Skip to main content
F.A.Q.

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely

Sony PlayStation 5 virallinen odotus- ja saatavuustietokysely
Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

1609 kommenttia

  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022
kilipertti kirjoitti:

Hävettää olla itse Elisalla töissä, kun verkkokauppa on näin huono. Ei varmaan olisi mikään mahdottomuus toteuttaa verkkokaupan laitemyyntiä niin, että todellista varastosaldoa vastaavaa määrää laitteita ei pystyisi lisäämään ostoskoreihin. On todella mukavaa saada tehtyä tilaus ja kaiken lisäksi maksaa koko summa kerralla etukäteen, ja näin puolen vuoden yleisen PS5:n ostoyrittämisen jälkeen fiilistellä pari päivää, että kohta saan vihdoin PS5:n, ja sitten saada tekstari, että rahat kelpaa, mutta tuotetta saati minkäänlaista arvioitua toimitusaikaa ei voida antaa. Kommentistani varmaan paistaa aika hyvin läpi millä fiiliksellä tässä tätä kirjoitan ilman, että lisään tähän painokelvotonta tekstiä.

Enpä tosiaan osannut ajatella, että onnistuneen ostoskoriin varauksen jälkeenkin on edelleen kiire syöttää tilaustiedot tai muuten saa mahdollisesti odotella vielä kuukausia...  


Manna K
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 266 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Tänään lähteneissä viesteissä tosiaan kerroimme tarkemmin tilaajille, saadaanko konsoli toimitettua nyt näistä seuraavaksi saapuvista eristä vai jääkö tilaus jonoon. Osa konsoleista on lähtenyt matkaan tällä viikolla ja osa saadaan toimitettua arviolta viikolla 21. Oman tilauksen tilanne on tarkennut tekstiviestissä. 

PS5 Standard tilauksista jonoon jää noin 40 % tilauksista ja PS5 Digital tilauksista jonoon jää noin 70% tilauksista. Nämä tilaukset toimitetaan sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. PS5 Standardien osalta varovainen arvio on, että jonossa olevat tilaukset saataisiin toimitettua kesä-heinäkuussa. PS5 Digitalin osalta meillä ei ole vielä antaa tarkempaa aikatauluarviota. Tarkennamme arviota molempien konsolien osalta, kun saamme tarkempaa näkymää tulevista eristä.

Julkisesti emme voi valitettavasti kertoa jonossa olevien tilausten tarkkoja kappalemääriä tai yksittäisen tilauksen paikkaa jonossa. Jonon suuruus molemmissa konsoleissa on noin muutaman sadan luokkaa. Molemmissa konsoleissa jonoa pääsi syntymään, sillä tilauksia tuli todella paljon yhtäaikaisesti. 


Manna K
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 266 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022
Tantuuh kirjoitti:

Sain tilattua mutta osoitetietoni eivät olleet oikeat ne saatiin korjattua. Alkaako jononi siitä kohtaa kun ne on hyväksytty vai siitä kun tein tilauksen.

@Tantuuh,

Tilauksesi on siirtynyt toimitusjonoon, kun tilauksesi on kokonaisuudessaan käsitelty. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilaus on siirtynyt jonoon, kun osoitetiedot ovat korjattu.


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Kuinka monta digi mallia teille tuli myyntiin tässä erässä?


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. toukokuuta 2022

Moi! Aivan uskomatonta toimintaa Elisalta. Haiskahtaa pahemman kerran… Miten voidaan myydä tuotetta ihmisille, mitä ei ole olemassa? Itse olen metsästänyt pleikkaa jo useamman kuukauden. Tiistaina hypin riemusta kun sen vihdoin ”sain”. Tänään minulle ilmoitetaan, että en ole saanut konsolia!? Sähköpostiin tulivat kuitenkin tilausvahvistus tilauksesta?? Tunteeni tällä hetkellä: vihainen, surullinen, pettynyt… 


  • Kommentaattori
  • 39 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022
Tim111 kirjoitti:

Kuinka monta kymmentä tai sataa ihmistä tuohon 70 prosenttiin kuuluu? Miksi möitte konsoleita noin paljon enemmän kuin mitä teille oli saapumassa?

Uskoisin et ps5 on niin haluttu ja monet tilannu ps5suomessa.com sivustolta sähköposti ilmoitukset kun ps5 saapuu johonkin verkkokauppaan myyntiin. Varmaan turhan moni kerkesi tilata ennenkuin elisalla kerettiin myynti lopettaa. Itse myös kuulun tuohon sähköposti ilmoituksien tilaajiin ja sieltä kautta päädyin elisalta tilaamaan ps5.


