää minulle ole , niin olen vaihtanut operaattoria enkä maksa turhasta.