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Moro,

 

Sain ilmeisesti tilattua vahingossa kaksi konsolia. Tein tilauksen ja ostoskorista ei sivun päivittyessä poistunut ostokset. Minkäänlaista tilausvahvistustakaan ei kuulunut. Jatkoin sitten paniikissa tilausta, koska tarve konsolille on kova. Myöhemmin saapui kaksi tilausvahvistusta, joten perillehhän ne lopulta meni. Nyt tuli viesti, että toisen toimitus on arviolla viikolla 21 ja toinen jonossa. Minä en kahta konsolia tarvitse, joten minne soitetaan että saadaan poistettua se jonossa oleva? Vai onnistuuko edes?

 

EDIT. Omasta Elisasta näköjään niinkuin mainuttukin, mutta kummankas noista poistaa, kun mitään muuta infoa ei ole. Vai kannattaako odotella, että toinen lähtee matkaan ja sitten poistaa jäljelle jääneen.

 

Joku admini voisi kertoa vastauksen.


Juhamatti1 kirjoitti:

Moi! Aivan uskomatonta toimintaa Elisalta. Haiskahtaa pahemman kerran… Miten voidaan myydä tuotetta ihmisille, mitä ei ole olemassa? Itse olen metsästänyt pleikkaa jo useamman kuukauden. Tiistaina hypin riemusta kun sen vihdoin ”sain”. Tänään minulle ilmoitetaan, että en ole saanut konsolia!? Sähköpostiin tulivat kuitenkin tilausvahvistus tilauksesta?? Tunteeni tällä hetkellä: vihainen, surullinen, pettynyt… 

Sama täällä😒


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. toukokuuta 2022

Kuten ilmeisesti moni muukin, en voi käsittää Elisan toimintaa. Myydään eioota ja rahat kyllä kelpaa. Lähetetään tilausvahvistus ja verkkokaupassa luvataan toimitus 1-2 päivän aikana. Just ku on hyvä fiilis nii sit laitetaan tekstarilla perään että venaa nyt ainaki vielä pari kuukautta pleikkaas 🙂 suoranaista valehtelua päin naamaa.

Eipä tartte enää ikinä ostaa Elisalta yhtään mitää ku tällä tavalla myynnit hoidetaan. Liittymäkin lähti just vaihtoon. Ei mee läpi selitykset että ei muka keretty laittaa myyntiä kiinni, laittakaa ensi kerralla myyntiin tasan sen verran mitä tiedätte että voitte toimittaa.

Kokonaisuutena täydellinen pohjanoteeraus ja asiakkaiden kunnioitus loistaa poissaolollaan. Nimimerkki tiivistää fiilikset yhteen sanaan.

 

Edit. Kai olette siellä Elisalla jo suunnittelemassa jonkun näköistä hyvitystä asiakkaille, joita tuli vedätettyä?


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022
Manna K kirjoitti:

Tänään lähteneissä viesteissä tosiaan kerroimme tarkemmin tilaajille, saadaanko konsoli toimitettua nyt näistä seuraavaksi saapuvista eristä vai jääkö tilaus jonoon. Osa konsoleista on lähtenyt matkaan tällä viikolla ja osa saadaan toimitettua arviolta viikolla 21. Oman tilauksen tilanne on tarkennut tekstiviestissä. 

PS5 Standard tilauksista jonoon jää noin 40 % tilauksista ja PS5 Digital tilauksista jonoon jää noin 70% tilauksista. Nämä tilaukset toimitetaan sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. PS5 Standardien osalta varovainen arvio on, että jonossa olevat tilaukset saataisiin toimitettua kesä-heinäkuussa. PS5 Digitalin osalta meillä ei ole vielä antaa tarkempaa aikatauluarviota. Tarkennamme arviota molempien konsolien osalta, kun saamme tarkempaa näkymää tulevista eristä.

Julkisesti emme voi valitettavasti kertoa jonossa olevien tilausten tarkkoja kappalemääriä tai yksittäisen tilauksen paikkaa jonossa. Jonon suuruus molemmissa konsoleissa on noin muutaman sadan luokkaa. Molemmissa konsoleissa jonoa pääsi syntymään, sillä tilauksia tuli todella paljon yhtäaikaisesti. 

Ihan mielenkiinnosta: miksi ette voi kertoa jonossa olevien tilausten tarkkoja kappalemääriä? Jos kysyn asiaa yksityisviestitse, saanko silloin vastauksen?


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Itse peruutin tilaukseni suosiolla. Katsotaan taas kun on seuraava mahdollisuus..


Manna K
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 266 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

PS5-konsoleissa kysyntä on ollut todella suurta konsolien saatavuuteen nähden. Kyse on siis todella halutusta tuotteesta, jotka myydään loppuun todella nopeasti ja tilauksia tulee sisään todella paljon samanaikaisesti. Tämän johdosta pääsi siis syntymään tilanne, että osa tilauksista jää meille jonoon. Tilanne on ymmärrettävästi harmillinen. Tarkoitus on, että jonoja puretaan sitä mukaan, kun eriä meille saapuu. Jos tilaus on jäänyt jonoon ja konsolin onnistuu esimerkiksi saamaan aiemmin muualta, niin tilauksen voi toki peruuttaa OmaElisasta. Mikäli konsoli on maksettu tilauksen teon yhteydessä OmaElisasta voi pyytää myös rahanpalautusta. 

 

Tim111 kirjoitti:

Kuinka monta digi mallia teille tuli myyntiin tässä erässä?

@Tim111  Tarkkoja kappalemääriä emme tosiaan voi kertoa, mutta kyse oli kohtalaisen pienestä erästä. Kokoluokassa PS5 Digital erä oli XS-luokkaa ja PS5 Standard M-luokkaa. 

 

Vemppa21 kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: miksi ette voi kertoa jonossa olevien tilausten tarkkoja kappalemääriä? Jos kysyn asiaa yksityisviestitse, saanko silloin vastauksen?

@Vemppa21 Emme tosiaan voi kertoa tarkkoja tilausmääriä tai yksittäisen tilauksen paikkaa jonossa julkisesti/yksityisviestillä. Jokaisen oman tilauksen tilanteesta viestitään erikseen tekstiviestitse. 

 

Shinobu kirjoitti:

Moro,

 

Sain ilmeisesti tilattua vahingossa kaksi konsolia. Tein tilauksen ja ostoskorista ei sivun päivittyessä poistunut ostokset. Minkäänlaista tilausvahvistustakaan ei kuulunut. Jatkoin sitten paniikissa tilausta, koska tarve konsolille on kova. Myöhemmin saapui kaksi tilausvahvistusta, joten perillehhän ne lopulta meni. Nyt tuli viesti, että toisen toimitus on arviolla viikolla 21 ja toinen jonossa. Minä en kahta konsolia tarvitse, joten minne soitetaan että saadaan poistettua se jonossa oleva? Vai onnistuuko edes?

 

EDIT. Omasta Elisasta näköjään niinkuin mainuttukin, mutta kummankas noista poistaa, kun mitään muuta infoa ei ole. Vai kannattaako odotella, että toinen lähtee matkaan ja sitten poistaa jäljelle jääneen.

 

Joku admini voisi kertoa vastauksen.

@Shinobu, Tilauksen peruutus onnistuu OmaElisasta, mutta siellä ei tosiaan näy vielä tuo, että kumpi konsoleista on toimitumassa aiemmin. Saatko lisättyä asiakasnumeron profiiliisi, niin voisin ottaa tilanteen hoitoon? 


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

@Manna K 

Lisätty Elisa viihteen laskusta.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. toukokuuta 2022

Nyt oli Elisalta kaikien aikojen pohjanoteeraus. 👎 Tässä kerettiin jo vouhottaa koko kaveriporukalle isosti, että nyt on konsoli tulossa, vaan eipä olekaan!

 

Sanon vaan, että näille "jonottajille" jos ei tule jotain kunnon hyvitystä, niin lähtee liittymät vaihtoon ja osakkeet myyntiin.. 


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. toukokuuta 2022

Uskomatonta toimintaa Elisalta. Ensinnäkin, epäilen suuresti että olin ensimmäisten joukossa kun tilasin ps5, tilaus oli tehty alle minuutissa kun ilmoitus saatavuudesta tuli sähköpostiini. Silti jäin ilman laitetta, epäilen että olette sattuman varaisesti valinneet tilaajista ketkä saavat tuotteen ja ketkä eivät.

Tilauksen jälkeenkin selasin tuotteita, ja sivujen mukaan niitä oli edelleen saatavilla.

Sähköpostiin tuli samantien maksu vahvistus sekä tilausvahvistus, mikä yleensä viittaa siihen että tuote on saatu EIKÄ sitä, että minut on lisätty johonkin jonotuslistaan. Mikä kyseisen tuotteen kanssa voi tarkoittaa kuukausia, jopa vuoden. Tänään tein tilauksen peruutuksen omaelisa palvelussa, mutta luulen tämän pelleilyn jälkeen että en näe rahojanikaan ihan hetkeen.

Tämän kokemuksen jälkeen en enää koskaan käytä mitään palveluja Elisan tarjoamana.


  • 5 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Moikka,

 

Itsellä oli hieman ongelmia maksun läpimenon kanssa, johtuen kortin turvarajoista jotka äkkäsin pari yritystä myöhemmin ja kolmannella yrittämällä maksu meni läpi.

Huomasin OmaElisassa, että siellä on nyt kolme tilausta konsolille. Yhdessä lukee, että ”odottaa tuotteita” ja tämä on oletettavasti se josta maksu on mennyt läpi ja sen osalta kaikki on selvää ja tavaraa tulee sitten kun tulee. Näissä kahdessa muussa lukee ”tilauksesi odottaa maksua” ja näihin kahteen liittyen kaipailisin hieman apua, että tarvitseeko minun reagoida näihin jotenkin vai poistuvatko nämä kaksi muuta tilausta itsestään sieltä automaattisesti jonkun ajan kuluttua? Maksu- ja tilausvahvistukset ovat tulleet vaan yhdestä konsolista kuten pitikin, mutta mietityttää nuo kaksi muuta tilausta jotka kummittelevat tuolla. Näitä kahta muuta tilausta en näköjään pysty itse sieltä poistamaan.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 12. toukokuuta 2022
Goodbye Elisa kirjoitti:

Uskomatonta toimintaa Elisalta. Ensinnäkin, epäilen suuresti että olin ensimmäisten joukossa kun tilasin ps5, tilaus oli tehty alle minuutissa kun ilmoitus saatavuudesta tuli sähköpostiini. Silti jäin ilman laitetta, epäilen että olette sattuman varaisesti valinneet tilaajista ketkä saavat tuotteen ja ketkä eivät.

Tilauksen jälkeenkin selasin tuotteita, ja sivujen mukaan niitä oli edelleen saatavilla.

Sähköpostiin tuli samantien maksu vahvistus sekä tilausvahvistus, mikä yleensä viittaa siihen että tuote on saatu EIKÄ sitä, että minut on lisätty johonkin jonotuslistaan. Mikä kyseisen tuotteen kanssa voi tarkoittaa kuukausia, jopa vuoden. Tänään tein tilauksen peruutuksen omaelisa palvelussa, mutta luulen tämän pelleilyn jälkeen että en näe rahojanikaan ihan hetkeen.

Tämän kokemuksen jälkeen en enää koskaan käytä mitään palveluja Elisan tarjoamana.

Joo oli aikamoinen märkä rätti naamalle. Elisalle rahat kyllä kelpaa, mutta ostettua tuotetta ei anneta


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022

Itse luulin tehneeni tilauksen liian myöhässä, mutta tänään tulikin tuo ilmoitus että ehkäpä viikolla 21 voisi koneen saada. Maanantaina aloin konsolia metsästämään, eli iha hyvä säkä taisi käydä vaikka kieltämättä olisi Elisa voinut paremmin tämän erän myynnin hoitaa. Otin vielä onneksi laskun sähköpostiini jonka makselen sitten vasta kun kone on kainalossa

 

 


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 12. toukokuuta 2022
Goodbye Elisa kirjoitti:

Uskomatonta toimintaa Elisalta. Ensinnäkin, epäilen suuresti että olin ensimmäisten joukossa kun tilasin ps5, tilaus oli tehty alle minuutissa kun ilmoitus saatavuudesta tuli sähköpostiini. Silti jäin ilman laitetta, epäilen että olette sattuman varaisesti valinneet tilaajista ketkä saavat tuotteen ja ketkä eivät.

Tilauksen jälkeenkin selasin tuotteita, ja sivujen mukaan niitä oli edelleen saatavilla.

Sähköpostiin tuli samantien maksu vahvistus sekä tilausvahvistus, mikä yleensä viittaa siihen että tuote on saatu EIKÄ sitä, että minut on lisätty johonkin jonotuslistaan. Mikä kyseisen tuotteen kanssa voi tarkoittaa kuukausia, jopa vuoden. Tänään tein tilauksen peruutuksen omaelisa palvelussa, mutta luulen tämän pelleilyn jälkeen että en näe rahojanikaan ihan hetkeen.

Tämän kokemuksen jälkeen en enää koskaan käytä mitään palveluja Elisan tarjoamana.

PS5suomessa.comin ilmoitus tuli ainakin itselleni sähköpostiin vasta 18 minuuttia sen jälkeen kun olin itse tehnyt tilaukseni. Tein oman tilaukseni tiistaina kello 9.28 ja tuo ilmoitus tuli minulle vasta 9.46. Omaa tilaustani tehdessä viesti saatavuudesta oli ollut tässä ketjussa n. 20 minuuttia. Konsolin sain eilen. Levyasemallinen versio kyseessä. Peli tuli jo tilauspäivän iltana.


Manna K
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 266 kommenttia
  • 13. toukokuuta 2022
Hoffa kirjoitti:

Moikka,

 

Itsellä oli hieman ongelmia maksun läpimenon kanssa, johtuen kortin turvarajoista jotka äkkäsin pari yritystä myöhemmin ja kolmannella yrittämällä maksu meni läpi.

Huomasin OmaElisassa, että siellä on nyt kolme tilausta konsolille. Yhdessä lukee, että ”odottaa tuotteita” ja tämä on oletettavasti se josta maksu on mennyt läpi ja sen osalta kaikki on selvää ja tavaraa tulee sitten kun tulee. Näissä kahdessa muussa lukee ”tilauksesi odottaa maksua” ja näihin kahteen liittyen kaipailisin hieman apua, että tarvitseeko minun reagoida näihin jotenkin vai poistuvatko nämä kaksi muuta tilausta itsestään sieltä automaattisesti jonkun ajan kuluttua? Maksu- ja tilausvahvistukset ovat tulleet vaan yhdestä konsolista kuten pitikin, mutta mietityttää nuo kaksi muuta tilausta jotka kummittelevat tuolla. Näitä kahta muuta tilausta en näköjään pysty itse sieltä poistamaan.

Hei @Hoffa,

Tilaukset, jotka ovat jääneet “tilauksesi odottaa maksua” -tilaan peruuntuvat automaattisesti, kun maksua ei tule. Eli näitä ei tarvitse erikseen peruuttaa. 


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 13. toukokuuta 2022

OmaElisassa sanotaan, että PS5 on lähetetty (ja toimitettu eilen), mutta sain vain pelin.

Koska itse konsoli saapuu?

En ole saanut tekstiviestiä tai sähköpostia siitä.


  • Kommentaattori
  • 39 kommenttia
  • 13. toukokuuta 2022

Niin tuota koska jonottajat saa tietää että milloin sais ps5? Pitääkö odotella viikkoja? Kuukausia?


Manna K
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 266 kommenttia
  • 13. toukokuuta 2022
Mikko Heinonen kirjoitti:

OmaElisassa sanotaan, että PS5 on lähetetty (ja toimitettu eilen), mutta sain vain pelin.

Koska itse konsoli saapuu?

En ole saanut tekstiviestiä tai sähköpostia siitä.

@Mikko Heinonen Nämä lähtevät matkaan kahtena eri pakettina, eli sanoisin, että tuo konsoli on sinulle myös jo matkalla. 🙂

 

Tinp kirjoitti:

Niin tuota koska jonottajat saa tietää että milloin sais ps5? Pitääkö odotella viikkoja? Kuukausia?

@Tinp Valitettavasti emme ole saaneet vielä maahantuojalta tarkaa tietoa seuraavien erien aikatauluista tai suurudesta. PS5 Standard -konsolien osalta varovainen arvio on tällä hetkellä, että jonossa olevat tilaukset saataisiin toimitettua kesä-heinäkuussa. Digitalin osalta meillä ei ole vielä antaa aikatauluarviota. Tarkennamme arviota molempien konsolien osalta, kun saamme tarkempaa näkymää tulevista eristä.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 13. toukokuuta 2022

Ihme marmatusta täällä vaan kuinka on "vedätetty" ja "liittymät menee vaihtoon ja osakkeet myyntii". Jos o nii kova hinku päästä pelaamaan sillä konsolilla, ni ostakaa trokarilta. Kyllä nyt herranen aika aikuisilla ihmisillä pitäisi sen verran kärsivällisyyttä olla että jaksaa oottaa pari kuukautta vielä, jos kerta nyt o jo kuukausia metsästänyt konsolia. Jos tilaajia tuli samanaikaisesti pari sataa yhtäkkiä  ni ei ihme et menee systeemit sekasin.  Olkaa ilosia että teitä pidetään edes jonossa, eikä sanottu kylmästi että ei oo, ei tuu.

 


Is absolutely understandable to be angry at what Elisa has done to you, as a customer especially taking your money without giving you the product they sell you, is nothing short of a scam. You have every right to demand your money back and cancel your order.

For the rest of us Elisa we are happy to be able queuing for the console we have been waiting for so long. And any one who cancels his position means for the rest of us shorter waiting time and we are thankful.